Roco NMBS 25002

Gestart door groebru, 03 oktober 2011, 15:38:40 PM

Johnnytrein

Schoon belgisch machien maar ik zie op de foto's geen puco's dus een 2 rail model denk ik dan of bestaat deze ook voor 3 rails.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Schoon belgisch machien maar ik zie op de foto's geen puco's dus een 2 rail model denk ik dan of bestaat deze ook voor 3 rails.

In 3-rails : Roco nr 68259 (AC Digital Sound). Niet zeker of die zonder sound bestaat.

loco

Gaat het hier om een type 25 gebaseerd op het Duitse ontwerp van de BR50 of een BR52. Ik heb nu de kans niet om dit op te zoeken, maar ik denk dat beiden types in Belgi? zijn gebouwd en afgewerkt in de naoorlogse jaren en ondergebracht als type 26 en 25 bij de NMBS. Deze loc is toch gebaseerd op het ontwerp van de BR50 met kastentender en geen badkuiptender zoals klassiek bij de meeste type 26'ers. Dat er geen windleiplaten op staan is uitzonderlijk maar niet vreemd. Is deze loc ook gebouwd in Belgi? of hebben we hem gekregen als oorlogsvergoeding?

Zou je ook enkele foto's kunnen maken van de andere kant van de loc. Ik zou willen weten wat daar allemaal op staat. En is dat de fabrieksplaat op de cabine?

Dat de aandrijving in de tender zit en via een cardanoverbrenging  eveneens de wielen in het locgedeelte aansturen is bij meerdere modellen van Roco ingevoerd. Ook bij hun nieuw model van de BR52. Ik weet niet of dit een echte meerwaarde heeft. Waarschijnlijk komt dit ten goede van de algemene trekkracht en kan het model binnenkort mee dingen naar de prijs voor de sterkste loc in HO.

De lampen zijn duidelijk de Duitse lampen. Als je die wegneemt en vervangt door ??n Belgische, kan je evengoed het volledige model onder handen nemen. Er zal nog wel meer ontbreken dan alleen deze lampen om er een Belgische uitvoering van te maken. Dat lijkt me niet echt zinvol tenzij je het perfect wilt hebben. En het klopt, in Belgi? stond er meestal maar ??n lamp op het front. Meestal op de rookkastdeur, maar niet noodzakelijk.

Wat het nummer op de zijkant van de tender betreft, is dit geen verwijzing naar het watervolume van de tender + volgnummer? Of gaat het hier echt om een verwijzing naar het loctype waar deze tender aanvankelijk bij hoorde? Maar nogmaals, ik kan het nu niet opzoeken omdat ik mijn lectuur niet (thuis) bij de hand heb.

Ik ben ook benieuwd naar de tint van het groen. Is het eerder zacht groen zoals we bij meerdere fabrikanten zien, of is het een donkerdere tint.

In elk geval ziet de loc er prachtig uit.  Ik ben benieuwd naar zijn prestaties.

guy holbrecht

Het typenummer 26 van de tender verwijst inderdaad naar het watervolume van de tender. Deze kon 26 m? inslaan. Deze loc is inderdaad min of meer wat'Belgisch', een BR 50, gebouwd door Anglo-Franco Belge in 1944 in opdracht van de bezetter, doch pas afgebouwd en geleverd na het vertrek van de bezettingsmacht. Je vindt meer over deze locs in het boek 'NMBS type 25' van Max Delie (Editions HK) In ??n van de volgende MSM's verschijnt een railtest en een korte historische schets. We wachten bij de redactie enkel op het aanleveren van deze loc door Roco of zijn invoerder.

Groeten,
Guy

Johnnytrein

Bedankt voor het catalogus nummer.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

rixke rail

citaat:
Geplaatst door loco

Er zal nog wel meer ontbreken dan alleen deze lampen om er een Belgische uitvoering van te maken. Dat lijkt me niet echt zinvol tenzij je het perfect wilt hebben. En het klopt, in Belgi? stond er meestal maar ??n lamp op het front. Meestal op de rookkastdeur, maar niet noodzakelijk.

Niet te veel aan veranderen zou ik zo zeggen, enkel de Duitse lampen verwijderen en een gat in de buffers... (perforator-rondjes [;)])







Photo credit : Stoom I van Max Delie pg 121
Modelspoorse groeten,
Eric.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

prachtig machientje,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loco

Blijkbaar kan je de schoorsteen inkorten door de bovenste helft gewoon weg te nemen. Die zit er blijkbaar op geschoven. Hierdoor krijg je nog een veel beter Belgisch uitzicht. Meer hoeft dit niet te zijn.

rixke rail

Zo zou het dus moeten zijn :
- ingekorte schouw
- Duitse lantaarns verwijderd
- er zat een andere lantaarn bij de reserve-onderdelen (Dank U, Roco ! [8D])
- geperforeerde buffers.



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN