Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Engelse wissel probleem

Gestart door Jozef, 04 oktober 2010, 20:39:05 PM

INFO

Beste Jozef,

Ja, misschien begrijp je het wel fout. Maar om je een antwoord daarop te kunnen geven is het complete sporenplan nodig, om op de meest handige plaats een keerlusschakeling te kunnen plaatsen, zonder al te veel te moeten veranderen. Dus plaats je sporenplan even of stuur deze even via een PB, het beste is hem hier te plaatsen kunnen anderen ook meedenken en meekijken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

De gemakkelijkste oplossing, zonder denkwerk is het isoleren van de Engelsman, met spanningsloze puntstukken, en het geheel aansluiten op een keerlusmodule van het kostsluittype. Dan behoud je alle rijmogelijkheden (ook tegenspoor gaan).

Het is natuurlijk altijd mogelijk om ook bij deze oplossing met relais de puntstukken te voeden, maar dan wordt het weer wat ingewikkelder met de bedrading.

Het is niet mijn favoriete oplossing, maar ik geef het maar mee als alternatief.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Michiel, dat gaat natuurlijk niet werken en is de meest slechte oplossing die je je kunt bedenken. Ook bij een keerlusschakeling op basis van kortsluiting moet de lenget van de schakelsectie langer zijn dan de stroomafnemende trein, want anders blijft de schakeling heen en weer polen en heb je binnen de korste keren kortsluiting en decoders die op hol slaan of totaal de kluts kwijt zijn.
Laat Jozef nu eerst maar een het complete beeld plaatsen, dan denken we verder.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

Wim, je hebt helemaal gelijk. ik was even uit het oog verloren dat de VOLLEDIGE samenstelling in de keerlussectie moet kunnen. Mijn fout. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Het is te hopen dat Jozef niet helemaal dol is geworden van de geboden oplossingen.[:)]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Michiel

ik was even uit het oog verloren dat de VOLLEDIGE samenstelling in de keerlussectie moet kunnen. [:I]
Nog maar eens een poging. In dit bijzondere geval is het niet nodig dat de hele trein in de sectie past.
Maak van het zijspoor en het engels wissel ??n sectie. Isoleer dit van de rest.
Je hebt nu twee keuzes: -of je schakelt deze sectie om, afhankelijk van de stand van het bovenste wissel, - of je sluit hem aan via een keerlusmodule. Gaat allebei werken.

INFO

Ik wacht het sporenplan even af.[:D]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Het sporenplan is mij helemaal duidelijk. Jozef heeft aangegeven dat het een hondebot is. Dus aan beide kanten zit er aan het dubbelspoor een lus. Meer is het niet.

INFO

En ik verwacht nog een keerlus aan het einde van het enkelspoor wat hij nieuw aan gaat leggen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jozef

Ik heb het ZO gedaan , en het werkt uitstekend ... voorlopig [;)]
Heb gebruikgemaakt van een Losse Tortoise motor ( zie schema )
Nr 1 en 8 gaan naar een LDT Decoder (is niet bijgetekent)
De Tortoise is gewoon onder de tafel gemonteerd en schakelt GEEN wissel,
hij poolt enkel de halve Engesman om, die ik eerst volledig heb geisoleerd.
Hij werkt enkel samen met de gewone wissel, Dus een trein mag enkel van het enkelspoor
naar het linkse dubbelspoor, dit is de bedoeling ! dan gebeuren er deze schakelingen ! !

De linkse gewone wissel gaat op afbuigen staan, en schakelt mijn Tortoise ompoler mee,
en zet de halve Engelsman op rechtdoor !
Dus door het isoleren en ompolen rijdt hij zonder problemen over de wissels.
Van de ander richting kan er nooit geen trein komen omdat ik links rij !
Hopelijk is het wat duidelijk wat mijn bedoeling is !
In plaats van een Tortoise had ik een relais kunnen nemen, maar een Tortoise
kun je op rekenen deze doet moeiteloos zijn werk en is amper stuk te krijgen.

Ik denk dat Klaas er ooit een test van heeft geschreven voor een Nederlands  magazine !!!
in vergelijking met nog een andere USA wisselmotor, weet hellaas niet meer welk merk.
Is ook zeker al 20 jaar geleden denk ik ! Klaas heeft in dat artikel ook een Tortoise geopend
simpel maar oersterk !


+ en - gaan naar ringleiding , L en R gaan naar geisoleerde wissel Links en Rechts. en zoals gezegd Nr 1 en 8 gaan naar een LDT Decoder

Hier mijn plan , zichtbaar deel van sporen !!


