"Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"

Gestart door Ronald, 20 maart 2011, 22:26:21 PM

Ronald

#75
Dank je, Jozef!

Vanmiddag moest ik werken, en na het middageten en het bakkie vla toch nog even gekeken met beide bakjes aan elkaar. En daar kreeg ik bijna de schrik van m'n leven.....:



Het klopt niet.... [:(!] Wat heb ik verkeerd gedaan? Nou, eigenlijk heel simpel; ik heb niet gecontroleerd.....Bij de andere bakken wel en daar weet ik dat de lijnen die ik op het schuim heb uitgezet ook daadwerkelijk kloppen. Maar hier is blijkbaar in dat eerdere stadium iets mis gegaan. Dom, maar waar. Ik zal morgenvroeg eerst proberen dit op te lossen. De bedding op de grote bak snij ik weg en leg deze opnieuw aan maar dan verder naar de achtergrond toe. Aan het schuim kun je zien dat dat ook de intentie was in de oorsprong van het ontwerp. Onbegrijpelijk dat ik dat niet opgemerkt heb.
Aan de andere kant; van je fouten leer je, en ik die laat ik hier net zo gemakkelijk zien. Misschien heeft iemand anders er nog iets aan ;)

Dus, morgen w[:)]eer een update!

Gerolf

#76
Mooie reportage tot nu toe, mensen [8D]
Ik vraag me af: hebben shingles geen gelijke afmetingen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#77
Ach ronald geen probleem...

Je kan je rechter rail van de linkse bak aansluiten aan de linkse rail van je rechtse bak[:o)]

De chinezen hadden zich vergist tijdens het leggen van de spoorlijn en je hebt weer een extra "eyecatcher" op je baan[;)]

Even serieus... ik ben benieuwd naar je projectje.  Het boeit me zeer en volg het draadje.
Wat is je "deadline" nu weer?

PS ik heb destijds bij de Nitinat River RR dezelfde templates gebruikt van Fasttracks: Handig!

Groeten
Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Ronald

#78
@Gerolf: Dat zou best kunnen.... heb echter de campbell shingles in H0 als voorbeeld genomen en die zijn niet gelijk. Zou me voor kunen stellen dat in de vroegere tijde de eenheid in dat soort dingen er niet was omdat ze handgemaakt zijn.

@Evan: Die mallen zijn inderdaad erg gemakkelijk. We wil ik een stub wissel bouwen maar dat kan ook met deze mal. In ieder geval heb ik de basisvorm van de wissel.

Deadline? Volgens mij hebben we dezelfde.......[:D][;)]

Ronald

#79
Zo, was ik weer. Vandaag eerst maar eens de fout herstellen. Om dat goed te doen moeten de bakjes wel aan elkaar aansluiten. Ik heb expres het schuim en de bedding over laten steken om dat later (nu dus [;)]) bij te kunnen werken zodat de naden redelijk aansluiten. Da's bij een tentoonstellingsbaan altijd wat lastiger.
Zo zag de kleine bak er uit:



En hier met de naad bijgewerkt. Dat heb ik gedaan met een decoupeerzaag en schuurmachine:



Beide bakjes los tegen elkaar gelegd op de oprit om te kijken hoe ik uitkom. Kijk, ongeveer een halve bedding verschil. Dat scheelt al met de foto van gisteravond!:



Een stukje bedding gezaagd en dat ingelijmd:



En direct daarna de bielzen gelegd. Ik wilde eerst het deel na de wissel opnieuw leggen maar het valt mee zo te zien. Dat freubel ik wel onder de ballast:



De bielzen tussen en naast de wissels op maat gelegd:



En onder de stelbalk van het linkse wissel ontbrak nog wat steun, dat ook maar gemaakt:



En (op kop gefotografeerd) de naad van beide bakjes (los tegen elkaar op een ruwe ondergrond) nu; het spoor loopt zo mooi in elkaar over en is behoorlijk goed uitgelijnd:



Ik ben tevreden nu! [:)]

Later!

