Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische werktrein, tremels gezocht

Gestart door PeterBrz, 15 augustus 2010, 18:26:04 PM

PeterBrz

Beste forumgenoten,

Om mijn werktrein te vervolledigen ben ik nog op zoek naar een aantal tremelwagons (liefst 4-assige wagons).

Wat ik reeds gevonden heb is dat Marklin een tijdje terug een set van 3 tremels heeft uitgebracht. Set nr 46313 met Fcs tremels, slechts 2-assig.
Verder heeft Mistral ook Belgische tremels uitgebracht, maar helaas zijn deze nergens meer beschikbaar.

Nu is mijn vraag of er nog meer modellen beschikbaar zijn, of dat ik eerder zal moeten zoeken naar bv duitse tremels.

Welke type tremels (merk, nr, ...) gebruiken jullie zoal voor je werk- en/of blokttrein?

Alvast bedankt,
Groeten, Peter

Metpetergaathetbeter

PeterBrz,
misschien een idee van Franse wagens van Mistral te gebruiken.Deze zijn van hetzelfde type(misschien werden ze hier in de grensstreek ook wel gebruikt en elders).
Wagons waren verkrijgbaar bij Jocadis(sorry sluikreclame).Misschien kan iemand van de aandachtige lezers ons hierover wel iets meer vertellen.In een heel extreem geval zou je ook kunnen proberen de wagons te verbelgischen door op een of andere manier Belgische decals aan te brengen.Over deze wagons is er in MSM al eens iets verschenen!Een ander idee is Nederlandse Railpro's gebruiken.Deze werden( en misschien worden nog steeds) gebruikt enkel en gemengd met Belgische Stortwagons. Ik zag ooit 3 Bel.wagons-1 Pro- Bel.w- 1 Pro enz..
Groetjes Peter[:)]

Sicco

Het is merkwaardig dat Mistral, een BELGISCH merk, slechts ??n setje van twee Belgische tremels heeft uitgebracht, en dan nog wel alleen de moderne variant, voor ??n winkelier. En dat terwijl het type zo massaal zoveel rijdt in Belgi?. Ik ben altijd al benieuwd geweest waarom Mistral zich zo eenzijdig op Frankrijk richt, zelfs als ze een bekende wagen voor het Belgisch net in hun gamma heeft. Misschien komt het ooit nog... het zijn zeer fraaie en goed lopende wagens.

Metpetergaathetbeter

Oproep aan Mistral

Breng aub nieuwe Belg.tremmelwagons uit en liefst met zoveel mogelijk versch.computernr.[:)]

OMC

Die tremels zijn idd ooit uitgebracht en ik heb er laatst nog ergens een afbeelding van een HO-model gezien, maar dat moet ik nog eens opnieuw opzoeken waar dat was als ik thuis ben.

Ik heb zelf ook een soort van werktrein, maar dan wel eentje die ik zelf gemaakt heb. Deze bestaat uit 3 Duitse 2 assige stortwagens die ook effectief ballast kunnen lossen met daarachter nog 3 units (3 wagons zeg maar) met daarin een verdeelcentrum voor de ballast op basis van strategisch aangebrachte borstels en een ronddraaiende borsteltje onderaan de eerste unit om de biels en rails vrij te maken (2e maal dat dat gebeurt in het systeem. Deze trein hebik gemaakt omdat ik mijn ballastbed niet vastlijm maar los laat liggen, het oogt ook nog vrij realistisch. Vooraan of achteraan kan je een loc naar keuze plaatsen, bij mij is dit - natuurlijk [:D] - een HLD55.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Metpetergaathetbeter

OMC,
Wanneer je ballast niet lijmt, is er dan vroeg of laat geen  gevaar dat je steentjes in je locomotieven terecht komen en daar ev. schade veroorzaken(ik stel mij voor op een warme dag blaas je, of iets zit je teggen en dan blaas je ook, of je niest gewoon komt er dan gn. steentjes tss. het mech. gedeelte van je loc's).Daarentegen is niet geplakte ballast mooier (daar ballast die je plakt altijd wat donkerder wordt)
Groeten Peter

PeterBrz

Allen al bedankt voor de informatie.
Zijn er ook artikelnummers gekend van mogelijk ballastwagens?? (4 assige naar ongeveer Belgisch voorbeeld uiteraard)


Groeten, Peter

PeterBrz

Na een aantal dagen heb ik iets gevonden wat ik mogelijk wel kan gebruiken.
Ik zag dat Erwin eveneens een hele sleep tremels in zijn bezit heeft, daar ben ik op verder gegaan. Alleen was het niet zo eenvoudig om de betreffende wagon te vinden, de wagons zijn niet meer te vinden in de catalogussen dus ik neem aan dat ze al een hele poos op de markt zijn. Na lang speurwerk ben ik op de volgende nummers uitgekomen;

Roco 44189
Roco 67719
Roco 67720

Dit soort wagon zoek ik dus ongeveer.
Nu zal het wel niet zoveel uitmaken of het een wagon van de DB is, ik naam aan dat deze ook gebruikt worden op het Belgische net.
Er zijn hier ongetwijfeld wel slimmerikken onder ons die hier meer over weten.... info is altijd welkom!

Groeten, Peter

Sicco

Heb je ze dan wel eens in Belgi? gezien dan? [:D]

Die aanname is nogal verkeerd helaas; de wagens zijn van een zeldzaam Duits type en zelfs in Duitsland zijn het geen veel voorkomende wagens. Er is er maar een handvol van geweest. Het is bovendien ene oud type, stamt uit de jaren veertig. Het is dan ook overduidelijk geen standaardtype.
Ze zijn dus ook nooit in Belgi? ingezet en lijken ook in de verste verte niet op iets dat hier in de buurt kwam. Het zou sowieso ook wel heel merkwaardig zijn: Duitse dienstwagens die in Belgi? gebruikt worden....

