Nieuws:

Nu in MSM 247 TEST: Lineas 186 295 van ROCO | Minitrix 186 252 Lineas | PIKO NS 1138 | De CFL 'Wegmann'-rijtuigen van Pullman/ESU | Vergelijkende test silowagens Uacns van NME en PIKO

Hoofdmenu

spoorlift

Gestart door joble, 26 april 2010, 21:15:32 PM

Stefan Appelmans

Ik heb eerst de post herlezen.[:I]
In plaats van mijn "rollede" schaduwstation had ik eerst aan een lift gedacht. Dat kon in dezelfde kelder dan de baan, maar moest maar maximum, ALLES inbegrepen, 10cm van de muur komen, met ??n rail per verdiep dus, anders was er bijna geen plaats meer voor de langs-komende zichtbaare baangedeelte.

En schetsen en schetsen maken, en nadenken.
Een van de grote problemas was het ding perfect verticaal te leiden (links-rechts en voor-achter), dat het perfect tegenover de in en uitgang rail zou stoppen. Dat is uiterst belangrijk.
Dit problema gaat tezamen met een ander:Het gewicht: Hoeveel weegt het ding alreeds, zonder enige trein er op? Een van de mogelijke oplosingen was een tegengewicht te knutselen van teminste het gewicht van de lift, beter met het gewicht van de lift + "ongeveer" de treinen die er op moeten. Dit om dezelfde nodige kracht voor het klimmen en het dalen te benaderen, en de draadstang te besparen.... (Bij mij, met de 10 cm, was dit al bijna niet meer doenbaar)
Er is dan nog het feit dat, normaal gezien, al de locs van dezelfde kant liggen, en de kortere treinen ook aan die kant...Dat helpt ook niet.
Dit teminste als er maar een rijrichting is. (Dat was bij mij het geval, anders werdt het te veel prutsen: stopsecties van beide kanten enz...[:)])
Mijn goede oude mecanische relais systeem zou voor de stopplaats gezorgd hebben. Het werkt goed en kost niet duur...
Ik heb twee jaar geleden een lift zien werken in Dortmund, maar dat was "high tech", moeilijk "knutselbaar".
Er is nooit kwestie geweest van een traag starten of stoppen, als je bvb een verdiep daalt in 20 seconden, heeft je materiaal geen grotere schok dan het simpel met de hand op de tafel te leggen...
Eindelijk heb ik dus een rollende plaat gemaakt, in de langsliggende kelder, veel gemakkelijker.

Maar ik heb veel interest in uw lift, ik zou dat graag zien werken, en ik wens je oprecht veel geluk in die verwezenlijking![:p]

Een fotoke van een "ro-ro", ergens in U.S.


stefan.

joble

Hoi,

Stefaan, ik heb jouw artikel uit MSM 78 gelezen en er een hoop inspiratie uit gehaald. Toevallig net voor ik je reply las[:D]

Momenteel zit de bouw van de lift eventjes vast. Letterlijk eigenlijk, want ik ben op zoek naar glijlagers. Mijn oog is gevallen op iglidur van igus. Nu nog uitzoeken waar ik ze kan kopen, eventueel via igus zelf, als dat particulier kan.

Edit: De lagers zijn ondertussen besteld via RS-components.

Groeten,
Johan




Stefan Appelmans

Hallo Johan,
Ik had "in die tijd" een andere lift gevonden op de web (americaanse home made), maar heb het nu niet teruggevonden. Die jongen had feitelijk een brug-lift gemaakt met een rail er op, om de teinen in een naastliggende rek weg te zetten.
En hij vertelde dat hij aan beide kanten van de "brug" een fixeer systeem had moeten toevoegen, opdat de sporen goed in lijn zouden blijven. Het ding had dus de neiging een beetje te buigen, dus dat moet heel stijf gemaakt worden.
Al zoekende heb ik andere interessante dingen gevonden op de web: Ga eens kijken met google in "Train elevator".
Ik stuur je ook een mail met een PDF.

Met de ro-ro, nooit mogelijk te zien wat er achter zit...[8D]
stefan.

Stefan Appelmans

Haha!, niet mogelijk een PDF te sturen met MSM. Stuur me AUB eerst een mail met je "echt" mail adres[:D]
stefan.

Gerolf

Je kan die pdf ook op het internet zetten, en een link hier plaatsen [;)] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

joble

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Die jongen had feitelijk een brug-lift gemaakt met een rail er op, om de teinen in een naastliggende rek weg te zetten.


Dat is exact wat ik aan het bouwen ben, maar dan met zowel links als rechts een rek (en ??n keerlus).

Het buigen van de lift wat je aanhaalt, is een van mijn grootste zorgen op dit moment. Daarom heb ik het liftplatform in een U-vorm gemaakt.

Maar de fixeerpennen per verdiep is een zeer interessante oplossing indien er toch problemen optreden. Dit lijkt me relatief eenvoudig uit te voeren: 4 trechters per niveau en 4 fixeerpennen die als de lift op z'n plaats staat worden uitgestoten in de bijhorende trechters, waardoor de lift netjes uitgelijnd wordt.

Groeten,
Johan

Stefan Appelmans

men kan "het ding" zien op:

www.railimages.com/grapevine/showthread.php?t=86519

Als het werkt...[:I]
stefan.

Stefan Appelmans

Johan, ik heb je eerste post GRONDIG herlezen...[:I]

Het is dus wel een BRUG met EEN spoor en twee rekken.
En GEEN volledige beweegbare schaduwstation met alles er op!!!
Dat is al veel gemakkelijker te maken, en het problema van het gewicht en de kracht van de aandrijfmoteur bestaan virtueel niet meer.
Maar het is ook daarom dat er "zo veel" tijd nodig is om van trein te veranderen. Ja...
Het recht houden (tegenover de rails) van het ding kunt je dan relatief gemakkelijk maken met twee drijfstangen in plaats van ??n, met een maximum afstand tussen de twee, met elk een tanden "pulley" er aan en verbonden met een tandenriem.
De americaan had van elke kant maar ??n trechter en fixeerpen.
Zo had ik gedaan op mijn eerste rollende schaduwstation.
De pulleys en de tandenriem was van SKF, en het afstand tussen de 2 pulleys was bepaald door de lengte van de riem "op de pulleys".
Leg ik me klaar uit? [:D]

stefan.

eric

doet me een beetje denken aan dit

http://www.ocp.be/images/bermadecor/downloads/C.pdf

blz 17 op de pdf

ToThePoint

Zeer interessant die blz 17.
De 75 tot 175 cm geeft u 10 niveau's.
Draagkracht 100kg.
Heb eens rondgekeken.
Het systeem is te koop onder verschillende merknamen.
Een engelse firma vraag er 458,76 pond voor.
Kostelijke grap.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI