Faillissement Roco

Gestart door Guy Van Meroye, 15 juli 2005, 13:23:46 PM

tonycabus

NET ONTVANGEN VAN FIRMA DEPREST

Informatie betreffende ?ROCO?
Op 15.07.2005 werd ? Roco Modellspielwaren ? in faling verklaard.

Op 25.07.2005 werd een nieuwe firma opgericht met name ?Modelleisenbahn GmbH?.
De produktieenheden van Gloggnitz(ten noorden van Wien) en Banska Bystrica (Slovakeie) worden behouden en de produktie van Salzbourg wordt stopgezet. Daar wordt nog de ontwikkeling van nieuwe produkten gedaan alsook de administratie.

De Heer L. Heher, die reeds vroeger een herstrukturering gedaan heeft bij Roco(met sukses), wordt aangesteld als bestuurder en is de verantwoordelijk ten opzichte  van de ?Raffeisen-Verband Salzburg? die eigenaar is van ?Modelleisenbahn GmbH?.

Daar de huidige logo privaat eigendom is van de Heer Maegdefrau, zal ?Modelleisenbahn GmbH? de voorgaande logo ?ROCO? gebruiken.

Wat ons betreft, zullen wij verder werken aan de ontwikkeling en het produceren van Belgische modellen. Enkel wat geduld, want een nieuwe firma van start brengen is niet zo eenvoudig.

Vanaf 8.08.2005 zijn wij uit verlof.
Met ROCO vriendelijke groetjes

Marc De Prest
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

MAEGDEFRAU of MEGAFRAUDE [?][:D][:D][:D]

Heeft die @*!*@ zijn 10,5 Millioen Euro dan toch gekregen ???

Okee, hij had de zaak dan wel van de familie R?ssler overgenomen, maaarrrrr...alleen hij wordt er dus blijkbaar niet slechter van!

[:(!]WIJ WEL, EN DIE VIERHONDERD DOPPERS OOK[:(!]

Ruxell de Bruxell

rgp

Dag,

Als men toch even buiten het onderwerp gaat Johan (geen respect voor managers en banken), kan men evengoed het omgekeerde zeggen.  Hoeveel arbeiders en bedienden hebben zich ooit "ziek" gemeld omdat ze geen "goesting" hadden en daarbij even vergeten wat de gevolgen zouden kunnen zijn voor hun medecollega's ?
Ik ben geen manager en geen bankbediende, maar ik stel IEDERE dag vast hoe vindingrijk sommigen (en das geen klein groepje) zijn om niet te moeten werken maar toch geld op te strijken.
Probeer maar eens bouwvakkers te vinden.  Op den dop wel, maar niet in een firma.
Terug naar de hobby.
In een andere topic las ik: "als de verdelers en winkeliers nu ook nog eens wat meer moeite doen".  Ik zou "winkeliers" willen schrappen: ze kunnen enkel verkopen wat de invoerders wel willen leveren.  Ik heb faxen gezien van bestellingen die maanden op zich hebben laten wachten en dit voor courant materiaal.
Schaf al die speciale series af, stop de voorinschrijvingen (dan zullen de marketingmensen terug serieus werk moeten leveren ipv bestelbons op te tellen) verminder drastisch het aantal nieuwigheden, breng uw nieuwigheden binnen de 6 maand na Nurnberg en in voldoende aantal leverbaar uit en het wereldje zal terug draaien zoals vroeger.  Het huidige aangebodene overstijgt meermaals het budget van de modelbouwer; hij maakt dus keuzes wat het aantal stuks van een model doet verminderen (iedereen maakt niet dezelfde keuze).

Roland

Havoc

Ik was begonnen met hier een hele litanie te antwoorden, maar eigenlijk maakt dat toch niet uit. De economie draait niet echt goed, en dure hobby's die dan nog eens zwaar uit de mode zijn lijden daar onder. Veel verder moeten we dat niet zoeken.

De rest is plezante cafepraat vrees ik. (ik wil daarmee alleen zeggen dat het allemaal reden zijn die er toe bij dragen, en ergens in het verhaal een deel van de waarheid zijn, maar waar wij met er hier over te leuteren niet veel aan gaan veranderen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

FREMO e.V. - afd België

Hallo forum bende & Tony,

Heb hetzelfde bericht mogen ontvangen vanwagen Marc De Prest.
Dus afwachten maar wat het zal worden met deze modelspoor fabriekent.

Mvg
Fremo e.V. - afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

Diezelfde mededeling staat intussen ook op zijn website
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tufken

Hallo treinliefhebbers,

Opgelet met uw Roco treinen, ik heb er 2 weken geleden een aantal binnen gestuurd voor een herstelling onder garantie.
Er waren er zelfs 2 splinternieuwe bij met een fout aan de cardanoverbrenging.
Vandaag heb ik bericht gekregen van Roco dat er niet meer wordt hersteld of teruggenomen dat nog binnen de garantie termijn is, daar het een nieuwe firma betreft die niks met ROCO te maken heeft.

