Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Uw nieuwste aanwinst (bis)

Gestart door Gerolf, 28 februari 2011, 12:45:45 PM

ronny-vdv

De Roco-versie zal qua body mooier en gedetailleerde afgewerkt zijn.
De schildering moeten we nog afwachten.
Mvg,

ronny-vdv

Sikko

Slechte week voor de portemonnee, maar een week goede dag voor de collectie  ;D

Dit gekke blauwe ding.

En om mijn milde obsessie met Belgische trek/duw treinen te sussen, een M2 TDE stel met een HLE25 naast het TDD stel met een HLD62 dat ik al had   :-X

Dio

Er wordt tegenwoordig enorm veel Belgisch modelspoormateriaal geproduceerd. Het is moeilijk om alles bij te houden en te fotograferen. Hier zijn twee van mijn nieuwste aanwinsten, die ik dit weekend op de baan heb getest: de AM Post en de HLE 1312.

ceuleer

Een setje postzegels.

Dio

Een kleine afwijking van tijdperk V (of zelfs VI) van mijn net: de groene Roco T20. Een paar maanden geleden kocht ik een LS Models-set met 2 Eurofirma-rijtuigen, 2 slaaprijtuigen en een oranje DMS; de nieuwe Roco T20 was een goede gelegenheid om deze treinsamenstelling compleet te maken.

ceuleer

Officiële 2 euro herdenkingsmunt 100 Jaar NMBS aangeschaft. :)

raf

een dubbele olaerts 44 .
rijd als een zonnetje met volledig stuurbare verlichting

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Jean

Een gedenkwaardig moment.

De eerste Belgische loc is in Schwarzburgland aangekomen.

:)

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

nederbelg

Citaat van: Dio op 01 februari 2026, 21:51:19 PMEr wordt tegenwoordig enorm veel Belgisch modelspoormateriaal geproduceerd. Het is moeilijk om alles bij te houden en te fotograferen. Hier zijn twee van mijn nieuwste aanwinsten, die ik dit weekend op de baan heb getest: de AM Post en de HLE 1312.

Hoi
Waar komt de geluidswering vandaan?

Dave

Jean

Citaat van: Jean op 02 september 2026, 22:47:06 PMEen gedenkwaardig moment.

:)

Even een vraagje voor de kenners...

Vanwege de tweepuntsverlichting kwam die vast niet in Duitsland.

Waar en wat was de inzet van deze loc?

Rijdt dit specifieke exemplaar nog ergens of is die gesloopt?

Ben benieuwd.

Groet,
Jean

Sikko

Citaat van: Jean op 03 september 2026, 15:13:05 PMWaar en wat was de inzet van deze loc?

https://www.bfoto.be/docu/his/d52.php

En om dit bericht wat meer inhoud te geven, een foto van de voor mij nieuwe 6215, gebroederlijk naar mijn andere blauwe zonderling. :)

den T

Citaat van: Jean op 03 september 2026, 15:13:05 PM
Citaat van: Jean op 02 september 2026, 22:47:06 PMEen gedenkwaardig moment.

Jean
ik ben wel geen kenner maar ik vind de vraag zeer interessant dus daarom ben ik wat gaan opzoeken.
Uw loc is waarschijnlijke een NMJ model met de oude nummering van voor 71
Hij is na 71 omgenummerd tot 5203 en zou in 89 omgebouwd zijn tot de 5302 maar dat moet ik nog verder uitpluizen.

De volledige chronologische levensloop van deze specifieke machine:
1. De actieve NMBS-dienst (1955 – 2002)1955 (Levering): De loc komt op 29 april 1955 in dienst bij de NMBS onder het nummer 202.003. Uitgerust met een stoomverwarmingsketel rijdt ze zowel zware goederentreinen als reizigerstreinen.
1971 (Reeks 52): Bij de grote hernummering van de NMBS krijgt ze het nummer 5203.1989 (Ombouw tot Reeks 53): Omdat er meer nood is aan goederenlocs en de stoomverwarming overbodig is geworden, wordt de verwarmingsketel verwijderd. De loc verhuist naar reeks 53 en krijgt het nummer 5302 (de tweede bezetting van dit nummer).
1992 (Grote modernisering): Op 19 februari 1992 ondergaat de loc een ingrijpende revisie. Ze verliest haar iconische "bolle neus" en krijgt de modernere, hoekige vlottende cabine (cabine flottante) voor meer comfort en veiligheid van de bestuurder. Tevens wordt ze in de gele NMBS-huisstijl gespoten.
Laatste stelplaats: Haar actieve NMBS-loopbaan sluit ze af vanuit de stelplaats van Stockem (Aarlen), rijdend op de zware Ardense lijnen.

2. De tweede carrière bij TUC Rail (2002 – 2008)2002 (Verkoop):
Aan het einde van haar reguliere dienst wordt de loc op 15 december 2002 overgedragen aan TUC Rail, de dochteronderneming van de NMBS die instaat voor spoorinfrastructuurwerken.
Inzet:
Als werktreinlocomotief wordt de 5302 ingezet bij grote spoorweginfrastructuurprojecten (zoals de aanleg van de Belgische hogesnelheidslijnen).

3. Het einde van de loopbaan2008 (Buiten dienst):
Na jaren zware arbeid wordt de loc in september 2008 definitief buiten dienst gesteld en "in park" (aan de kant) gezet.Verkoop:
In de jaren 2010 wordt de loc definitief verkocht aan de firma Pacot voor verdere sloop/verwerking.
In tegenstelling tot sommige andere bewaarde "Bolle Neuzen" (zoals de 5404 of 202.020 van de Toeristische Spoorwegpioniers (TSP)), heeft de oorspronkelijke 202.003 de museumstatus helaas niet gehaald.

groetjes
Julien

Jean

Dank voor de toelichtingen van het grote voorbeeld.  :)

Heb de loc inmiddels van een decoder voorzien en ben bezig om het gereed te maken voor de automatische treinenloop.

Een tegevallertje ben ik tegengekomen. De profi-koppelingen passen niet in combinatie met de spoilers.

Behalve dan als je wat van de spoilers wegsnijdt. Daar wil ik niet direct mee beginnen. :o

De standaard beugelkoppeling is wel erg groot en lelijk.

Heeft de Belgische Nohab een cabine-1 en een cabine-2 ? 

En zo ja, welke is welke ?

Zit de grote ventilator op het dak aan de zijde van cabine-1 of 2 ?

Benieuwd maar weer naar de antwoorden.

Groeten,
Jean

@ Julien: Het is idd een loc van NMJ.

den T

Jean

De erfgoedvereniging PFT-TSP heeft een bolle neus met nr. 202020 in hun patrimonium bewaard
Misschien iets voor de toekomst ; jouw loc om nummeren tot 202020 en van een gevleugeld wiel decal op de neuzen voorzien.
Dan bestaat je loc heden ten dage nog steeds .

grtjs Julien