Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Het "BOLLEKENS-MYSTERIE"

Gestart door tonycabus, 03 september 2005, 22:47:02 PM

tonycabus

Een lezer merkt terecht op (hij is machinist) dat de nieuwe Roco 5307 een bolleke voor zijn nummer heeft. Ketel uitgebouwd dus.
Maar, zegt onze lezer, een 53 is toch een goederenlok en had nooit een ketel. Waarom dan dat bolleke?????

We zijn erachter: het "myst?re et boules de gomme" zoals onze zuiderburen het noemen werd geklaard door Philippe Scholl:

DE 5307 IS NIETS EN NIEMAND MINDER DAN DE  5206 !!!!!!

Bij het verwijderen van de ketels werd de 5206 OMGENUMMERD.

+Dus wel even opletten: MU of DT met 5206 en 5307 is dus te mijden, daar het om dezelfde machine gaat!
De ?chte 5307 (203007) kwam herboren uit de revisie in Salzinnes met een vlottende kabine als de 5214 in april 1983.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

Lijkt wel de titel van een nieuw Urbanus-strip! hehe

Maar dit klopt 100%! Was oorspronkelijk op 01.01.1971 de 5206 (oftewel 202.006 of AFB 143) en werd op 01.02.1989 vernummerd en (jawel) omgebouwd naar vlottende kabine .5307...

De echte 5307 (203.007 of AFB126 en dus zonder ".", in de tijdschriften en boeken met (I) achter geschreven van 01.01.1971), is inderdaad zoals Tony het verteld op 14.04.1983 omgebouwd tot vlottende kabine en deze kreeg toen de nummer 5214.

Blijkbaar weer iets typisch Belgisch!

Dit staat allemaal te lezen in het knappe boek over de GM's 52,53,54 van de NMBS (uitgeven door Spoorwegjournaal en geschreven door Max Delie)
Deze loc is nog steeds (samen met de 59-reeks), ??n van mijn lievelingsloc's.[;)]
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

FREMO e.V. - afd België

En er zijn er nog die "stoemelings " van nummer verandert zijn in die reeksen 52/53.

Dus als de heren van " ROCO " of hun vertegenwoordiger hier in belgi? eens de moeite hadden willen nemen en bepaalde diensten hadden willen vragen om hulp en raad, dan zou deze gust " flater " er niet gekomen zijn. Maar ja, het moet steeds vlugger gaan en het mag niets kosten.

Er zijn mensen en (overkoepelende) verenigingen die best gratis, alle nodige correcte informatie wensen te verstrekken, doch deze worden niet geraadpleegt.

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Havoc

citaat:
Dus als de heren van " ROCO " of hun vertegenwoordiger hier in belgi? eens de moeite hadden willen nemen en bepaalde diensten hadden willen vragen om hulp en raad, dan zou deze gust " flater " er niet gekomen zijn. Maar ja, het moet steeds vlugger gaan en het mag niets kosten.

Euh? Als ik het verhaal van Tony en svvander goed begrijp, dan is de nummering correct. Misschien een slecht voorbeeld genomen, maar technisch is er niets tegen in te brengen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door svvander

......Blijkbaar weer iets typisch Belgisch!.......

Nee hoor, in Nederland doen ze zulke dingen ook. Ik kan niet direct voorbeelden noemen omdat ik slecht ben in het onthouden van nummers.
Maar er zijn b.v. locs omgenummerd om opvolgende nummers te krijgen voor locs die verbouwd waren voor toelating op het Belgische of Duitse net.
En ik heb pas een stukje gelezen over de Duitse E03, daar zijn ook locs van nummer gewisseld na verbouwing voor een bepaald doel.

svvander

Klopt Havoc, ik denk niet dat er een fout is gebeurd bij de productie of dergelijke...

(bij wijze van voorbeeld...)
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

FREMO e.V. - afd België

Wat ik eigenlijk bedoelde was, dat de informatie verzamelaars van Modeltrein fabrikanten, zoals "# ROCO #" heeft gedaan, door het uitgeven van eigenlijk dezelfde locomotief (wel aangepast), want de beide uitgegeven modellen kunnen NOOIT in dubbel traktie rondrijden op een baan.
Zij hadden beter een ander nummer genomen voor ??n van beide locomotieven.

Dat was mijn punt.

Mvg

Fremo e.V. - Afd Belgi?

