foto's van een beginner

Gestart door swarol, 16 augustus 2011, 19:25:13 PM

swarol

iedereen bedankt voor de tips....oefening baart kunst, en daarom plaats ik sommige foto's om eerlijke kritiek te krijgen...

in elk geval heb ik er plezier in, alleen spijtig dat het winter maanden zijn en dat het licht te wensen overlaat....

daarom een vraagje wat kan je het beste gebruiken om bij te lichten..

men laptop gebruik ik momenteel als achtergrond zo kan ik eender welk landschap kiezen (die ik later mss kan nabootsen op de tafel)

maar met het licht ben ik nog an het zoeken...

ik hoop dat met dit draadje ook andere worden voort geholpen en ik persoonlijk vind het een boeiend onderwerp...nogmaals thx voor alle tips [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

swarol

deze foto is getrokken van ongeveer 18cm afstand belicht met een bureaulamp...
instelling van de camera camera stond op dichtbij modus.
daarna bijgesneden & niets veranderd aan belichting...

de pootjes-bader en de achtergrond zijn ontscherp..hoe kan ik dat verbeteren....



Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Michiel

Hallo Swa,

ik ben verre van expert in fotografie, en kom niet verder dan de gebruikelijke thuis- en vakantiekiekjes. Maar toch even mijn idee van wat er nog niet helemaal goed zit betreffende deze foto.

Nergens is het echt scherp; niet centraal, niet achterin, niet vooraan. Het beeld lijkt ook een gelige zweem te hebben. Je zegt dat je een bureaulamp gebruikt. Wat zou ik dan doen?

- Lichtbron aanpakken! Ofwel proberen op heldere momenten buiten foto's te nemen (met deze donkere dagen is dat niet evident) of er nog meer licht bij sleuren. Heb je geen looplamp van 150W of zo? Met meer licht krijg je gelijk ook meer scherpte voor- en achteraan.

- de camerainstalling aanpassen aan de lichtbron. Je gebruikt een burealamp: gloeilamp of halogeen... pas de instelling van de camera aan aan dit type lichtbron.

- zet de camera op een stabiel voorwerp of op een statief. Druk af met timer-functie (vb 2seconden). In het begin is dat even zoek, maar eenmaal dat he door hebt hoe dat werkt, zal je merken dat foto's scherper worden omdat de camera helemaal niet meer beweegt.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkkerckhofs

Hoi Swarol,

ik ben ook geen beroepsfotograaf, maar volgde wel al eens een beginnerscursus [8D]

Ga toch wat verder staan van je onderwerp en zorg dat je het voorwerp dat het dichst bij is scherp is. En trek dan je foto zo traag mogelijk. Hoe langer je sluitertijd, hoe meer scherptediepte! En ja, zet je fototoestel op een statief of vast voorwerp en gebruik eventueel de zelfontspanner, dan kan je geen bezwegingsonscherpte krijgen door op de ontpanknop te drukken.

En zoals hierboven al gezegd: soms is het beter wat verder te staan en daarna je foto bij te knippen.

Dirk

Roy A1987

Uw F waarde lager zetten,
Als dit uw F waarde is: 3,5 (W) ~ 5,9 (T)
Is 3,5 een hoog getal & 5,9 een laag getal.

Dus zet hem is op 5,9.
Stel scherp op het voorste manneke ?als dat je doel is? knop half induwen & als het scherp is knop loslaten & dan volledig induwen (als het scherpgesteld is fototoestel niet meer bewegen)

Swarol ik denk toch dat je beter een duurder model had gekocht als je met je foto?s ging experimenteren, deze dient gewoon om een foto temaken & meer niet.