Voor het station heb ik inderdaad nu nog een keerlus maar daar deze rails nog in aanleg zijn is dit geen probleem om daar een te maken .

Ik heb inderdaad veel extra werk gehad, omdat dit niet gepland was,
en ik had beter de polen van mijn dubbelspoor anders gemaakt, maar ja je kan niet aan alles denken [:)]

Hopelijk stoot ik nu op geen onverwachtse problemen meer .
Hou jullie zeker op de hoogte !

Groetjes, en bedankt voor de vele bruikbare oplossingen !
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

INFO

Jozef,

Als je nu die wisselaandrijving van het toegangswissel van deze bedrading voorziet, heb je geen extra relais nodig. Schakel je alles via 1 commando in de juiste stand. Het engelse wissel had je niet volledig moeten isoleren, het spoor wat de lus vormt moet je mee ompolen en moet dus gelijk aan het engelse wissel worden geschakeld
Dat is alvast een probleem.

Naar de rest van je problemen ga ik even opzoek, want die zijn er echt wel.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Jozef,

Het volgende probleem zit aan de rechterkant daar waar je van dubbelspoor overgaat naar enkelspoor naar je flyover en je station, waar je weer aftakt naar de nieuwe lus, wat je ook weer een probleem geeft met de polariteit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jozef

citaat:
Geplaatst door INFO

Jozef,

Het volgende probleem zit aan de rechterkant daar waar je van dubbelspoor overgaat naar enkelspoor naar je flyover en je station, waar je weer aftakt naar de nieuwe lus, wat je ook weer een probleem geeft met de polariteit.



Hallo Wim,

Je hebt natuurlijk gelijk, er is nog een probleem, heb ook even mijn plan aangepast , was niet het juiste. aan de rechterzijde ( van station over de 2 bruggen) is het ondertussen ook dubbelspoor geworden.
Heb er ook even op het enkelspoor een keerlusmodule bijgetekend,
die ligt er nog niet ... maar is dit geen oplossing ? de module is van LDT werkt met sensors.
Je hebt inderdaad groot gelijk wat betreft de 2 keerlussen in mijn bijde eindes van het hondebot , als die daar hadden geweest had ik deze problemen nooit gehad ! maar zoals gezegd dat nieuw enkelpoor was niet voorzien als ik aan mijn baan begon.

Groetjes Jozef ( denk dat ik bijna een psychiater nodig heb !!![:)]
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Michiel

Jozef,

langs de andere kant van je station, wat vroeger enkelspoor was, zal je in een van beide sporen nog een keerlusmodule moeten plaatsen, want nu komen beide sporen met tegengestelde polariteit mekaar tegen in het station. En dat mag niet! [;)] (let op dat je de goede kant kiest, want anders werkt het weer niet, zie hieronder)

O ja, die keerlusmodule in je enkelspoor is niet nodig, want je polariteit is er identiek aan die van de wissel naast de engelsman. Ik vermoed dat je de polariteit van de engelsman met je "relais" schakelt naar de stand van de wissel?

edit: ter verduidelijking heb ik je plan ingekleurd: donker-blauw en licht-blauw zijn je 2 tegengesteld-gepolariseerde groepen. De engelsman (rood) links wordt door de wissel geschakeld. Het rode spoor rechts bevat je enige keerlusschakeling. (Maar de oplossing van Wim in het antwoord hieronder is natuurlijk nog beter)

En dan nog een opmerking, als je de engelsman alleen maar kruisend kan berijden, waarom ligt daar dan niet doodgewoon een kruising met geisoleerde kruisende sporen? Nog eenvoudiger! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

citaat:
Geplaatst door Jozef




Heb er ook even op het enkelspoor een keerlusmodule bijgetekend,
die ligt er nog niet ... maar is dit geen oplossing ? de module is van LDT werkt met sensors.




Maar Jozef toch, wie gaat er nu die dure LDT module gebruiken, die nog steeds via kortsluit detectie werkt. Je kunt toch veel beter de xTreme keerlus module gebruiken. Is een stuk voordeliger, en werkt echt zonder het eerst laten ontstaan van een kortsluiting.


Je kunt je enkelspoor gewoon handhaven, en je hebt 1 keerlus modules nodig in je schaduwstation de andere kant van je bot. Verder dan alle sporen in je station dezelfde polariteit geven, en je bent klaar.  En misschien nog ergens anders ook, maar ik weet niet hoe de rest van het sporenplan verloopt. En als je er over wil praten, we staan voor je open en klaar.
Alleen de waarheid ligt in het midden.