Dus van alle treinen die de laatste maanden geleverd zijn of die nu zich nu nog in de winkels bevinden geproduceerd door de "oude" Roco wordt niks door hen nog herkend voor (onbetaalde) herstelling of vervanging.
En ik denk niet dat de invoerders dit allemaal op hun gaan nemen, dan houden ze er zelf een financi?le kater aan over.

En het probleem is dat er meer defecten voorkomen heden dan vroeger, door als de snufjes erbij zoals decoders en sound modules.

Ik denk dat dit wel niet zo goed is voor de opstart van de nieuwe Roco als de klanten dit zullen gaan ondervinden.


Dit is de mail die ik terugkreeg deze week (maandag):

Hi, the Roco Krokodil com back from Roco, she say - the new Roco (Eisenbahnvertriebsgesellschaft) make not the Service from the old Roco. The old Roco says - we can not repair any items from old Roco.

I check the loco today and the Transmission is demage.

Dus geen reparaties meer onder garantie. Alles is vervallen, ik had er 6 opgestuurd waaronder 2 splinternieuwe.
Alles kwam zo terug.

Ik denk niet dat de invoerders al deze kosten op zich zullen nemen.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


eric

Hallo,

Dit komt er op neer dat ze alle verantwoordelijkheden van het oude Roco van hun rug afschudden enzo geen kosten moeten steken in de garantie gevallen (die normaal 2 jaar is volgens de huidige wetgevingen) en wie weet nog wat meer.

Groetjes

Eric

tufken

Ja Eric dat is zo,
en ik kan het weten, want ik verkoop zelf modeltreinen
waaronder Roco.
Dit is het antwoord dat ik terug kreeg.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


tufken

Beste ROCO dealers, pers, relaties,

Op dit moment wordt hard gewerkt aan een doorstart voor het merk ROCO. Het nieuwe bedrijf, Modelleisenbahn GmbH, zal de activiteiten voortzetten en streeft naar het behoud van het merk ROCO en de fraaie modelspoorproducten. Hoe het assortiment en het beleid eruit gaat zien wordt op dit moment uitgewerkt.

Modelleisenbahn GmbH is eigendom van de Raiffeisen-Verband Salzburg, de grootste schuldeiser van het failliete ROCO. De nieuwe firma wordt bestuurd door de heer Heher die al eerder is ingeschakeld voor een reorganisatie bij ROCO.

Het laatste persbericht van 26 juli over ROCO leest u in de bijlage. (Admin: zie onderstaand bericht) Als er meer nieuws is, zal ik jullie hierover berichten.



Press information
The manufacturer of modelrailways in Salzburg ?ROCO? continues
Hallein, 26th of July 2005. After the bankruptcy of the ROCO Modellspielwaren GmbH
on 15th July 2005 the Modelleisenbahn GmbH has taken up the work as a hive-off company.
The locations Salzburg, Gloggnitz and Slovakia can be hold up but only one part of the employees can be taken over. The central funktions of the company will remain in
Salzburg - like distribution, management, development, construction, purchase and logistics.
At least, accordingly of the changed sales plan approx. 450 employees from the formerly 800 can be engaged in the new society.
Mr. Leopold Heher will be nominated as a manger at short notice. Hr. Heher knows the compnay already from the time before Mr. Maegdefrau, because he even was active together with his team (Mr. Uwe Butz) with ROCO at that time.
Also some of the "old" team could be regained for the new start. Distribution manager Hr. Wadislohner and Hr. Ott are aboard, also former manager Hr. Plohberger is back in the new company.
The owner of the new company is the Raiffeisen federation of Salzburg.
Mr. Maegdefrau has no connection to the new company.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


n/a

Ik ga akkoord met Havoc's visie.

Treintjes zijn out, net als bvb cd's en vrije radio's.
Tijden veranderen en interesses ook.

We hebben het nadeel geen sexy hobby te hebben. Dat MSM ook menzo uitgeeft zal daar niet veel aan veranderen vrees ik, tenzij ze beide bladen fusioneren [8D]

De enige manier om het tij te keren is door leken knappe verhalen voor te schotelen. (goed vb is in msm die Westvlaamse baan) De fascinatie voor techniek, maar bvb ook dispatching of voor miniatuurnatuur zou veel meer in het brede veld moeten terechtkomen.