Wat je in Belgi? zag waren de wagens type Uas (zie hierboven) en Fcs (de standaard tweeassige onderlosser). Die laatst kunnen theoretisch overigens wel goed DB-wagens zijn, aangezien dat ene standaard EUROP-RIV wagentype is dat door elkaar gebruikt werd. Darabij wel de aantekening dat er in Belgi? van oudsher relatief weinig buitenlandse wagens in het binnenlandse vervoer reden, omdat Belgi? zelf relatief (erg) veel eigen goederenwagens had.

Voor de tydperk V-baan kan de Franse versie van de Uas(-y) ook, aangezien er door Infrabel een stel gehuurd zijn. Ook de Railpro wagen type Fccpps is jarenlang op huurbasis in Belgi? gebruikt. Wel steeds in combinatie met normale Belgische wagens.

PeterBrz

Bedankt Sicco voor de grondige uitleg.

Enig idee welke fabricant deze modellen ooit heeft uitgebracht? (Uas of Uas-y)
Passen de SNCF wagons van Mistral ook ?

Groeten, Peter

Sicco

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Bedankt Sicco voor de grondige uitleg.

Enig idee welke fabricant deze modellen ooit heeft uitgebracht? (Uas of Uas-y)
Passen de SNCF wagons van Mistral ook ?

Groeten, Peter



De Uas-wagens zijn de wagens van Mistral. Dat is de enige fabrikant die ze gemaakt heeft. Er zijn 8 franse varianten (tijdperk IIIb, IV en V) en dus twee Belgische.

De versies VB003/4/5/7/8 kunnen het best door voor Belgische wagens en zijn nog goed te krijgen bij winkeliers die dit merk in huis hebben.

tufken

citaat:
Geplaatst door Sicco


De Uas-wagens zijn de wagens van Mistral. Dat is de enige fabrikant die ze gemaakt heeft. Er zijn 8 franse varianten (tijdperk IIIb, IV en V) en dus twee Belgische.

De versies VB003/4/5/7/8 kunnen het best door voor Belgische wagens en zijn nog goed te krijgen bij winkeliers die dit merk in huis hebben.




Sicco, komen deze van M?rklin in aanmerking?



Patrick
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Sicco

Nee, dit zijn moderne onderlossers van DBAG. Ik ken ze wel, ze zijn een paar jaar gebruikt voor de aanvoer van grint (porfier) vanuit de Harz naar Amsterdam (zie: http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/3804968868/ ).

Er is vaak een onderscheid tussen wagens die in bloktreinen voor grind/ballastvervoer worden gebruikt wat 'vreemde' wagens kunnen zijn n wagens die voor werktreinen worden gebruikt. Die laatste groep is vaak dienstwagens die niet in het buitenland mogen komen. Belgi?, Duitsland en Frankrijk hebben natuurlijk eigen groeves, dus is de inzet van 'vreemde' wagens zeer beperkt. Eigenlijk haalt alleen Nederland met 'vreemde' wagens grind uit Belgi?, in de al eerder genoemde Fccpps-en, maar dat is momenteel verleden tijd. De reden dat je in NL vaker vreemde wagens ziet is dat Nederland altijd grind van elders haalt.

In het algemeen is het altijd handig te bedenken: waarom zouden bepaalde wagens in Belgi? kunnen komen, wat voor soort vervoer heeft wat voor soort wagens, welke typen kunnen dat zijn en welke maatschappijen zijn dan logisch etc. Vroeger waren er vele standaard typen wagens, Europ en RIV-wagens reden vaak door elkaar, aan de andere kant zag je toen vrijwel geen wagens van buitenlandse maatschappijen welke geen Europ/RIV-wagens waren. Tegenwoordig worden wagens gewoon gehuurd voor contractvervoer, ofwel zijn ze in eigendom van ofwel het verzendende land of wel het vragende land.

Als je met dat soort zaken in je hoofd wagens verzamelt is het vrij gemakkelijk wagens te kiezen voor b.v. diensttreinen [:)]

Een voorbeeld: op het eerste gezicht lijkt er geen verschil te zijn tussen de bietentreinen tussen Nederlands Limburg en de suikerfabrieken of kolentreinen die eind jaren zestig naar Duitsland reden: beide open tweeassige wagens. Bietenvervoer is echter vervoer dat de grens niet passeert en hefet speciale wagens nodig. Het is dan dus logisch dat hiervoor een beperkte groep wagens gebruikt werd die van de NS in dit geval zelf was. Hier zag je dus de typische korte, Nederlandse E-tjes rijden. In de kolentreinen naar Duitsland werd gebruik gemaakt van de standaard Europese open wagen, daar er gene aanpassingen nodig waren voor kolenvervoer en de wagens makkelijk uitgewisseld konden worden met gelijkaardig vervoer.

In het voorbeeld van de M?rklin wagen: deze kwamen dan wel op contractbasis naar Nederland, maar werden normaal gezien dus niet in het binnenlandse dienstvervoer gebruikt.

PeterBrz

Dus het zal als troostprijs Mistral 007 of 008 (welliswaar Sncf wagons) worden die dan het best gebruikt kunnen worden?
Uiteraard liever de 009 of 010 versie van Mistral, maar deze zijn veruit nergens meer te vinden.

Ook nog een optie is de Marklin set 46313, maar dit zijn slechts 2-assige wagons..

Groeten, Peter

Sicco

Misschien eens informeren bij Mistral of er nog Belgische varianten op stapel staan? Fcs-en gebruiken kan (mits op ene niet al te moderne baan), maar die typisch Belgische ballastwagen is natuurlijk wel leuker.