Ronald

#80
Kleine update nog voor vandaag:

De bak die rechts op de "kerk"bak aansluit pas gemaakt en daarna de bielzen (4 stuks per spoor) geplakt. Dit met rechtopstaande bakken:





Zo dus:



Vanaf de middelste bak naar links toe even rechtop gezet:



En vanaf de middelste bak naar rechts toe even rechtop gezet:



Zo gaan we dus maar gewoon door. Eerst deze week een zooitje bielzen gaan produceren.

Later!

Ronald

#81
We waren al een tijdje aan het zoeken voor een landhuis dat aan de linkerkant op de hoek moet komen. Eerst dachten we aan een groot zuidelijk landhuis maar die ruimte is er eigenlijk niet (hoe mooi ook). Op een Duits modelbouw forum vond ik echter een leuke link naar een downloadbaar huis; The Bates House: http://www.haunteddimensions.raykeim.com/index660.html

Dit huis is een bouwplaat die gratis is, dus die binnengehaald op de pc. Gisteravond kwam ik thuis en had vrouwlief het grootste deel al gebouwd (na eerst de vellen printpapier op licht karton gelijmd te hebben):



Het waren dermate veel vellen papier dat je van daar uit weinig zicht hebt hoe het om te zetten naar schaal 0. Nu heb ik een handvast model waar de maten redelijk gemakkelijk terug te halen zijn. En ook is er meer het gevoel van wat het moet worden.
Hoe het precies uit gaat pakken weet ik pas als ik de module ruw klaar heb. en dat gaat waarschijnlijk dit weekeinde worden.

Later weer meer!

Ronald

#82
Hallo luitjes,

Daar waren we weer.... tijd, tijd, tijd... of het gebrek er aan. Vanmiddag onze kans maar gegrepen en wat uurtjes aan LL gespendeerd. Wanda is verder gegaan met het huis, zoonlief is aan het schilderen geslagen met de bakjes en ikzelf heb een begin gemaakt met de pier waarop het winkeltje moet komen. Daarvoor had ik hout nodig wat mijn pa voor mij gezaagd had. Dat snel opgehaald aan het begin van de middag. Latjes van ong. 3,5 x 3,5 mm en balkjes van ong 3,5 x 6 mm.

Het bakje waar we mee aan de slag gaan vandaag:



Eerst met de balkjes en het huis wat op de pier moet komen een pasproef gedaan om te kijken hoe lang het gedeelte moet worden waar het spoor op komt. Ik doe dit zonder tekening en gewoon op het gevoel en meetlat ( ;)):



Met die lengte bepaald de eerste 2 van de 4 liggers neergelegd en de breedte bepaald. Daar een aantal 3,5 bij 3,5 voor gesneden met de NWSL cutter en de uiteinden op afstand gelegd en gelijmd:



Daarna de 2e set liggers er tegenaan gelijmd zodat de totale lengte bepaald is:



En het geheel met dwarsbalkjes afgemaakt:



Daarna het achterste deel afgemeten. Dit deel moet net over de schuine rand aan de achterzijde komen zodat in principe onze baanbewoners van beide kanten bij het winkeltje kunnen komen. Aan de achterkant extra spannend omdat dat deel tegen het achterste doorgaande spoor ligt.
Het vierkant in ruwe vorm:



En met 4 grote balken:



Daarna moet het geheel samengevoegd worden. Daarvoor beide pierdelen neergelegd zoals ze tegen elkaar komen:



En voorzien van 2 draagbalken op maat gemaakt en vastgelijmd. Tot nu toe met superlijm in dikke en dunne vorm:



Om goed te kunnen bepalen waar de pier aan moet sluiten wat bielzen op de plek gelijmd:



wat pootjes uit balk materiaal gemaakt nadat ik de hoogte bepaald had. Er een stuk of 5 op de plek gelijmd en een pasproef gedaan. Kijk maar; van voren:



En van opzij. Dit is helemaal naar onze zin en hoe ik het in mijn hoofd had:



De resterende poten gesneden en op zijn plek gelijmd:





En toen met de eerste beplanking begonnen. Ook hier maak ik weer gebruik van de roerstokjes als basismateriaal:



Omdat op het korte deel het huisje komt laat ik de lengtes daar doorlopen. Komt ook nog beter uit met de lengte van de stokjes:



En een mooi stuk beplankt:



En daar stond het eten klaar..... Wanda had ook nog wat gepriegeld met het huis namelijk de reling aan de voorkant. Dat is een redelijk moeizaam klusje vanwege de smalle maten van het hout. De staanders zijn overigens potloden.......:



En in detail:

[

Straks weer verder!

