Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

MSM 98

Gestart door doomslu, 07 november 2010, 15:15:14 PM

Michiel

Om met de deur in huis te vallen: modelspoormagazine is er voor ons, maar ook door ons. Waar moeten de Belgische artikels anders vandaan komen? [;)]

Ik denk dat we allemaal een steentje kunnen bijdragen. We hebben allemaal onze "dada": het aspect dat ons specifiek boeit in de modelspoorbouw. Dat is voor iedereen anders. Als ieder nu een artikel zou maken in het domein dat hij/zij heeft eigen gemaakt, en bedreven is, dan kunnen anderen daarvan leren en iets van opsteken. Delen van ervaring onderling. Ik denk dat daar het ei van Columbus ligt.

Ik zoek alvast in mijn hoekje, en ben bezig met het opstellen van een paar artikels. Het is aan de redactie om dan uit te maken of het publicatievatbaar is. En als we hier dan allemaal ons ei leggen, dan maken we van ons blad iets super-boeiends!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

argilla

amaiii,amaai,....mannekens........ja pa

in den beginne...was er niets. Nu hebben wij tenminste een degelijk blad over onze passie. Als ik nu het blad bekijk , te opzichte van de vroegere nummers, zijn we heel veel gegroeid en we komen van ver hoor.
Persoonlijk lijken mij lettertypes, bladindeling  enz...allemaal details. Wat erin staat dat moet juist zijn ! De inhoud ! Of het artikel nu 50 jaar oud is of hedendaags dat geeft niet. Zelfs van oude artikels kan je nog leren !

Hopelijk gaan we verder op de ingeslagen weg en zoals iemand reeds aanhaalde .... MSM is er voor de lezer , en door de lezer gemaakt.
Wat wil men in godsnaam nog meer ? gouden randjes misschien ???
Of is het die typische Vlaamse bescheidenheid ? is het wel goed genoeg voor ons ? zijn we iets niet vergeten ??
Kom zeg...
MSM is er... en blijft er en het is goed !!! Persoonlijk ben ik tevreden dat er mensen zijn die hun schouder onder het blad zetten en ons telkens weer ...leerrijk leesgenot geven [:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Pol

Een waarheid als een koe![^]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

just4fun

Nog steeds heb ik MSM 98 niet ontvangen, dus echt over de inhoud van deze laatste kan ik niet meepraten.
Maar, zoals Michiel het reeds aanhaalde, MSM is er niet allen voor ons maar ook door ons. En de schare Belgische banen is jammer genoeg niet onuitputtelijk.
Ook denk ik dat we erg verwend zijn geworden door de hoge kwaliteit van voorbije jaargangen. Daar valt weinig aan te doen. Hier kunnen we misschien beter ons oor te luisteren leggen naar de echte starter.
Persoonlijk ben ik dus nog steeds tevreden over wat er in MSM reeds geweest is en ik kijk toch wel telkens uit naar het komende nummer.
Paul

erik de noorman

Luc, dit en nog veel meer.[;)]
http://s20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/msm/

Met mijn eerdere opmerking  liever enkel B. banen wil ik niet beweren dat er geen andere banen in MSM kunnen. Zorg er wel voor dat je banen kiest die niet kort voordien uitgebreid gepubliceerd werden in een ander blad. Alle baantjes in dit nr. zijn eerder door Rail m. in beeld gebracht met uitgewerkt baanplan, overzicht foto en prachtige sfeer/detailfotos en een artikel met de making off. Een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten zijn.
Ik weet ook wel dat het aanbod aan B. banen beperkt is. Maar vaak worden de vele fijne details die een baan bevatten niet getoond.
Een gemiste kans om over bepaalde zaken uit te wijden naar het wat, hoe en waarom zowel volgens het grote voorbeeld als miniatuur. Een mooi voorbeeld hiervan is in een ander draadje de vraag naar purgeerroosters. Een ander voorbeeld een onbewaakte overweg, hoe word deze overschreden door een trein, welke signalisatie langs het spoor.
Wat ik vooral mis in de laatste nummers zijn die typische B. dingen om na te bouwen. Voorbeeld een B. zandvulinstallatie of sluitlantaarn  plaats een foto van zo'n ding met wat afmetingen en de uitleg hoe dit werkt.
Maak er een wedstrijdje van wie wil zo'n ding nabouwen en er een verslag  van maken met als beloning een artikel in MSM.

