pakwagens

Gestart door poco loco, 21 november 2010, 20:47:19 PM

poco loco

Vroeger was een goederentrein langs het ene uiteinde voorzien van een locomotief en langs de andere kant van een pakwagen.

Vragen:
- wanneer werd deze verplichting afgeschaft?
- moesten ook alle bloktreinen er ??n hebben?, meer bepaald erts- en cokestreinen op de Athus-Meuse?
- wat gebeurde er met de pakwagen als een trein aangekomen was op een rangeerterrein of in een vormingsstation?
- werden zij daar als 1e ontkoppeld door de rangeerloc?
- en werden ze dan verkast naar een "pakwagenspoor"?

Hoe moet ik me dat voorstellen?

Groeten,
Luc.

evan

Goede vraag!  Ik ben benieuwd naar het antwoord van de kenners.  Het interesseert me ook wel.  Het klinkt net zoals een CABOOSE bij de amerikaanse en canadese spoorwegen.

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Van zo'n "pakwagenspoor" heb ik al wel foto's gezien. Maar ik ben ook benieuwd naar een meer volledige uitleg [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb de handledingen van de machinist en deze van de rangeerder (beide van midden vorige eeuw) doorgenomen, maar daar staat niets in over de behandeling van de pakwagen (fourgon) bij vertrek of aankomst. Het is dus verder uitkijken naar informatie...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

poco loco

...verder uitkijken...
...ook benieuwd...

Er komt weinig los.
En ik heb nog vragen:
- wat gebeurde er met de treinbegeleider in de pakwagen, eenmaal toegekomen in een eindeloos vormingsstation?
- uitgaande van het fenomeen "pakwagenspoor": volgens welke spelregels werden ze verdeeld?
- werd hiermee elke vorming 'bekroond'? (pakwagen vast = trein klaar voor vertrek)

Luc.

poco loco

Bizar.

Deze zelfde vragen, op het TMM-forum gesteld, brengen daar vanalles in beweging.

Dat verschil is mij eerder opgevallen.

Hier is het van "Kijk-eens-naar-mijn-schoon-treintje".
Daar heerst er net wat meer 'au s?rieux'.

Tant pis, les gars.
Luc.

Sicco

Er is een verschil tussen een pakwagen en een goederentreinbegeleiderswagen of conducteurswagen. Zo'n wagen wordt namelijk in de zin waarin het hier bedoeld wordt niet voor bagage gebruikt en niet elke bagagewagen wordt gebuikt als begeleiderswagen.

Volgens mij is het meerijden van een begeleider in een goederentrein afgeschaft uiterlijk met het einde van het stoomtijdperk, maar mogelijk een paar jaar eerder. Volgens mij hadden ook alle ertstreinen op de Athus-Meuse zo'n wagen bij. Je merkt het al, ik ben er niet 100 procent zeker van...

Heeft Rixhe het niet in zijn uitgebreide documentatie staan?

citaat:

Goede vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord van de kenners. Het interesseert me ook wel. Het klinkt net zoals een CABOOSE bij de amerikaanse en canadese spoorwegen.


Een onderscheid dat ook duidelijk gemaakt moet worden is het verschil tussen een begeleiderswagen en een remwagen. De invoering van de doorgaande treinleiding ging niet overal even snel, waardoor er nog veel gebruik werd gemaakt van een 'brake van', wat ook een begeleiderswagen is (zeker in het voorbeeld van de Caboose), maar een begeleiderswagen in Belgi? was al lang geen remwagen meer.

Michiel

citaat:
Geplaatst door poco loco

Bizar. Deze zelfde vragen, op het TMM-forum gesteld, brengen daar vanalles in beweging.Dat verschil is mij eerder opgevallen.Hier is het van "Kijk-eens-naar-mijn-schoon-treintje".Daar heerst er net wat meer 'au s?rieux'. Tant pis, les gars.

Luc, ik denk niet dat het een kwestie is van "serieux", maar eerder van interessegebied. Ik merk ook dat men hier over het algemeen vooral modern rijdt. Toeval? Wie weet, maar er blijken hier nog maar weinig stoom-kenners op MSM, wat ik natuurlijk ook erg jammer vind. Ik heb ook al regelmatig gelijkaardige vragen gesteld betreffende het tijdperk, veelal ook zonder gevolg. Maar dat maakt de uitdaging om die info te vinden des te groter, niet? [:D]

En om nu te insinueren dat op TMM wel alle info zou zijn gegeven, is ook overdreven, lijkt me. Al je vragen staan nog open betreffende het gebruik, inzet en behandeling bij vertrek en aankomst van de begeleiderswagen of ook wel pakwagen genoemd. Zelf heb ik "intuitief"wel een paar ide?en, maar ik heb nog geen enkel document gevonden om deze te staven. Ik wens dus niet zomaar losse flodders af te schieten. [;)]

Nogmaals, serieux genoeg hier denk ik, maar vooral voor tijdperk III en later. Stoomtijdperkkenners worden zeldzaam. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Ik heb ooit net dezelfde vraag gesteld op dit forum en ook geen echt antwoord gekregen.

