Lange adressen.

Gestart door Peter, 13 april 2010, 19:41:25 PM

Peter

Sind de aankoop van de baureihe 212 met digitale koppeling van Roco heb ik geprobeerd deze lok het adres 212 mee te geven. Blijkbaar doe ik iets verkeerd, want het lukt me niet.
Als besturing gebruik ik de IB van Uhlenbrock.
Om de vraag voor te zijn: adres 21 of 12 is geen optie (de 21 van LSM en de 12 van Olaerts)
Weet iemand soms raad?
Met vriendelijke groeten
Peter

D_Loc

Een lange waarde programmeren is wat meer werk dan de korte waarde programmeren. Je dient aan de decoder bekend te maken dat je gebruik wenst te maken van het lange adres alleen weet ik niet welke decoder er in je lok zit.

Als voorbeeld geef ik de instellingen voor de Lokpilot van ESU.
Bij een Lokpilot wordt het lange adres opgeslagen in twee CV's, namelijk CV17 en CV18 (hier is een omrekentabel voor te vinden in de handleiding van de Lokpilot)

Om adres 212 te programmeren moet je volgende waarden programmeren:
CV 17 - 192
CV 18 - 212

Daarnaast moet bekend gemaakt worden dat er gebruik gemaakt wordt van het lange adres, dit doe je door bit 5 van CV 29 te zetten. Om bit 5 te zetten dient er 32 bij de huidige waarde opgeteld te worden. Dus eerst de huidige waarde uitlezen van CV 29 en dan 32 bij deze waarde optellen (default waarde van de Lokpilot van CV29 = 4 dus de nieuwe waarde zou dan 36 moeten worden) en dat programmeren.

Dus nog even alle CV's op een rijtje:
CV 17 - 192
CV 18 - 212
CV 29 - huidige waarde + 32
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Michael

D loc je was me net voor, Peter, pas de cv's aan dan moet het goed komen, zoniet dan even de decoder vervangen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Peter

oorzaak gevonden.
Volgens de gebruiksaanwijzing van de decoder is het maximale "lange" adres 100. De normale adressen van 1 tot 80 en het adres 127 ??
Toch raar.
Zal mijn 212 decoder een willekeurig bv. 67 adres geven en daar bovenop een virtueel 212 adres. (straks eens proberen)
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Peter:
Ik neem voor mijn Belgische locomotieven telkens de twee laatste cijfers. Ik heb bv 2 mehano 77 rondrijden. Als je de eerste twee neemt heb je dus al een klein probleem. Door het gebruik van de laatste twee is dit opgelost.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

Peter , ik veronderstel dat je IB dezelfde adres-instellingen heeft als mijn TC , ik gebruik altijd de virtuele adressen om mijn locs op te roepen , ik gebruik de " gewone" adressen nooit , mijn locs hun " gewone"adressen beginnen dan ook  bij nr.1 enz.. , de virtuele adressen dragen mijn loc-nummers( bvb. 7870 - 7723 - 6619 enz..) , persoonlijk vind ik dit ook veel makkelijker om te onthouden , maar dat is mss een kwestie van gewoonte??[:I]

Peter

Bij de Duitse loks is dit systeem moeilijker toepasbaar (niet onmogelijk) want ik heb bv van de baureihe E10 ellok verschillende modellen (ook types) en sommige hebben bv als nummer E10 en drie cijfers, andere hebben E10 en 4 cijfers. Hetzelfde gebeurt bij een aantal stoomloks, en dan zwijgen we nog over het nieuwe nummersysteem van na 1968.
Maar ik zal er wel uit geraken (het moet wel)[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

De Intellibox heeft een speciaal menu waarmee je lange adressen kunt programmeren, dus rechtstreeks.

Echter als je het via CV17 en CV18 doet, dan moet je ook via CV29 aangeven dat de decoder op een lang adres is ingesteld.

Dit doe je door bit 5 te zetten.  Standaard staan bit 1 en bit 2 aan dat is samen in decimale notatie een waarde van 6.
Als bit5 gezet wordt tel je daar de decimale van 32 bij op, en krijg je een waarde van 38.

Als je het via het menu lange adressen doet, wordt CV29 automatisch aangepast.
Alleen de waarheid ligt in het midden.