Effen tegen iedereen: allee mannen jullie maken zo schoon dingen van deze toffe hobby (maar ook wel een met een prijskaartje)
Maar als er een fototoestel moet worden gekocht grijpen we hier naar de goedkoopste mini compact camera die er is (deze camera?s zijn geen verplichting hoor) koop liefst iets duurder waar een M-stand op staat & waar je beter Manueel mee kunt.

swarol

thx weeral wat slimmer.... de camera stond op een tafelstatief denk dat ik in de richting van het licht moet gaan zoeken...dus oefenen & experimenteren is de boodschap...

wat ik zelf posetief vind zijn de kleuren...

hopelijk stoort het niemand dat ik mijn beginners foto's plaats....maar je kan wel de groei zien tussen men foto's...

momenteel gebruik ik een draaischijf om het onderwerp op de plaatsen nu op zoek naar de juiste belichting... en heel veel werk aan het manneke achter de camera[:D][:D][:D]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

Ik heb geen idee wat je met dit toestel allemaal kan instellen, waarschijnlijk zijn sluitertijden en diafragma niet instelbaar.
Als het wel kan: diafragmawaarde zo hoog mogelijk, sluitertijd zo lang mogelijk.
... maar dan natuurlijk op statief en met vertraging na afdrukken [;)]
Als je die dingen niet kan instellen: vaak heeft zo'n camera presets zoals zonsondergang, vuurwerk, ...
Misschien daar eens mee experimenteren ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

swarol

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik heb geen idee wat je met dit toestel allemaal kan instellen, waarschijnlijk zijn sluitertijden en diafragma niet instelbaar.
Als het wel kan: diafragmawaarde zo hoog mogelijk, sluitertijd zo lang mogelijk.
... maar dan natuurlijk op statief en met vertraging na afdrukken [;)]
Als je die dingen niet kan instellen: vaak heeft zo'n camera presets zoals zonsondergang, vuurwerk, ...
Misschien daar eens mee experimenteren ?



klopt gerolf heeft instellingen zoals zonsop of ondergang, vuurwerk, sneeuw enz... genoeg instelling om uit te testen

wat de aankoop betreft, het gaat erover wat je met het toestel wil berijken, zelf ben ik er nog niet achter of het iets voor mij is fotografie, het ligt niet alleen het toestel ook maar ook aan de persoon daarachter.

en je koopt ook geen lamborginie om te leren auto rijden....

moest het toch iets voor mij zijn, kan ik me nog altijd verbeteren, maar ondertussen is het een goede leerschool[;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

doomslu

Swa, je mag gerust jouw probeersels blijven tonen hoor. Voor de minder geoefende fotografen onder ons is het een leuke leerschool.

Met jouw fotobewerkingsprogramma kan je wellicht eens met de witbalans spelen, om de juiste kleuren te bereiken. De kleuren worden namelijk be?nvloed door het gebruikte licht.

Ik ga jou geen lichtbron aanraden die ik zelf gebruik: een led-lamp voor film en fotodoeleinden. Dit omdat dan de belichting duurder wordt dan het fototoestel. [;)]

Een tip voor een test: fotografeer een onderwerp op verschillende afstanden met dezelfde instellingen. Knip daarna elke foto bij zodat het onderwerp even groot wordt afgebeeld. Vergelijk dan de scherpte.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

citaat:
Geplaatst door swarol

...het ligt niet alleen het toestel ook maar ook aan de persoon daarachter...



Swa, leren en ondervinden en persen tot het uiterste! zelfs met een (sorry voor de 'lange tenen') Lada kan je een rally rijden [;)]

KIJK naar je foto's: wanneer je zelf vind dat ze 'publiceerbaar' zijn, zet ze op het forum!  Kritiek...  Krijgt een 'ondernemend mens' alle dagen... [;)]
Groetjes, Peter


swarol

citaat:
Geplaatst door PeterC

citaat:
Geplaatst door swarol

...het ligt niet alleen het toestel ook maar ook aan de persoon daarachter...



Swa, leren en ondervinden en persen tot het uiterste! zelfs met een (sorry voor de 'lange tenen') Lada kan je een rally rijden [;)]

KIJK naar je foto's: wanneer je zelf vind dat ze 'publiceerbaar' zijn, zet ze op het forum!  Kritiek...  Krijgt een 'ondernemend mens' alle dagen... [;)]



momenteel ben ik aan het expermiteren met alle instellingen....al spelend aan het leren dus.... tot nu toe is daglicht toch de beste bron..