De antwoorden die ik toen onder voorbehoud heb gekregen zijn.

Afschaffing midden jaren 6O nog voor het einde van TP III. De stationchef in de kleinere stations werd verantwoordelijk voor de administratie en de afhandeling van de rangering in zijn station.

Voor de afschaffing had elke goederentrein ook bloktreinen een begeleiderswagon.
Het was de begeleider die verantwoordelijk was voor de trein en het papierwerk deed.Hij zorgde voor aflevering en rangering van wagons bij de verschillende tussenstops in stations met goederenkoer.

Einde rit werd de trein uitgerangeert ook de begeleiderswagon. De begeleiderswagon werd weggezet in de tuin tot de vorming van een nieuwe trein.
Ik veronderstel dat bij bloktreinen de hele sleep met begeleiderswagon werd weggezet tot de vorming van een nieuwe trein.

Wanneer  er een nieuwe trein gevormd was.  Kreeg treinbegeleider alle documenten  over de vrachten, aantal wagons, totaal gewicht van de sleep en waar er moest aangepikt of wagons moesten afgepikt.
Pas dan kon de trein vrij gegeven worden voor vertrek na een remproef uiteraard.

Erik.

Michiel

Luc,

neem even dit document door, en vooral pagina 25 (met dank aan Patrick). Hier vind je dat bij het tri?ren er specifieke opstelsporen waren voorzien voor de pakwagens. Ze werden dus inderdaad allemaal samen opgesteld.

voila! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

poco loco

Bedankt Erik.
Vooral de wetenschap dat echt wel alle goederentrafieken met pakwagen verliepen, is even slikken.
Dat de productie ervan in model (NMBS), dan snel moge starten.
Bedankt Michiel,
Ik heb (met dank aan Patrick) alle nrs. al lang afgedrukt.
Maar ik begrijp niets van die grafiek/dat schema.

Luc.

B-Cargo

Een collega van mij, bijna op pensioen en al in dienst van de NMBS sinds 1966, is op zijn 14de als porteur begonnen in St-Joris-Weert. Dit station kende in die tijd, gezien zijn grootte, nog een aanzienlijke goederenafhandeling. Militair transport voor Heverlee, brandstoffen zoals mazout en kolen voor een lokale handelaar gevestigd op de goederenkoer. Later was de man werkzaam op de factage in Leuven. Van daaruit vertrok de 'cabotage', caboteurtrein voor o.a. L36.
Een hld 62 met aan boord, bestuurder, rangeerder ?n factageklerk. Deze laatste had ook een opleiding exploitatie genoten en stond dan ook in voor het bedienen van de wissels op de goederenkoer. Zo werden wagens afgezet en opgehaald tot Landen. Er was toen, helft 70'er jaren al geen dienstwagen meer opgenomen in de trein. Iedereen ging mee op de loc, gezellige drukte daar in de stuurpost! [;)]

ysbeer

Even dus verschil maken.
Een pakwagen (of te wel een bagagewagen)liep meestal achter de lok of aan het eind,maar er midden tussen was ook mogelijk.( 4 assig draaistellen)
Een begeleidwagen,meestal met een hoge koepel op dak liep altijd achter aan van een goederentrein.(meestal 2 assig)
Die dingen zijn afgeschaft toen een goederentrein zonder begeleider ging rijden.
Heel vroeger hadden de meeste goederenwagens een huis voor de remmer(een remmerswagen per 4 wagens).De remmer draaide op fluitsignaal de rem aan (elke wagen eigen rem,of geen rem)

Bagagewagens gecombineerd met begeleiderswagen kwamen ook voor.
Bijna altijd in personentreinen,en dan achteraan en voorzien van een koepel op dak of aan de zijkant
In latere tijden (toen er miemand meer in die koepel zat)liep alles door elkaar
In duitsland heeft men nog stoomloks voorzien van een huisje op de tender,voor de treinbegeleider (goederen)

Hier staan wat dingen die al geschreven waren maar anders werd het zo een on begrijpelijk verhaal
wim

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Sicco
Heeft RixKe het niet in zijn uitgebreide documentatie staan?



Neen, spijtig genoeg niets gevonden ...
Maar ik heb wel gelezen dat vanaf 1959 de ordinator (zo heette dat ding toen ! [:D]) zijn intrede deed bij de n.m.b.s.
Mogen we aannemen, dat vanaf dan de treinbegeleiders bij goederentreinen stilaan overbodig werden ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN