Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Materiaal voor onderbouw

Gestart door joble, 15 juni 2010, 22:44:40 PM

joble

Al een vaak besproken thema, maar misschien zo vaak dat ik de bomen door het bos niet meer zie... :I

Ik zie dat meeste mensen de onderbouw van hun baan maken in massief hout, sommigen gebruiken multiplex.

Zelf heb ik het gevoel dat multiplex in de loop der jaren minder zal 'leven' en dus een stabielere baan oplevert. Misschien is het iets duurder, maar op't eerste zicht valt dit nogal mee.


Verder vroeg ik me af of het best is om 12mm multiplex te gebruiken, of 9mm te gebruiken en hierop in L-vorm een andere strook te legen.

Het 2de lijkt me even sterk, maar lichter en goedkoper.

Ik ben eens nieuwsgierig naar jullie meningen...

Johan

Dirky



zo ziet het er bij mij uit Johan. 12mm multiplex gezaagd in banden van 68mm breed. De kader rondom is in L-vorm samengestoken. Alles verlijmt met PU lijm. Zeer licht en sterk maar onstabiel als je die moet verplaatsen. Met vaste poten, zeker geen probleem.

Klaas Zondervan

Is inderdaad een al veel besproken thema.
Daarom een reactie van ??n woord: multiplex.

Gerolf

Mijn kader bestaat uit houten latten, met L-verstevigingen erop
De onderlaag voor de rails is dan weer multiplex.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Yep... multiplex van 12

GMSC ... waar ik beetje help...

Modules van 120 op 60 (geschaafde valiezeplanken) en daarop
multiplex. Heel stevig...
mvg,
Paul(ogic)

Klaas Zondervan

Valiezeplanken, dat is zo'n Vlaams woord dat ik nog nooit heb gehoord. Kan iemand uitleggen wat daarmee wordt bedoeld?

Dirky

de Vlaamsche taal is...

"valieze"planken komt van het franse woord "volige"...
Algemeen bedoelen de meeste vlamingen daarmee een plank van zo'n 2 cm dikte op 10 cm breedte...

Klaas Zondervan

Dank je. Ik leer elke dag bij.

Stefan Appelmans

stefan.

eddy

Ik gebruik voor mijn frame aluminium rechthoekige buis,met als dwarsverbindingen balkjes van 40 op 40.Daarop een plaat multiplex van 12 mm.

groeten eddy

ysbeer

Let op dat je als je geen plaat kunt kopen die net zo groot is als de tafel,en je dus twee planken moet gebruiken.
Deze planken niet domweg tegen elkaar aanzetten maar ze op halve dikte kopen en ze om en om op elkaar leggen.
Dus de naad van de twee onderste planken in de midden van de bovenste.
Je krijgt dan wel drie naden maar de zaak blijft mooi vlak

halve boven     hele boven                          halve boven
==============][==================================][================
                  OP ELKAAR LIJMEN OF SCHROEVEN
    onderste                                   onderste
=================================][=================================


Ik hoop dat de schets duidelijk is.
Twee platen tegen elkaar geeft altijd (hoe klein ook)een knik.
wim

joble

Ik ga inderdaad voor multiplex kiezen. Het is steviger dan massief hout, splintert minder. Bovendien heb ik eens uitgerekend wat een module me zou kosten, en multiplex is iets goedkoper dan massief hout (met de prijzen van de locale houthandelaar).

Redenen genoeg dus, maar het feit dat dat ik erg veel massief hout zie in de onderbaan van verschillende banen, deed me effe twijfelen.

Conclusie: massief hout is zeker geschikt, maar multiplex is nog net iets beter.

Merci voor jullie antwoorden.

Johan

T03

Onderstel is in metalen L-ijzers van 2mm, vakwerk in MDF 18mm, half open bovenbouw in multiplex 8mm.

SpGr
Marc.
"I have a train riding in my brain"