Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Zelfbouw gebouwen & natuur. H0lland in model.

Gestart door H0lland, 07 januari 2011, 09:24:03 AM

Metpetergaathetbeter

waar een wil is een weg en waar een weg is prachtig geknutselde vrachtwagen te bewonderen ! :)

Groeten Peter ;)

H0lland

Dank Gerolf & Peter! :)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 23 oktober 2013, 08:55:29 AM
waar een wil is een weg

En "gelukkig" is er ook nog zoiets als een leesbril, want ik moet bekennen dat m'n ogen (samen met de rest ;D) langzaam aan toch wat ouder beginnen te worden!  Zonder, moet ik me tegenwoordig te veel concentreren, "met...gaathetbeter"! ;D ;)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Kautenbach

allemachtig, weer lekker bezig. Ik weet dat dit pietluttig overkomt, ik doe je zelfs bij benadering niet na wat je presteert, maar zijn de wielen niet te groot tov het echte voorbeeld? In verhouding komen ze nogal zwaar over en staan ze ver naar buiten.

Rangeerduivel

Citaat van: Kautenbach op 23 oktober 2013, 11:17:52 AM
allemachtig, weer lekker bezig. Ik weet dat dit pietluttig overkomt, ik doe je zelfs bij benadering niet na wat je presteert, maar zijn de wielen niet te groot tov het echte voorbeeld? In verhouding komen ze nogal zwaar over en staan ze ver naar buiten.

Ondanks de inderdaad wat fors uitgevallen wielen,is dit toch een prachtig kunstwerk.
Er van uitgaande dat de wielen op zich geen zelfbouw zijn,is het waarschijnlijk niet zo evident om 'perfect' passende wielen te vinden,op deze schaal valt iedere minimale afwijking direct op.
Er zijn zelfs modellen van fabrikanten die nog grotere afwijkingen vertonen wat schaal betreft,en die ook nog door de beugel kunnen,en waar zelfs veel geld voor gegeven wordt.

Ik ben pro.... :P

Rudy  ;)

H0lland

#319
Hallo Pietluttige >:(,
(Grapje hoor Wim!  :D ;))

De wielen zouden waarschijnlijk idd net iets te groot zijn... Er had +/- een mm vanaf gemogen. Maar, ik moet het doen met de wielen die beschikbaar zijn. Ik heb diverse (1:87) vrachtwagentjes bekeken en je moet nu eenmaal iets kiezen, van enkele modellen zijn ze net iets te groot, van andere modellen weer net iets te klein.  Er is nu eenmaal geen precies schaalmodel van deze truck, dus zijn er ook niet de perfecte wielen voor.  Ik heb gekozen voor de wat grotere, daar er in het echt ook echt flinke wielen (+ banden) op liggen... Optisch wat mij betreft dus beter als te kleine! Ergens is gewoon een compromis noodzakelijk, om uit de hand perfecte ronde wielen (met boutjes en profiel in 1:87) te snijden uit een stukje styreen, dat lukt ook mij niet! ;) De wagen aanpassen naar schaal 1:80 ipv 1:87 is ook een "onmogelijke" optie, want wat moet je daar nu immers mee!

Dat de wielen te ver uitsteken is voor een groot gedeelte nu sowieso ook nog gezichtsbedrog, en wel om de volgende redenen:

1) De truck is nog lang niet af, er komen (zoals bij het echte voorbeeld) nog grote spatschermen over de wielen.
2) De truck is in z'n totale grootte (afmetingen) nog niet af, waardoor de wielen nu ook nog groter lijken
3) de wielen zijn zwart (en groen), dat steekt extra opvallend af tegen een nog geheel witte (onbeschilderde) truck
4) De wielen zet ik er steeds los onder, pas als ik ze definitief plaats, klik ik de velgjes pas goed op de asjes. De wielen steken dan minder uit. Zou ik dat nu ook steeds doen, dan bestaat het risico dat ik iets kapot knijp

Let maar op, straks (als ie helemaal klaar is) valt het allemaal een stuk minder op. Ook al blijft het een feit, dat ze dus waarschijnlijk echt iets te groot zouden zijn! ;)


*edit
ps: Mocht ik t.z.t alsnog een keer beter geschikte wieltjes tegenkomen, dan kan ik die er altijd nog op zetten. ;)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Soms denk ik, waar zijn we toch allemaal mee bezig!  :o ??? ::) :-X

Zit je als volwassen vent gaatjes in het dashboard te boren van 0,5 en 1 mm, om het te laten lijken alsof er echte km-klokjes (e.d.) in de truck zitten... Ben je uit een L-profiel (terug gevijld naar een dikte van 0,3/0,4 mm.) een raamwerkje aan het bouwen voor de voorruit, zodat deze er netjes ingelegd kan worden ipv 'm er gewoon op te plakken! Met het blote oog is al die zooi allemaal amper te zien én zelfs m'n digitale fototoestel krijgt het spul niet goed gefocust! Als je het allemaal nog wel zou kunnen zien, dan zie je er later (als er gewoon een kap op zit en het gehele model is geschilderd) sowieso allemaal niets meer van!

