Vierendeelbruggen

Gestart door Koen, 18 april 2010, 21:01:09 PM

Koen

Beste collega's,

Na heel wat tekenwerk ben ik tijdens mijn vakantie begonnen met het op schaal uitwerken van de vierendeelbruggen in Mechelen. Helaas zit ik met een dilema wat de materiaalkeuze betreft.
De eerste basisbogen zijn reeds gemaakt in plastic card (zie onderstaande foto). Alleen maak ik een aantal bedenkingen wat de afwerking betreft.
Je blijft zien dat het een handgemaakte brug is en laat dit nu mijn grootste zorg zijn.
Ik heb mij ge?nformeerd naar verscheidene mogelijkheden om dit machinaal te laten verwerken. De beste oplossing is het uitsnijden op basis van een waterstraal. Alleen is dit verschikkelijk duur daar het om kleine oplagen gaat (12x voor de kleine bruggen en 4 voor de grote brug)
Een alternatief is het laten etsen in messing. Alleen weet ik niet of de grootte van deze brug (+/- 75cm) in messing technisch haalbaar is en/of deze dan ook nog betaalbaar zou zijn. Wel zou dit het probleem van de klinknagels oplossen.
Graag had ik jullie ervaring en/of raad op het gebied van zelfbouw van bruggen. Op dit vlak ben ik een volledige leek. Alle raad is welkom. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg

Koen

IMGhttp://i34.photobucket.com/albums/d129/koenv/Bruggen/IMG_0847.jpg/IMG
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Koen

Je blijft zien dat het een handgemaakte brug is en laat dit nu mijn grootste zorg zijn.
Wat ik op je foto b.v. zie is dat de voetaanzet (dat is de plaats waar de staander op de onderligger aansluit) bij alle staanders een verschillende vorm heeft.
Je kan dit verbeteren door eerst een malletje te snijden en dit te gebruiken voor het aftekenen van alle voetaanzetten.

Op foto's van de echte bruggen zie ik dat die aanzetten mooi afgerond zijn, en op jouw foto zie ik allerlei verschillende vormen. Je zal dus om te beginnen nauwkeuriger moeten werken. En nauwkeuriger werken begint met langzamer werken, zeker als het de eerste keer is dat je zoiets bouwt.

Op de grootbedrijffoto's zie ik ook dat deze bruggen toch nog tamelijk gecompliceerd zijn. Ze bestaan uit een veelheid van onderdelen, met bovendien nog elke ligger tweelaags uitgevoerd. Voor een beginneling in de bruggenbouw lijkt me dit project iets te hoog gegrepen, zeker als je meerdere exemplaren wil bouwen.

Als materiaal zou je ook eens kunnen denken aan karton. Dat is veel goedkoper dan polystyreen. En het zal je verrassen hoe sterk zo'n constructie in karton nog wordt.

Dirky

Koen,

dat men blijft zien dat het een handgemaakte brug is moet je als een compliment zien. De bruggen die je koopt zien er op de meeste banen afgrijselijk plastiek uit... [;)]

Probeer je brug in stukken op te delen die gemakkelijk "gelijk" kunnen gemaakt worden en stel dan het geheel samen. Alle aanzetten aan de onderste ligger snij je bvb iets groter uit plasticard, leg je op elkaar en vijl je in een bankschroef in ??n klap gelijk... begrijp je?... enz...

erik de noorman

Koen, ik maak de basis in kunsstof of karton en bekleed deze later met aluminium waar eerst klinknagels of lasnaden enz worden in gedrukt of gekerft. Op deze wijze kan je de brug opbouwen alsof ze zoals in werkelijkheid stuk voor stuk is geklonken.
Hier onder een voorbeeld wel niet van een brug maar van een ketel van een type 36 waar ik net ben aan begonnen.
Voor meer info of demo mag je me altijd contacteren.





Erik

Koen

@Klaas zondervan,

Ik heb eerst een basistekening gemaakt in autocad. Nadien een mal gemaakt uit papier welke de helft is van de brug. Het linkse gedeelte zou dus een copie moeten zijn van het rechtse gedeelte. Voor alle zekerheid zal ik dit nog eens nakijken. De vorm echter zouden correct moeten zijn. Deze komen namelijk van een copie van de originele plannen van deze brug.
Wat het uitwerken betreft, denk ik dat ik een beetje te vlug geweest ben. Nauwkeurigheid zal dus zeker de boodschap zijn maar we geven niet op. Ik begin opnieuw tot ik een goed resultaat bekom.
Wat je opmerking betreft over de materiaalkeuze, is karton niet te veel onderhevig aan vocht en temperatuur? De mogelijkheid bestaat namelijk dat deze tijdelijk in een garage zal moeten ondergebracht worden.
Wat het aantal lagen betreft, klopt dit inderdaad. Voor ??n brug heb ik vier van deze bogen nodig. Deze moeten dan nog verder uitgewerkt worden met profielen en kopse platen.


@Dirky,

Je kan inderdaad meerdere stukken gelijktijdig maken maar hoe dikker het materiaal hoe moeilijker het wordt om ongelijkheden weg te werken. Zeker iets om over na te denken.