Erik, fan vanf het 0 nr. tot heden.

jacques timmermans

Erik,

is het dan niet aan de fotograaf die enkel de foto?s voor het artikel en of het gehele artikel aanlevert om aan de redactie te vermelden dat hij dezelfde foto?s cq. een volledig artikel van die betreffende modelbaan een poosje geleden aan dat bewuste vakblad, ik citeer "Rail m", heeft aangeboden en daarin ook gepubliceerd zijn. Zo vermijdt de fotograaf cq. maker van het artikel ook, dat hij na een poosje terecht of onterecht dat naam van "copyshop" krijgt aangesmeerd.

De redactie van MSM heeft immers ook zijn beperkingen en niet de geheugen capaciteit van enkele gigabyte zoals een moderne computer!

Jacques Timmermans

erik de noorman

Jacques,mocht hij dezelfde foto's aanleveren zou hij dat moeten vermelden. Maar ik denk niet dat het hier over dezelfde foto's en artikel gaat. Ik veronderstel dat de redactie zeer goed weet wat bij de collega's reeds al of niet is verschenen.

Erik.[;)]

Stefan Appelmans

Ah, positieve reacties![^]

Een baanplan en een volledige (als het mogelijk is) overzicht foto van "het ding" voorgesteld in MSM.
DAT is de moeite waard: Een betere opvatting van het totaale "ding".
Vroeger was er meestal een tekening, met details, van de baan/diorama. Nu niet meer[:(]
100% interessant!

De oude zandinstallatie van Kinkempois (onderandere [8D])
Dat zouden we moeten bouwen op de ALAF baan. Dat kan gevraagd worden bij MR "X" (In het museum van Kinkempois gezegd). Maar onze voorzitter ziet die man niet graag, dus trek je plan...Echt![xx(]

In een zekere zin vindt men meer details op het forum dan op MSM. Dat zijn dus "verloren subkjecten" voor MSM.
ik heb daar persoonlijk niets meer of minder aan, maar ja...

Ik wist niet dat "Rail M" bestond. Is dat een tijdschrift?
stefan.

erik de noorman

Rail Magazine voluit geschreven.

Erik.

Stefan Appelmans

La vie du RAIL Magazine?
stefan.

Klaas Zondervan

Nee, Rail Magazine, een Nederlands tijdschrift.

Baureihe 103

Ik blijf telkens weer genieten van het blad.
Een klein beetje meer praktijk zou mij (zeker weten) nog wat meer plezieren.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

TreinTeLaat

Het was de eerste keer dat ik MSM in de rievenbus kreeg, en eigenlijk was ik een beetje ontgoocheld....

Ik heb een paar oudere nummers, en om maar te zeggen is bijvoorbeeld MSM nr. 2 veel beter qua inhoud dan de huidige nr. 98....

Leuke reportage voor smalspoor, maar te uitgebreid.
Nergens sporenplannen te bekennen, speciale scenery dingen...
Ook het Belgische materieel komt naar mijn mening te weinig aan bod....

Ik wil niet zeggen dat het slecht is ofzo..
Er zijn ook goede artikels en ik heb ze zeker goed en graag gelezen...


En nog een vraagje: Over de Desiro ML's:
Er stond in dat de eenspannige desiro's de nummers 08001 tot 08200 dragen en de meerspannige de mummers 08501 tot 08595...
Dat zijn er 295 in totaal
er zijn er 305 besteld..
Wat zijn de nummers van die 10 andere Desiro's dan?

Roderik

Onder het motto: Wie kritiek kan leveren, kan er ook iets aan doen, ben ik gisteren begonnen met het uitgebreid documenteren van mijn volgend modelbouwproject.

Ik heb nog 2 Saroulmapoul-modules te vullen, dus kan ik de opbouw ervan maar beter documenteren.
Daarna volgt wat ik ga proberen in TT-scale.

Luc, je mag dus binnen een paar weken mijn eerste tekst en foto's in de virtuele brievenbus verwachten.

P.S. Als anderen zich ge?nspireerd voelen, kruip dan gerust in de pen. Ook al maak je je eerste modelbaan, je wroet-, denk-, en verbeginwerk, is interessant.
Always be modelling!

Gerolf

Ik heb hier ook twee "artikeltjes" bijna klaar [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw