Ontsporen wagons

Gestart door Geert, 29 oktober 2010, 08:27:41 AM

Geert

Bij een noodstop (= volledige spanning van de baan) ontsporen regelmatig wagons  net achter de locomotief. Dit fenomeen doet zich meestal voor bij lange slepen en in een bocht. Ik vermoed dat de fysische wetten zoals traagheid hier achter zitten. Volgens mij kan ik dit probleem voorkomen door de voedingsspanning niet plots maar geleidelijk, bv. over 5s, af te bouwen. Zijn er onder de collega modelspoorders die daar ook mee te maken hebben en er al een oplossing voor hebben?
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Paulogic

Hallo,

Rijden uw locs dan Full Speed ? Ik heb het nog niet voorgehad
(testbaantje) maar ik rij dan ook niet volle snelheid.
Welke koppelingen gebruik je ?
mvg,
Paul(ogic)

itchy

Anderzijds: 5 seconden is een eeuwigheid als je een noodstop moet uitvoeren, niet?
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Paulogic

Yep : dat zou in realiteit

5s * 87 = 435 seconden zijn of 7 minuten 15 seconden zijn...
veels te lang he.[:)]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

De tijd op schaal, Paul ? [:D]
Ik herken het probleem. Bij locs met een ingebouwd vliegwiel speelt dit "opstuiken" van je sleep een stuk minder.
Een intelligentere noodstop zou een vertraging van 1 ? 2 seconden (5 is zeker teveel) moeten hebben. Analoog lijkt dit haalbaar, digitaal zou ik het niet weten.
"Vollen bak" over je baan vlammen is natuurlijk altijd uit den boze. Schaalsnelheid (eventueel plus enkele percentjes, zoals de normen aangeven) is niet alleen mooier, maar ook veiliger voor je modellen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Paulogic

5s * 87 = 435 seconden zijn of 7 minuten 15 seconden zijn...
De schaalverhouding gaat over lineaire afmetingen. Verder nergens over, en zeker niet over de tijd.

Ontsporen door een noodstop in een boog heeft zeker te maken met fysische wetten. Het effect wordt nog versterkt doordat de modelspoorbogen veel krapper zijn dan in werkelijkheid. En doordat modeltreinen veel sneller kunnen stoppen dan echte treinen. Een modeltrein met een vliegwiel stopt bij plotselinge stroomafschakeling na ongeveer een loclengte. In het grootbedrijf gaat dat niet lukken. Daar mag je blij zijn als een trein uit volle snelheid bij een noodremming na een paar honderd meter stilstaat.
Nog een bijkomende oorzaak, bij een modeltrein is eigenlijk alleen de loc "geremd". In het groot remmen alle wagens mee waardoor ze minder neiging hebben tegen elkaar op te drukken.

Geert

@Paul: Ik rij met marklin koppelingen of het daaraan liegt weet ik niet?  

@Itchy en Gerolf:  Die 5s zijn inderdaad wel veel, maar daar dient dit forum voor om realistischere waarden voorgesteld te krijgen.
Digitaal denk ik dat op te lossen via een LM317 en LM337 IC  deze IC's worden gebruikt om regelbare voedingen te maken.

Er is nog een nadeel aan het snel stoppen van de locomotieven: ze laten op de sporen een zwart spoor na van de antislip banden. Dit zorgt er voor dat de locomotieven hierna beginnen te schokken op deze plaats.  
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Geert

Digitaal denk ik dat op te lossen via een LM317 en LM337 IC
Wat is er digitaal aan een analoge spanningsregelaar?

Metpetergaathetbeter

Wat bedoel je met Marklin-koppelingen ? Beugel-of kortkoppelingen?
Groeten Peter[;)]

Geert

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Geert

Digitaal denk ik dat op te lossen via een LM317 en LM337 IC
Wat is er digitaal aan een analoge spanningsregelaar?