Wat zijn we toch gekken met z'n allen! :-\ Laat ik in ieder geval maar voor mijzelf spreken! Wat een hobby! Uren, dagen, weken zitten frommelen, pielen, frutselen, knutselen om weer iets op de baan (cq in de vitrine of op de maquette) te zetten!

Al dat werk én wat heb je dan!? Bv. een klein plastic autootje voor bij de speelgoed-treintjes!  Om te lachen! Belachelijke, kinderachtige hobby, die tot niets (weinig) leidt! Ondanks dat, ga ik door, het blijft gewoon... leuk! ;D ;)








ps: Voor alle Pietlutten! Ik heb geen gigantische voorraad stuurtjes liggen in 1:87. Excuseer als ie iets te grof over komt! ;D :D ;)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Kautenbach

ik ben veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te pietluttig hoor, nogmaals chapeau. ik doe het je niet na, en vindt het een ongeloofelijk geslaagd project tot nu toe!

waar ben je mee bezig? Jij hebt naast de enomre lol in het bouwen, complimenten van je mede hobbiesten in je vitrine een uniek zelfgebouwd model staan. Als je voetbalt heb je alleen nog maar de herrinneringen aan de lol (tenzij je een grote beker wint of betaald voetballer bent natuurlijk)

Ga je nu ook zo'n YP bouwen, zon pantserwagen met 8 wielen uit dezelfde periode, en een grotere uitvoering van deze vrachtwagen als takelwagen? ;)

H0lland

Hoi Wim,

Yep, er komt een diorama met idd ook een Daf pantserwagen (YP 408) en nog een Daf truck ("Dikke Daf" - YA-328)

Beiden hoef ik overigens niet zelf te bouwen ("ontwikkelen"), de YP 408 heb ik net een paar dagen geleden (als resin bouwpakket van Artitec) in huis gehaald en de YA 328 (als resin bouwpakket van DM) is besteld (Deze moet nog uitkomen, heb alleen het proefexemplaar gezien)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Rangeerduivel



ps: Voor alle Pietlutten! Ik heb geen gigantische voorraad stuurtjes liggen in 1:87. Excuseer als ie iets te grof over komt! ;D :D ;)
[/quote]



Patrick,

Ik ben geen pietlut,maar als je zelf je stuur te grof vind,al eens gedacht aan een remwiel van een wagon,of is dat er zo één?
Zoiets heb ik ook nog wel op voorraad liggen,dus als je het wil,stuur maar een pm.

Grtn
Rudy

H0lland

Dat is erg vriendelijk Rudy, maar doe je geen moeite!  ;) Ik doe het wel gewoon met dit stuurtje, ook hier zie je later toch betrekkelijk weinig van als de truck straks helemaal groen is en er een kap over de cabine zit.

Overigens komt dit stuurtje van een spiksplinternieuwe Herpa (Bundeswehr MAN) truck (welke ik dus speciaal voor de wielen had gekocht...) Nu dus ook voor het stuurtje, heb ik nog een beetje waar voor m'n geld, want de rest heb ik weg gesodemieterd, ik blief geen MAN!  ;D

Zie je gelijk weer zo'n schaalvoorbeeldje.... Van de vele zaken die de gemiddelde modelbouwer/treinhobbyist op z'n baan heeft staan, klopt sowieso bar weinig. Soms vrij logisch, daar vele zaken niet kleiner te maken zijn, maar vaak ook gewoon een grove fout of uit gemakzucht!

ps:
Ik had overigens ook tussen al m'n Märklin materieel naar (rem-)wieltjes kunnen zoeken, ware het niet, dat ik intussen al m'n Märklin spul van de hand heb gedaan (verkocht / weggegeven). Reden van de verkoop: o.a. de schaal en detaillering. ;D ;) Tegenwoordig wordt er bij diverse concurrenten gewoon beter/mooier/gedetailleerder materiaal gemaakt. Bijkomend voordeel, ik ben eindelijk van m'n pukkels af... Werd tijd met 45 jaar! ;D ;)
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Hier wordt inmiddels alles langzaam aan groen!
Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

H0lland

Weer een stukje verder met het gefrommel!

De gril heb ik vast groen gemaakt en voor de zwart gemaakte achtergrond geplaatst. Verder heb ik de steuntjes voor de verlichting en een bumper geplaatst.
Nu nog even spatborden onder de cabine plaatsen en de deuren bevestigen, dan kan ik weer verder met het schilderwerk.



Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Cozzy

WOA!

(Work of Art)
Mooi man, en allemaal in 1:87  8)

Groeten, Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

H0lland

Dank je Tom!  ;)

---------------------

Dieseltanks & spatschermen (cabine)

Vriendelijke groet uit "(H0)lland"!
Patrick
H0-scale -> The World is Mine!
H0lland -> facebook

Kautenbach

idd WOA ;D

(wielen misstaan ook niet, en ze vallen nu mooi binnen de spatborden)