straatverlichting in serie schakelen?

Gestart door dirkkerckhofs, 01 november 2010, 11:54:58 AM

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Een wisselspanning is bij zulke lampjes een betere oplossing dan een gelijkspanning.(levensduur)
Daar zou ik wel eens een verklaring voor willen zien, want deze stelling klopt niet.


Bij dit soort kleine lampjes slijt de gloeidraad minder wanneer de stroom niet continu de zelfde kant op loopt,ook wordt de lamp wat meer egaler zwart door verdampen van de gloeidraad.
wim

Klaas Zondervan

Wim, waar haal je dat nou toch vandaan? Het zijn toch gewoon gloeilampjes? Die gloeidraad zal het een zorg zijn welke kant de stroom oploopt. Dit is echt een indianenverhaal.

Gerolf

Hier moet ik Klaas toch bijtreden, 't is een bizarre redenering [8)]
Maar anderzijds heeft wisselspanning wel een ander voordeel: het is "goed genoeg" voor gloeilampjes. Daarmee bedoel ik dat je geen gelijkrichter, afvlakelco, spanningsstabilisator ... nodig hebt en je voeding dus een pak goedkoper is.
Een tweedehands M?-transfo is dus ook prima (als regelbare dimmer)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Hier moet ik Klaas toch bijtreden, 't is een bizarre redenering [8)]
Maar anderzijds heeft wisselspanning wel een ander voordeel: het is "goed genoeg" voor gloeilampjes. Daarmee bedoel ik dat je geen gelijkrichter, afvlakelco, spanningsstabilisator ... nodig hebt en je voeding dus een pak goedkoper is.
Een tweedehands M?-transfo is dus ook prima (als regelbare dimmer)



Het volgende verhaal is mij verteld door een philips medewerker,waarvan ik denk dat hij er verstand van heeft.
Bi gloeilampen trekt de gloeidraad door een magnetisch veld(tje)iets naar een kant.
Minimaal natuurlijk.
Bij kleinere gloeilampjes verdampt de zijde die wordt uit gerekt sneller dan de andere zijde
Het bolletje wordt daar zwart van.
De draad dunner.
Bij gelijkstroom staat de draad constant bol naar een kant,dus die kant slijt sneller en de bol wordt sneller zwart.
Bij wisselstroom slijten beide zijde van de draad vrijwel even sterk en ook het zwarten is gelijkmatiger.
Dus de lamp leeft langer.
Ik wil wel zeggen dat ik hem dus gewoon na praat,en ook eerst dacht dat zo een wat bibberend draad sneller zou sneuvelen.
Dat is niet zo ??????
Ja en ben ik gek dan moet dat maar,ik heb mij best gedaan.
wim

Klaas Zondervan

Wim, zelfs met dit verhaal kan ik me er nog niks bij voorstellen.
De magnetische kracht die op het gloeidraadje werkt zal altijd dezelfde kant op gericht zijn, nl. naar de buitenkant van de lus die door de gloeidraad en de aansluitdraden wordt gevormd. En dat ongeacht de stroomrichting.
Bij wisselstroom zal die kracht vari?ren met de vari?rende stroomsterkte, dus de gloeidraad zal gaan trillen. En dan zou je denken dat hij bij wisselstroom juist sneller slijt, vanwege die trilling.

ysbeer

Ja ik weet het ook niet meer dus stel ik gelijkspel voor.
Wellicht kom ik (of jij)nog eens met de juiste oplossing.
Als ik de bedoelde figuur weer zie zal ik nog eens informeren hoe,wie,wat,waar
wim