Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Oude loods Brussel-Noord anno 1920

Gestart door Michiel, 05 december 2010, 19:25:26 PM

Gerolf

#90
De grootte van de loods blijft indrukwekkend. Hier kunnen veel verbelgischte/gescratchbuilde locjes in [8D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

#91
Amai... niet van de kleinste...

En als je ze allemaal wil volzetten met scratchbuild ??

Tegen modelspoor 2034 zal het af zijn draadje ??[:D]
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

#92
Is er in 2034 een Expo-Mechelen? Kan ik me alvast inschrijven voor de minibaantjeswestrijd van 2034. [:D]

Maar om terug te komen op de uitdagingen van dit project, deze loods en koer zou historisch verantwoord moeten worden. Aan de hand van de paar schamele foto's zal ik proberen om deze reeds lang afgebroken loods weer te reconstrueren, binnen mate van het mogelijke. De technische uitdaging is om vooral de locomotieven perfect te kunnen laten binnen en buiten rijden zonder teveel te hoeven aanduwen (met Wim Ysbeer's advies in gedachte: rails op een soepele ondergrond [;)]). En ten derde, het zal de eerste keer zijn dat ik een gebouw volledig zelf van scratch ga bouwen, met plasticard, hout, messing en gips. Ook dat wordt een avontuur van ontdekken en proberen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

#93
Michiel ik weet niet hoe dik je de plasticard gaat nemen en voor welk doel, maar ik ben verkocht voor forex oftewel de geschuimde pvc.
Enig nadeel is dat de minimum dikte 1 mm is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#94
Ik dacht de binnenbouw in plasticard van 1mm uit te voeren voor de stevigheid, en daarop de dunnere decorative structuur (reliefplaten en houtwerk) op aan te brengen. Forex ken ik helemaal niet. Wat is er het voordeel van?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#95
Voor mij is het voordeel van Forex vooral zijn textuur. Daar waar styreen & co meestal een spiegelgladde oppervlakte heeft, heeft Forex door het opschuimen een (heel fijne) bobbelkestextuur. Wat voor schaalpuriteinen misschien te veel van het goede is, maar volgens mij een meer 'natuurlijke' indruk geeft voor huisjes.

In mijn vroegere job, waar ik het gebruikte voor de constructie van showroom- en etalagemateriaal (zgn POS-materiaal), was het ook zijn veel lichtere soortgelijk gewicht dat meespeelde.

Michiel

#96
De textuur ervan lijkt me wel te bevallen, als ik op foto's mag afgaan. Volgende keer in de modelbouwzaak een naar vragen.

Tussen familliebezoek en verjaardagsfeesten door toch even een knutselmoment gevonden. De inspectieputten krijgen hun plaats in de kurk...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#97
Kleine tip, Michiel...

Als je iemand in een (zeef)drukkerij of een standenbouwer kent, dan loont het de moeite om eens vriendelijk te vragen om in hun vuilniscontainer te mogen snuffelen.

Ze gebruiken Forex meestal met de vierkante meters tegelijk en dan vallen er nogal eens stevige stukken 'afsnijdsels' vast te krijgen.

Michiel

#98
Had een nuttige tip kunnen zijn, maar mijn kennisenkring is beperkt, en er zit toevallig geen drukker of standbouwer tussen. Jammer. Maar als iemand zo'n hoop overschot heeft kunnen bemachtingen, dan ben ik al bij met een monster, om me eens op uit te leven en te zien wie er wint, het monster of ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#99
Na een maandje windstilte, worden de zeilen weer bijgezet. Wegens het ontbreken van een hoop technisch spul, is het een beetje blind bouwen, in de hoop dat het later allemaal wel zal passen. Inspectieputten worden geplaatst en sporen bedraad. En alles natuurlijk in 18-voud...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#100
Als iets normaal 20 minuutjes duurt (bijvoorbeeld het inwerken van de inspectieputten met aangesloten sporen) dan is dat voor de hele loods al gauw 6 uur netto werk. Wie koos er weeral voor een mega-project? [:o)]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#101
citaat:
Geplaatst door Michiel
Als iets normaal 20 minuutjes duurt (bijvoorbeeld het inwerken van de inspectieputten met aangesloten sporen) dan is dat voor de hele loods al gauw 6 uur netto werk. Wie koos er weeral voor een mega-project? [:o)]
Uit eigen ervaring: voor de eerste duurt het 20 minuten, voor de laatste een pak minder. Routine maakt effici?nter [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Binco

#102
Ja Michiel,
Echt knap, gaat zeker enorm veel sfeer van af stralen [:p]
Ik begin al meteen weg te dromen (2 schalen groter en een pak 51'ers ... [:D])

[:)][;)]

ToThePoint

#103
Michiel "een megalomaan" ?
Grapje h?, alhoewel een idioot al lachende zijn mening zegt !
Tja ik heb dat ook wel eens als ik hier op zolder bezig ben, waarom nu zo groot ?
Bedenk dat het grote voorbeeld nog groter was.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

#104
Megalomaan? ...als ik mijn project beoordeel, dan zou dat kunnen kloppen. [:D] Maar kijk, er zijn hier vele model-kunstenaars, begeesterde magi?rs die verdaaid mooie dingen maken. En met alle bescheidenheid, ik heb de basis van de meeste discipline wel onder de knie, maar een meester ben ik in geen enkel ervan. En als ik het niet met kwaliteit kan halen, dan maar met kwantiteit.

Bon, dat was eigenlijk spottend bedoeld, maar ergens zit er toch een grond van waarheid want kijk nu eens naar Michiel als spotter en fotograaf: geen boeiende onderwerpen (treinstellen! [|)]) en geen fotografisch kunst, dus maar een site met een foto van ALLE eenheden van een serie. Of kijk hier naar Michiel als loodsbouwer: niet echt indrukwekkend op het vlak van modelbouw en reproductie van het grote in het klein, maar indrukwekkend kwa omvang.

En over het loodsje gesproken, alle sporen zijn gelegd. Nu alles opdelen: 5 meter rails onderdak, 18 loodsporen met 36 blokken en 72 gescheiden spoorsecties, plaast voor 36 locomotieven... Megalomaan! [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)