"kritiek" zolang het opbouwende kritiek heb ik dat zelfs graag...
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Havoc

citaat:
klopt close up modus + bijgesneden op pc....waarom havoc?


Geen speciale reden, gewoon omdat we allemaal willen leren. Soms zijn het kleine zaken die het verschil maken.

Eventjes enkele reactie bij elkaar gezet omdat ze verband houden:
citaat:

Swarol: men laptop gebruik ik momenteel als achtergrond zo kan ik eender welk landschap kiezen (die ik later mss kan nabootsen op de tafel)

maar met het licht ben ik nog an het zoeken...

Michiel :Met meer licht krijg je gelijk ook meer scherpte voor- en achteraan.

Roy : Uw F waarde lager zetten,
Als dit uw F waarde is: 3,5 (W) ~ 5,9 (T)
Is 3,5 een hoog getal & 5,9 een laag getal.



Licht gaat inderdaad iets worden waar je mee moet spelen. Om alles scherper te krijgen moet je eerst alles stabiel zetten. Dan moet je de scherptediepte groot maken door je diaphragma dicht te draaien (wat Roy aanraadt). Probleem is dat dit op een compact camera (vaak) niet in te stellen is.

Maar je kan vals spelen door meer licht te gebruiken. Dat is waar Michiel naartoe gaat. Als je veel licht hebt, dan gaat de camera zelf het diafragma dichtdraaien om overbelichting te voorkomen. Je gaat er weinig van zien omdat de belichting nog altijd correct is, maar je gaat meer afstand van voor naar achter scherp hebben.

Een ander punt is dat als je in wide (groothoek) stand werkt, een lens altijd meer scherptediepte heeft dan in tele. Probleem met deze aanpak is dat je ongeveer op dezelfde afstand gaat moeten blijven om nog scherp te kunnen stellen en dan je onderwerp veel kleiner wordt.

citaat:
wat de aankoop betreft, het gaat erover wat je met het toestel wil berijken, zelf ben ik er nog niet achter of het iets voor mij is fotografie, het ligt niet alleen het toestel ook maar ook aan de persoon daarachter.

en je koopt ook geen lamborginie om te leren auto rijden....


Ook waar natuurlijk. Het probleem is dat als je wil leren het vaak interessant is om eerst alles zelf eens te moeten leren instellen. Dan begrijp je sneller de invloed van elke instelling. Nadeel is dat dit enkel op grotere duurdere cameras kan. Eenmaal je de princiepes doorhebt en weet hoe de automatismen werken snap je ook hoe je die in de richting kan duwen die je wil.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Martin Welberg

Hmm, stuk gelezen maar kan nog niet vinden wat voor camera je gebruikt.
Doe zelf bijna alles met een Nikon D60 DSL. En daarnaast een coolpix L12.
Compact cameras hebben idd vaak geen instelbare scherpte diepte wat in mijn ogen voor modelbouw fotografie wel van belang is. Maak met de D60 al m'n foto's op statief met de selftimer met een scherptediepte van F22-F32. Lange sluitertijden tot 30sec. Witbalans laat ik door de camera meten waardoor deze zich insteld op de gebruikte lichtbron.
Als je een manuele stand op de camera hebt zou ik eens proberen dit menu door te spitten en daar eens mee te expirimenteren...

Martin Welberg

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Hoe langer je sluitertijd, hoe meer scherptediepte!



Dit klopt niet scherptediepte wordt gecreeerd door je diafragma, hoe hoger je F getal hoe kleiner de opening in de lens is die het licht doorlaat, daaruit volgt dat de sluitertijden langer worden om de benodigde hoeveelheid licht die nodig is voor de chip / film te halen..

Zo de kunstfrobelhogeschool komt toch een klein beetje van pas [;)][:D]

swarol

citaat:
Geplaatst door milocomarty

Hmm, stuk gelezen maar kan nog niet vinden wat voor camera je gebruikt.



samsung es80 milocomarty[;)].

heb ook gevonden dat ik de ISO kan instellen van 80 tot 1600.

en ben alle dagen wat bezig met verschillende instellingen en objecten

vb een van men honden

Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa