Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Smalspoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gestart door Rochevalien, 13 september 2005, 21:52:13 PM

Havoc

citaat:
En als je dan nog zin ?n tijd ?n geld hebt...


[B)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

een reactie op Roche:

die logging crane is er om de boomstammen te lossen op mijn module. Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met USA. Maar Roche, lieverd [;)], als U mij een tekening kan bezorgen van een "verbelgisiste" log crane , dan zwijg ik over de USA logging cranes
(maar dan wel voor 0n30 he Roche ! )
Ik hou nu eenmaal van onze Ardennen , en van ons Belgie en daar is niks mis mee. Dus leek me het vanzelfsprekend dat ik een stuk eigen "bodem" uitbeeldt. Maar op het gebied van houtwinnings modules staan de US-vrienden nu eenmaal sterker. Vandaar dat ik om bepaalde stukken te begrijpen en te "verbelgisen" naar hen kijk.
Wat is daar nu mis mee ??? [:D]
Hopelijk kan je nu een beetje de opzet begrijpen !
Vergeet niet dat de opzet ,van de module,  zo eenvoudig mogelijk moet zijn. Daarom en enkel daarom Roche !![;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

een reactie op ArgillA(vanaf nu Argie):>>die logging crane is er om de boomstammen te lossen op mijn module. Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met USA.>>

"logging crane" de naam alleen al! niet zo typisch Belgisch zou ik zeggen.Een hint: vergelijk eens de boomstammen(logs)die ze in de States verslepen met die van onze Ardennen en dan bedoel ik vooral de diameter en bijgevolg het GEWICHT van die dingen.  

>> Ik hou nu eenmaal van onze Ardennen , en van ons Belgie en daar is niks mis mee. Dus leek me het vanzelfsprekend dat ik een stuk eigen "bodem" uitbeeldt>>

Daar is niets mis mee,maar dat heb ik nooit beweerd.Ik heb zelf tenslotte ook een modelbaan die in Wallonie is gesitueerd.

>>Maar op het gebied van houtwinnings modules staan de US-vrienden nu eenmaal sterker. Vandaar dat ik om bepaalde stukken te begrijpen en te "verbelgisen" naar hen kijk.
Wat is daar nu mis mee ??? >>

Hier kan ik dus geen touw aan vastknopen,ofwel volg je het Amerikaanse voorbeeld en doe je daar research naar om je modules zo realistisch mogelijk te maken ofwel doe je hetzelde voor een NMVB baantje in de Ardennen.En dat mag dan zels nog een free-lance ontwerp zijn,ook daar heb ik geen probleem mee.Zolang de basis maar goed zit.Een Amerikaanse logging line of een Belgische buurtspoorlijn in de Ardennen zijn 2 verschillende werelden die weinig of niets met mekaar te maken hebben.

Gerrit



Havoc

Roche, ik denk dat de verwarring er is omdat Argilla nu eenmaal met de US termen op zoek gaat om ook maar iets te vinden. Het probleem is nu eenmaal dat je niets gaat vinden als je zoekt op "kraan voor boomstammen" bij google. Het net is nu eenmaal hoofdzakelijk engels.

Dat van de maat van bomen hangt af van welke streek. Er waren daar ook streken met dennebossen. bvb hier: http://www.state.sc.us/forest/scindust.htm

Een ideetje Argilla, waarom ga je niet eens kijken naar de kraan die aan de Sint-Katelijne kerk staat in Brussel. Dat lijkt me iets dat je op een loskade kan zetten en niet te groot is.

Ook nog leuk:
http://mshistory.k12.ms.us/features/feature17/lumber.html
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Ik denk dat Argie in plaats van achter een  tekening van een loging crane te zoeken beter een simpele kraan bouwt op een vrachtwagen,zoiets is trouwens te zien op die site.Ik ben geen expert ter zake maar dit zullen ze in de Ardennen ook wel gedaan hebben.
En om nog even terug te komen over die dikte van de stammen :in de States word er veel hout gebruikt om woningen neer te zetten en daar hebben ze  veel lange ?n zware balken voor nodig.Terwijl er bij ons uitsluitend steen gebruikt word,behalve dan voor de dakbalken en zo.Ik wil maar zeggen,er is ook vraag naar hout voor woningbouw maar wel veel minder dan in de States.Dat zie je dan ook aan de NMVB houttransporten uit de Ardennen,dat is meestal dunstammig en kort gezaagd(voor brandhout??)

