Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Industrielocomotieven Belgi

Gestart door svvander, 29 augustus 2005, 12:46:16 PM

svvander

Dit is iets waar ik al langer info over zoek, maar nergen vind... Locotractoren etc... die gebruikt worden in de Belgische industrie... Wie help me verder?
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

svvander

citaat:
Geplaatst door maxim

Veelgebruikte fabrieksmachines zijn cockerills ? la 91'er. De schildering is anders en ik dacht dat de motor zwakker was.

Op rail.lu kan je op deze pagina[http://www.rail.lu/wallonieindustrie.html] Ook nog enkele foto's vinden.

Knappe site, was trouwens wat ik zocht... bedankt!
Zijn deze ook in modelbouw verkrijgbaar?
Sven Vandersmissen Aan het afbouwen om iets anders op te bouwen. Elk einde is een nieuw begin.

Peter

Sven,

De enige reeks 91 is de bouwdoos (of afgewerkt model) van Jocadis
Jaren gelden stond de bouw van dit model in MSM uitvoerig beschreven, maar (zie mijn vorig bericht) ombouw naar AC zal niet makkelijk zijn.
Ik denk niet dat je op een seriemodel van de 91 moet rekenen, daar ik vrees dat de verkoopcijfers onvoldoende zullen zijn.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

svvander

En van die Cokerills, 91-achtigen? Eventueel van een andere maatschappij he.

janjozef

Buiten een koff zal er weinig keuze zijn in grootserie

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

Zijn deze Koff's lang in Belgi? geweest? (ik bedoel maar, is dit enkel in een bepaalde periode geweest? Van deze Koff's heeft M?rklin er wel een hele boel geproduceert... dus misschien wel een oplossing.

Bedankt voor de info!

Peter

Hallo Maxim,

Ik vind dat we  -helaas- geen valse hoop mogen koesteren.
Rangeerloks en tractors zijn nooit erg populair geweest. We mogen de 260/80 niet vergelijken met andere. Hij baseerde zich tenslotte op de Duitse V-60 en was voor de fabrikanten (Ro-Fl-M?) dus mits geringe investeringen te verbelgischen. De andere is de Mehano 77/78 Dat deze goed verkoopt komt mijns inziens omdat treintjes-rijders (niet slecht bedoeld) hem aantrekkelijk vinden door zijn kleuren. Dat hij ook nog eens over goede rijeigeschappen beschikt en in diverse versies verkrijgbaar is maakt hem ook voor modelspoorders aantrekkelijk. Ook zijn prijs is goed.
Voorts is er.....niets van rangeerloks of je moet zoals ik en vele anderen Jocadis modellen kopen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Of op de free-lance-tour gaan... Er is van alles te vinden dat mits wat herschilderwerk zeer geschikt is om als industrielok dienst te doen. Maar het is waar dat se meeste vaak erg klein zijn.In een "figurantenrol" zou een road-rail-Unimog het niet slecht doen, maar zoiets motoriseren.... Een sleper eronder zou langs voor en achter uitsteken[:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Een sleper eronder zou langs voor en achter uitsteken

Ofwel zo'n korte voor rijtuigverlichting, ofwel een duispijker op een veer (geen plastieken dan).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Andere koek: Ik dacht er net weer aan: in MSM 40 staat dat "trains & tools" een Amerikaans kitje invoert van een industrielok.
Dat is van origine Amerikaans, dus 2r=, maar met een gepast dekodertje erin en een (Roco?)sleper eronder rijdt dat toch op 3r, niet? Nu nog een paar bufferbalken op de juiste hoogte, of zelfs al??n maar een balk(!) en het lijkt plots veel Europeser.
In schaal N zal je geen multiprotocoldekoder vinden, vrees ik, maar er bestaan er erg kleine bij veel fabrikanten.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)