Doordat er veel meer media zijn verzuipt onze hobby in de aandacht voor andere bezigheden.
Vroeger zag je op de schaarse tv-netten voortdurend treintjes rijden, en je mocht geen boekhandeltje voorbijlopen of er lag wel ergens een of ander nieuw boek over modelbouw prominent te blinken.
Nu is er veeeel meer materiaal voorhanden dan toen, maar in de brede media wordt dit totaal genegeerd, een tv limburg repo in oktober niet te na gesproken.


boke

Hallo,

Ook ik ben volledig akkoord met bovenstaande reacties. Eind jaren tachtig kon je de 62-ers van Roco kopen voor ongeveer 2500 Bef. Wanneer er toen verschillende nummers/kleurstellingen uitkwamen, kon je er een paar aanschaffen (gespreid over enkele jaren) en zo een mooie stelplaats opbouwen. Als je nu naar de prijzen kijkt, denk je eerst al eens goed na of je deze loc wel kan inzetten op je baan... Indien ja, ga je kijken naar je budget en kan het zijn dat de loc toch niet aangeschaft wordt wegens te duur! Ok, het kan wel zijn dat de loks mooier, fijner en beter geworden zijn. Maar waren die 62-ers eind jaren tachtig dat ook al niet? Uiteraard zijn er nu de toeters en bellen bijgekomen door de digitale evolutie. Maar waarom kost dit zoveel meer terwijl andere elektronische apparaten eerder goedkoper worden. Denk maar aan GSM's, DVD-spelers, enz. Voor de prijs van twee decoders koop je al een DVD speler! Verder hebben we het nadeel dat onze hobby veel plaats in neemt en welk gewoon gezin kan het in deze tijd nog veroorloven om verschillende vierkante meters van hun woning vrij te houden voor een hobby die dan ook nog eens veel geld kost?
Verder wil ik ook even reageren op een lezersbrief van Roger Vissers in MSM over het Roco model reeks 52/53. Hij had het toen over een foutieve kast. Welnu... ik ben nog steeds op zoek wat er dan eigenlijk anders had moeten zijn! Niet iedereen kent alle details van de locs! Ik vermoed dat als de klinknageltellers veel kritiek blijven geven de motivatie van de modelbouwfabrikanten heel klein wordt om nog Belgische modellen met een kleine oplage te ontwikkelen. De eerste indruk van het model moet goed zijn... De klinknagels zijn bijkomstig! Waar ik me wel kan aan storen is zo'n fout in de verlichting zoals bij loc 6218! Voor hetzelfde geld hadden ze dit juist kunnen maken! En aangezien deze loc een professional-model is en rond de 125 euro kost... En dan te weten dat het eind jaren tachtig wel juist was. We zullen het maar steken op de moeilijke Roco-periode zeker?

Groeten,

Boke

Peter

Hallo allemaal,

Tja, Boke heeft volledig gelijk met zijn uitleg. De 62 van Roco is op die paar jaar verdubbeld in prijs, en dat terwijl de meeste produkten zoals GSM, TV, DVD e.d. een flink stuk goedkoper zijn geworden.
Maar ja, onze hobby is ook geen massaprodukt, maar toch...!
In dit verband moeten jullie eens goed het artikel van Guy in MSM 40 lezen (blz 3 onder Opinie) Op een rustige en kalme manier legt hij de vinger op de wonde. Neem hierbij nog het feit dat we (in Duitsland zeker) met een oververzadiging van de markt zitten, waardoor per model de verkoopcijfers dalen, en je hebt de oorzaken mooi op een rijtje staan. Als je oude (Messe)nummers van de Miba vergelijkt met de nummers van de laatste jaren, zie je wat ik bedoel. 15 ? 20 nieuwe loks is TEVEEL voor de meeste doorsnee modelbouwers. Als je naar onze Belgische modellen voor dit jaar kijkt zie je hetzelfde. Onze hobby bestaat toch niet enkel in het kopen van lokomotieven alleen. En dan spreek ik nog niet over de modellen van Olaerts en Jocadis. Zoals Roland ergens op dit forum reeds zei: De meeste van ons hebben een bepaald budget waar we het mee moeten doen. Hier moeten de producenten ook rekening mee houden, als je maar geld hebt voor twee modellen kan je er geen vier kopen, hoe graag je ook zou willen en hoe mooi ze ook zijn.
En tenslotte GELD is belangrijk (niet het belangrijkste) want hoe verklaar je anders dat in Duitsland merken zoals Bavaria, Micro-Metakit, Metropolitan enz. geen hinder hebben  van de stagnerende economie.

Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

ronny-vdv

Wanneer gaat de vergadering bij Roco met de importeurs door ?

Mvg,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

n/a

Hallo Ronny
Wat is er mis met Treinshop Olaerts?
Den fervente m?rklin fan.
John