Gerrit

Havoc

Brandhout, mijnhout algemeen timmerhout en voor papier. Lucifers was voornamelijk populier.

Dat van die kraan op vrachtwagen is een goed idee. Die kraanwagens zie je trouwens tegenwoordig ook meer en meer langs kanalen bvb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

zucht......en dat alleen maar omdat ik het zogoed mogelijk wil doen....oef......Rochie jong......[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla

zucht......en dat alleen maar omdat ik het zogoed mogelijk wil doen....oef......Rochie jong......[;)]



Ik wil je alleen maar wat helpen hoor Argie![:)]Denk er wel om dat als je ergens met je baantje op een tentoonstelling staat ,de mensen je de meeste vreemde ?n lastige vragen gaan stellen.Je kan dus maar beter goed voorbereid zijn.Maar goed ,we zullen er maar over ophouden zeker?[:D]
Alvast nog veel bouwplezier gewenst en laat eens wat zien als je iets gemaakt hebt[;)]

Gerrit

argilla

ook daar heb je weer gelijk in Rochie [;)] Trouwens bedankt voor de hulp ! U hebt er precies ervaring mee ( tentoonstellingen )
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla

ook daar heb je weer gelijk in Rochie [;)] Trouwens bedankt voor de hulp ! U hebt er precies ervaring mee ( tentoonstellingen )



Argie! je doet me zowaar [:I]Mischien nog wat tips over die vrachtwagen: in deze periode van het jaar puilen de speelgoedwinkels zowat uit met allerhande leuke spullen en niet alleen voor de kindjes.Kijk eens bij de autotjes ,je zal zeker iets bruikbaar vinden en bovendien niet duur.Het kan wel zijn dat je ??n en ander moeten herspuiten want de kleur die ze bij die spullen gebruiken zijn meestal niet wat het moet zijn.De schaal staat trouwens meestal op de verpakking al kan die wel wat afwijken van de spoor O standaard,but who cares?

Gerrit


argilla

Voor die kraan zal ik als uitgangspunt een H0 model nemen ( Walthers)en die aanpassen voor 0n30. Leek me een idee. Maar ik heb ondertussen een vergissing begaan. De rails zijn code 100 Nu "dacht" ik slim te zijn en de oude flex te herbielzen. Dus per 3 gooide ik er 2 uit . Mis poes want... de biels zelf zijn groter dan die van op schaal H0. Bovendien zijn de rails zelf van messeng ( fleishman) niet goed dus. Beter zijn peco code 100 voor 0n30. (Gelukkig had ik die messing misbaksels nog niet definitief gelegd.)
De wissels ( Peco)komen van het Duitse kleinserieen. Het is zo dat ik mijn vergissing van de flex te weten gekomen ben. Tja het is niet zo maar wat rails leggen ....enfin het gaat nu toch vooruit.[8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

het dio gaat goed vooruit. Zopas de brug gemaakt. Het enige minpunt is de troubles met het verkrijgen van 0.16.5 spoor code 100 van Peco. Het duurde welgeteld 2 maanden voor ik van Walthers USA 3 lengtes spoor had . En verdorie heb nog 7 lengtes nodig.Moet toch beter kunnen niet ik bedoel 2maanden lijkt lang . Suggesties aub ???
Verder heb ik nog 2 tunnelingangen nodig . Die ga ik uit plaaster maken. En in de Ardennen is dit natuursteen ter plaatse gewonnen. Maarrrrrrr...... hoe groot zijn die in schaal 0n30 ??? [:D] Misschien iemand onder U die afbeeldingen heeft of een stek waarop eentje te zien is ??? dank U beleefd[;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

citaat:
Het enige minpunt is de troubles met het verkrijgen van 0.16.5 spoor code 100 van Peco. Het duurde welgeteld 2 maanden voor ik van Walthers USA 3 lengtes spoor had


Peco is engels, waarom bestel je dat dan in de US? http://www.peco-uk.com/retail/shop-map.htm Kijk eens of er bij de engelse shops geen zijn waar je via internet kan bestellen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Een oplossing is ook het spoor in heverlee zal niet duurder zijn dan in amerika maar veeeeeel sneller. En er zullen in vlaanderen nog wel winkels zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

Ha die Arch! kan je ons misschien even updaten over de stand van zaken ivm je bouwsels?we zijn wel een beetje nieuwsgierig weet je...[:D]

Roch(valien)