Ik maak mijn gestabiliseerde voedingen en boosters zelf.
De LM317 en LM337 zitten in het voedingsgedeelte om 18V op te wekken. Het digitaal schakelen gebeurd via een TIP145 en TIP140 transistor. Door het middelste pootje van de LM IC?s aan te sturen via een transitor of een opamp en een condensator kan je de voedingsspanning (18V) laten zakken over een tijd van bijvoorbeeld 2s. Dit is theorie, in praktijk moet ik zulke noodstop nog uittesten. En ik weet ook niet hoe de digitale loc's daarop gaan reageren?
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Geert

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Wat bedoel je met Marklin-koppelingen ? Beugel-of kortkoppelingen?
Groeten Peter[;)]



Kort koppelingen
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Geert

En ik weet ook niet hoe de digitale loc's daarop gaan reageren?

Dat weet ik ook niet zeker, maar een digitale decoder heeft een bepaalde minimum spanning nodig om te kunnen functioneren. Dus zodra je onder die spanning komt is het alsnog abrupt afgelopen.

Als je met het M?rklin ssyteem werkt heb je nog een optie. Je kan dan bij noodstop een gelijkspanning op de baan zetten (min op de middenrail). Motoroladecoders reageren daarop door af te remmen.

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Geert

citaat:
Geplaatst door Metpetergaathetbeter

Wat bedoel je met Marklin-koppelingen ? Beugel-of kortkoppelingen?
Groeten Peter[;)]



Kort koppelingen


De beugel koppelingen zouden nog wat speling geven, maar kortkoppelingen zien er getrouwer uit,bovendien geven ze de wagons nauwelijks plaats op wat speling.Ik weet niet of je een grote baan hebt en hoe het gesteld is met je bochten.Wanneer je eerder een kleine(laat ons zeggen geen enorm grote baan)baan zou een oplossing kunnen zijn : -je treinen korter maken
             -je zwaarste wagons vooraan en de lichtere achteraan
             -wanneer je nog bochten moet leggen ze zodaning leggen dat je bochten niet plat liggen, maar de buitenkant iets hoger komt te liggen!
             -je snelheid aanpassen.
             -een andere oplossing zou ook kunnen zijn met minder treinen op hetzelfde ogenblik op dezelfde baan te rijden.Daardoor hoeft je trein ook minder te stoppen en lost het probleem zonder dat je er iets aan moet doen zich zelf op!(misschien wat simpel voorgesteld maar het zou misschien voor een oplossing kunnen zorgen.
Ik moet zeggen dat wij(bij AMSAC) dat probleem van dat stoppen, loc's die soms te ver uitrijden, ontsporen nu niet echt (maar daarvoor is onze baan lang genoeg en zijn de bochten vrij groot gelegd!)enz..op iedere baan wel eens voorkomt.Ik stelde dan ook voor om met iets minder treinen rond te rijden en voor volgende reden de treinen stopten vrijwel aan ieder sein.Er staan er denk ik 3 op 13 meter. Dat wil zeggen dat iedere trein aan ieder sein nagenoeg moet stoppen. In het echt zal dat misschien ook wel eens gebeuren, maar dat zal eerder zeldzaam zijn. Met minder treinen op hetzelfde traject, zelfde richting heeft tot gevolg dat de treinen langer kunnen doorrijden, wanneer ze dat doen heeft dit het onmiddelijke gevolg dat er ook minder problemen zijn.Zonder dat je er iets moet aandoen!
Groeten peter[;)]

Gerolf

Uiteraard is het logisch dat je tracht noodstoppen te voorkomen (met een goedwerkend bloksysteem bijvoorbeeld)
Koppelingen spelen bij bruuske remmingen ongetwijfeld een rol, net als de kwaliteit van je aangelegde rails.
Een "digitale vertraagde noodstop" kan je naar mijn eerste idee alleen doen door naar al je locs een stop-commando te sturen, en een eventuele uitloopvertraging te beperken. De totale digitale spanning langzaam laten zakken lijkt me geen goede optie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ja het zal wel aan mij liggen.
Maar ik heb nog nooit met dit probleem te maken gehad.
Hoe hard rij wel niet als de lok met geblokkeerde wielen door glijdt???????
wim