In ieder geval bedank voor jullie reactie.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Hoi Erik,

Voor het probleem van de klinknagels heb ik inderdaad aan uw werk zitten denken. Bij een van de bijeenkomsten was ik onder de indruk van uw werk. Realistisch en buitengewoon knap.
Als ik zover ben, zal ik het niet nalaten je te contacteren. Alvast bedankt voor je reactie.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Koen

Wat je opmerking betreft over de materiaalkeuze, is karton niet te veel onderhevig aan vocht en temperatuur?
Temperatuur lijkt me geen probleem. Vocht wel. Daarom is het aan te raden om het geheel na de bouw te schilderen.

Gerolf

Zoals eerder gezegd: als je kan zien dat het handgemaakt is (en dus geen zoveelste fabrikanten-bouwdoos), ben je goed bezig [;)]

De klinknagels zijn een afwerkingsprobleem, dus schuif dat niet vooruit. De afwerking kan je op het eind op diverse manieren imiteren. Het essenti?le is de constructie van je brug.

Als bouwmateriaal voor het dragende deel is plasticard (profielen, uitgestanste plaat, ...) prima. Een goede bouwtekening is absoluut noodzakelijk, maar die heb je al, begrijp ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Als zelfbouwer heb je arendsogen die elk detail zien.
Je streeft naar perfectie, maar wat eigenlijk wezenlijk van belang is is de passie van het creeren.
Zolang het geen mechanische redenen zijn hoeft geen perfectie.
Zelfbouw mag en dient gezien te worden.
Een bepaalde graad van afwerking is bijgevolg meer dan voldoende.
Zolang een leek niet in de gaten heeft dat het zelfbouw is, kan de zelfbouwer best tevreden mogen zijn met de creatie.

Als u 75cm messing wil etsen heeft u ook minstens een tank nodig die 75cm messing kan etsen. Dus een tank die minstens 80 cm is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

rixke rail

Info HIER.
Beetje naar onderen scrollen, Ir. Vierendeel staat ertussen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Koen

@ToThePoint,
Er mag misschien wel gezien worden dat het zelfbouw is maar ik leg voor mezelf de lat hoog (nogal perfectionistisch ingesteld). Uiteraard is de passie van het cre?ren zeker aanwezig. Ondanks ik nog veel zal moeten leren, hoop ik dat ik mijn doel bereik. Ik geef niet zo snel op. Ik besef ook dat ik misschien sommige zaken meerdere malen opnieuw zal moeten maken maar dat is dan leergeld. Voorlopig heb ik het bouwen in messing naast mij neergelegd en ga ik verder testen met plasticcard. Ik hou jullie zeker op de hoogte van de evolutie.
Ik ben er van overtuigd dat ik met jullie raad en jullie kritisch blik deze brug tot een goed einde kan brengen.

@ Dirk,
Bedankt voor de info. Ik heb heel wat gevonden over deze bruggen. Alleen waren er geen duidelijke plannen te vinden. Dank zij de bereidwilligheid van een aantal mensen, kreeg ik een copie van de originele plannen te pakken (waarvoor mijn dank).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Koen, ik ken je als een doorzetter en door-denker [8D]
Laat zeker foto's zien van je tussenstappen, zodat we kunnen mee-denken [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Bedankt Gerolf. Zal ik zeker doen. Dit zal voor mij een heel leerproces worden.
Het is voor mij een nieuwe wereld die open gaat met tal van mogelijkheden en een begin van een nieuw en mooi project.
Later hier meer over.
Eerst ga ik dit tot een goed einde proberen te brengen.
In ieder geval bedankt voor alle steun.


Mvg

Koen

Nooit te oud om te leren

Koen

Om de bogen te perfectioneren, heb ik aan een aantal firma's aangeschreven met de vraag of het mogelijk is deze te snijden met een laser.
Een aantal firma's waren bijzonder ge?nteresseerd en hebben testen uitgevoerd op de gebruikte materialen (met een positief antwoord). De enige eis dat ze stelden, was dat ik een certificaat kon voorleggen dat de toegereikte plastic niet toxisch was bij een thermische bewerking.
Ondertussen is de eerste offerte is binnen. Ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met de opgegeven prijs [:)].
Nog even wachten op een tweede offerte om een vergelijk te maken en dan bestellen.
Ik hou jullie op de hoogte van het verdere verloop.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

Kris

Hallo Koen,

Ik denk dat deze brug te vervaardigen is in plasticard , ik speel zelf al een tijdje met het idee om eens een vierendelenbrug uit te tekenen, (3 d inventor, omzetbaar naar autocad) wel moet ik nog ergens eens een goede tekening vinden, om deze daarna te frezen (zie mijn draadje ooit zal het klaar zijn , type 72 loc,ik moet de brug wel opdelen in stukken van max 38x28cm (max freesmaat)
revetjes maak ik na door kleine gaatjes te boren ( 0.5mm) en er naaldjes in te kloppen, en af te knippen
Ik heb voor een collega eens een brug uitgetekend met als inspiratie de trisannabrucke (wel in dubbelspoor , de originele brug is enkelspoor)
de HO uitvoering is 1.35meter lang , de boogspanten heb ik gefreesd in mdf van 5mm (3lagen) zodat de lagen samen de hoofdbalken vormen
en de tussenverbanden in platicard profielen en freesstukken in platicard  , de vertikale profielen in messing , een combinatie van materialen dus