PS. ; In het echt, zou je ook beide locomotieven NOOIT hebben kunnen tegengekomen zijn, daar zijn ??n en dezelfde zijn!

svvander

Ok, in die zin. Zo had ik het niet bekeken.

tonycabus

DAT ZEI IK TOCH, KIND

[:D] [:D] [:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Tja maar als er hier zoveel opzoekingen moeten gebeuren om deze zaken te ontdekken dan kunt ge al wel uitrekenen hoeveel mensen het op uw modelbaan zouden zien dat ge eigenlijk 2X dezelfde loc heb rijden dus uw KL**** aan vegen (kleurpotloden viezerikken) en ze rustig samen laten rijden zou ik zeggen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

FREMO e.V. - afd België

Voor uw verdere informatie aangaande de uitgegeven ROCO reeks type 202/52 en 203/53.

type 202 / 52
Orgin      na 1971   Werd
202.003   5203      5302
202.004   5204      5204
                              geen uitrusting met vlottende cabine

202.006   5206      5307
202.007   5207      5317
202.008   5208      5318
202.009   5209      5321
202.010   5210      5320

type 203/53
203.002   5302      5215

203.007   5307      5214

203.017   5317      5216
203.018   5318      5217

Dat waren alle mogelijke nummer omwisselingen volgens de NMBS gegevens.

Dus ROCO, kom best de 5204 of de 5212 in de reeks 52 uitgeven en de 5305 of de 5319 in de reeks 53. Met deze nummers konden wij dan rustig in dubbeltractie rijden op onze modelbanen. Nu niet of je moet weer in de extra kosten gaan kruipen.

Mvg
Fremo e.V. ? Div Belgi?

Havoc

citaat:
Met deze nummers konden wij dan rustig in dubbeltractie rijden op onze modelbanen. Nu niet...

Ah nee? Als je die 2 op je baan zet, dan rijden ze niet? Sorry, maar ik vindt dat allemaal een beetje overdreven. Als je op een willekeurige samenkomst dat zou doen en dan vragen wat er mis is, dan ben ik zeker dat 99% dat nooit vindt. En die andere 1% het nooit had gezien als je niets gevraagd had.

rgp

Dag,

HAVOC, je hebt gelijk maar blijkbaar zijn onze fabrikanten een sado, he.

Het is nu al JAREN dat men vrijwillig en gratis (ze hoeven dus niets van hun winst af te staan) gedetailleerde info kunnen geven, waarbij IEDEREEN tevreden is voor DEZELFDE prijs van een model als nu.

Als ze het niet willen begrijpen, dan moeten ze het maar HOREN.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Havoc

citaat:
Het is nu al JAREN dat men vrijwillig en gratis (ze hoeven dus niets van hun winst af te staan) gedetailleerde info kunnen geven, waarbij IEDEREEN tevreden is voor DEZELFDE prijs van een model als nu.

Akkoord. Ik begrijp heus wel dat er enkelen zijn die dat belangrijk vinden, en dat voor hetzelfde werk iedereen(?) content was geweest. Maar wees nu eerlijk, wie is "men"? Die enkelen hier op het forum die het weten? Denk je dat eender welke fabrikant hier gaat komen vragen welke nummer jullie op de loc willen? Willen jullie dat ze de belgische clubs aanschrijven? De NMBS? Febelrail? Het is juist dat die info misschien gratis verstrekt gaat worden, maar dat betekent nog niet dat het voor de fabrikant gratis is. Zij moeten er werk in steken.

boke

Inderdaad... Weinigen zullen daar wakker van liggen! Erger zou ik het vinden moesten ze een nummer op een loc zetten die nooit bestaan heeft! En als je het dan zover gaat zoeken, kan je eigenlijk ook nooit een nieuwere loc (bv. van de reeksen 13, 77,...) gelijktijdig op je baan laten rijden met bv. eerder uitgebrachte modellen die nu reeds in het grootbedrijf gesloopt zijn! Indien je zo alles gaat uitzoeken, zal de aankoop van nieuwe modellen z??r beperkt zijn! Of worden dan die oudere modellocs bij sommige modelbouwers ook gesloopt na x aantal modelkilometertjes, net zoals in het groot bedrijf? [:D] Bij mij is het zo dat al mijn oudere modellocs opgenomen worden in mijn" patrimonium". Zo kan alles blijven rijden! Een beetje fantasie op een modelbaan kan volgens mij geen kwaad. Het moet toch nog een toffe hobby blijven H?!

Groeten,

Boke