Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

ketelbanden bij stoomlocomotieven

Gestart door Michiel, 25 augustus 2011, 10:14:21 AM

Michiel

Hallo iedereen,

wat is eigenlijk het nut van ketelbanden rond de ketel van een stoomlocomotief? Is daar een bepaalde mechanische of ander fysische reden voor, of is het louter cosmetisch?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Mij lijkt het nodig om de druk tegen te houden. Zijn dat geen "lasnaden", trouwens?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Dat was ook mijn eerste reactie, maar dan redeneer ik verder en stel me de vraag:

- maken die dunne bandjes dan zo een groot verschil tov de volle plaat van de ketel zelf om druk op te vangen? Mij lijken die bandjes toch niet veel extra kracht te kunnen opvangen.

- die ketelbanden vind je ook terug op locomotieven van ver voor de lastechniek. Dan zouden die ketelbanden geklonken moeten worden, maar dat zijn ze ook weer niet. Dus om segmenten van stalen cilinders aan elkaar te bevestigen lijkt het me ook niet te zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dgrr57

Op volgende foto (komende van TSP site), kan je zien dat de ketel 'ingepakt' (hoe kan ik dat vertalen [?]) is. Die ketelbanden dienen om die verpaking vast te houden (mijn mening).


Michiel

Hoi Patrick,

ik denk dat je volledig gelijk hebt. Als je die ketelband daar zo los ziet liggen, lijkt dat er sterk op dat deze dienen om de "sier"-beplaten aaneengesloten te houden. Mogelijk dat die sierbeplating ook een isolerende en beschermende  functie heeft.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Patrick,

ik denk dat je volledig gelijk hebt. Als je die ketelband daar zo los ziet liggen, lijkt dat er sterk op dat deze dienen om de "sier"-beplaten aaneengesloten te houden. Mogelijk dat die sierbeplating ook een isolerende en beschermende  functie heeft.



Die extra huid is er om allerlei redenen.
Oa het kosmetische, ook veiligheid en isoleren.
De ketelbanden zoals we die kennen van aan de buitenkant dienen eigenlijk "Mantelbanden " te noemen. maar ja wie ben ik ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Havoc

citaat:
Die ketelbanden dienen om die verpaking vast te houden (mijn mening).


Niet enkel jouw mening. De ketel werd omgeven door matten asbest tot 10cm dik om warmte verlies tegen te gaan. Omdat die droog moeten blijven en mechanisch beschermd moeten worden zitten er platen rond. De ketelbanden maken deel uit van de rommel die nodig is om die op zijn plaats te houden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.