Gerolf

#83
citaat:
Wanda is verder gegaan met het huis, zoonlief is aan het schilderen ... ikzelf heb een begin gemaakt met de pier ... hout wat mijn pa voor mij gezaagd had.
Familiebedrijf? [:D] En dan zeggen dat je te weinig tijd hebt ... [}:)] [;)]
In elk geval mooi gebouwd. Ik blijf dit volgen [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

#84
[:D][:D][:)][;)]

Misschien hadden jullie het al gezien maar vanmiddag heb ik heerlijk buiten gezeten. Echter na het eten was het een stuk frisser geworden dus maar met de hele bak naar binnen gegaan. Excuses voor het slechte licht en de camera. Die heeft dar wat moeite mee.

De voorste steiger maar helemaal doorbeplankt:



Daarna begonnen met het achterste deel. Natuurlijk heb ik de planken gelijmd met de boel naar mij toegedraaid maar voor de foto vond ik dit mooier. Achter steken de planken mooi uit zodat mijn bewoners straks lekker kunnen shoppen [:)]:





En de laatste pasproef van vanavond met de winkel er op. Staat mooi, nietwaar? Ik ben er zeer tevreden over:



Morgenvroeg probeer ik alle poten en schoren er onder te krijgen zodat het geheel morgen aan het eind van de middag in de kleur kan.

Later!

Ronald

#85
Vanmorgen nog even verder gebouwd aan het geheel. Wat rondhout gehaald en daar de karakteristieke palen voor zo een pier mee gemaakt. Die worden aan elkaar gehouden in het echie met touw, maar hier doe ik dat voorlopig met lijm. Als ze gekleurd zijn zal ik ze voorzien van touw:



Wanda had er voor de sfeer alvast wat kratjes bijgezet... lijkt wel aardig vind ik. We zijn zeker op de juiste weg naar onze mening.
Ook de pier zelf moet nog enige pootjes krijgen. Ook al een begin gemaakt met de borders om de pier:



Vanmiddag een vergadering, maar vanavond ga ik verder. Het idee is nu om aan het einde van de pier een soort verlaad inrichting te maken met balken. Ook dat idee komt van de Muskrat Ramble baan alleen daar hebben ze het aan een pakhuis gemaakt. Doen wij lekker niet! [:D][;)]



(zie rechts op de foto). Bron: www.nmra.org.au

Later!

Grtz, Ronald.

Ronald

#86
Het heeft even geduurd maar daar zijn we weer!

Tussen alle bedrijven door natuurlijk ook nog wat aan de baan gedaan. Er moest eerst een stel poten bij voor de grote bakken, en aangezien ik die al hier had liggen die gemaakt en gemonteerd. Eerst zonder en zo goed als mogelijk uitgericht::



En met heb ik geen foto van..... sorry. Daarna wat pasproeven gedaan met de bomen. Bij de kerk:





En daar waar het stationnetje komt (eigenlijk meer halte):



En op het moerasbakje:





Het begint iets te lijken, toch?

Ook nog een stukje uitgericht tussen 2 bakken. Dat lag niet helemaal gelijk, nu wel:



Het begon te regenen en te onweren hier dus alles maar snel naar binnen gezet. Later weer meer.

swarol

#87
intresant draadje [;)]
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Gerolf

#88
Kloeke bomen, Ronald [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

#89
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Kloeke bomen, Ronald [8D]



Wat u zegt. Ik dacht eerst "zij hebben een cubaanse sigaar gebruikt als stam". Maar ga wachten met de onnozele commentaar als de bomen ingeplat zijn.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI