Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Stukgoedvervoer

Gestart door Michiel, 27 januari 2010, 15:08:13 PM

Michiel

Hallo iedereen,

Tijdens mijn informatiezoektocht naar welk materieel ik kan inzetten op een Belgische baan ergens begin vorige eeuw, kwam ik "Vapeur en Belgique" (Phil Dambly) een franstalige term tegen: "Services de Messagerie". Bepaalde types locomotieven zouden vooral ingezet worden om dit soort diensttreinen te trekken.

Wat moet ik met concreet voorstellen bij dit soort treinen? Gaat het hier om posttreinen? Hoe is dit vertaald geweest in het Nederlands? Een voorbeeld is te vinden bij loc type 31 (oude versie, 1900), of type 35 (oude versie, 1904)

groeten,

edit: titel aangepast opdat het later gemakkelijker opzoekbaar is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#1
"Stukgoedvervoer", wellicht de voorloper van NMBS colli en ABX ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

#2
Eric,

bedankt voor het opzoeken! Stukgoedvervoer in 1920? Dat lijkt me een interessant uitgangspunt om eens verder uit te spitten: welke wagons, welke samenstellingen, gebeurde dat aan specifieke kades, of aan elk perron, waren er centra, of reden ze zowat overal naartoe, was dat louter per spoor, of ook via bv waterwagen, internationaal of enkel binnenlands...? Stof om later eens verder te gaan onderzoeken.

tijd, tijd, tijd... waar vind ik nog een beetje tijd![:D]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkkerckhofs

#3
Hoi Saraan,

in draadje http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9297 heb ik ooit een vraag gesteld over een caboteur.n St-Martens-Bodegem, een klein

Blijkbaar waren dat gemengde goederentreinen die dagelijks vanuit grote stelplaatsen vertrokken en stopten in alle kleine stations. Misschien spreken we over hetzelfde? In St-Martens-Bodegem, een klein station op de lijst 50 was er tot na de oorlog ook stukgoedsbehandeling en stond er een mega weegschaal in een zijlokaal van het station. Dus moet er ook een wagon hiervoor aan die caboteur gehangen hebben. Ik volg je draadje met belangstelling.

Dirk

Michiel

#4
Hallo Dirk,

dat lijkt me inderdaad erg aannemelijk. Bijna elk station had een aantal korte opstelsporen met plaatselijke ambachten gesitueerd aan deze laadkades. Ik herinner me op de lijn 124, op amper een afstand van 10 km, de stations Stalle, Kalevoet, Sint-Genesius-Rode en Waterloo... allemaal met goederensporen. Om de zoveel tijd deed een goederentrein deze stations een na een aan, en werden telkens een paar wagons gewisseld.

Nu is alles opgebroken, en is er haast niets meer van te zien, op 3 verdwaalde goederenloodsen na. Dit soort goederenvervoer gaat nu uitsluitend over asfalt.

"Caboteurs" lijkt me een goed aanknopingspunt om verder te onderzoeken, en te achterhalen hoe dat practisch ge?rganiseerd werd tijdens het interbellum (tussen de 2 oorlogen). Hartelijk dank voor je bijdrage, Dirk. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dirkkerckhofs

#5
Ik blijf je draadje volgen, want mijn "bron" is een man die hier in het dorp woont. Hij is echter over de negentig jaar en zijn zoon geeft toe dat er gaten in zijn geheugen komen. Maar wel een boeiend figuur! Hij bracht het ooit tot onderstationschef in de stelplaats van Schaarbeek en was daar ter plaatse toen de Britten het in '44 plat gebombardeerd hebben. Wat opmerkelijk was, was dat hij nog alle namen van zijn collega's kon opnoemen en dat hij nog alle datums wist wanneer hij was overgeplaatst. Maar toen ik hem het fotoboek met de Belgische locomotieven liet zien, was zijn geheugen al veel troebelder. Ik weet dus tot vandaag niet welke locs de ombudsdienst deden op de lijn 50 na de Tweede Wereldoorlog. Ik weet wel van een "piosjer" dat die caboteurs getrokken werden door de type 29.

Dirk

Michiel

#6
In deel 15 van "Au Fil Du Rail" (bedankt Patrick [;)]) staan nog referenties naar verschillende types treinen, waaronder ook "services de messagerie". Ik moet het document nog eens aandachtig doornemen, maar misschien schijnt het weer een beetje meer licht op de zaak. [:)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

#7
citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Hoi Saraan,

in draadje http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9297 heb ik ooit een vraag gesteld over een caboteur.n St-Martens-Bodegem, een klein

Blijkbaar waren dat gemengde goederentreinen die dagelijks vanuit grote stelplaatsen vertrokken en stopten in alle kleine stations. Misschien spreken we over hetzelfde? In St-Martens-Bodegem, een klein station op de lijst 50 was er tot na de oorlog ook stukgoedsbehandeling en stond er een mega weegschaal in een zijlokaal van het station. Dus moet er ook een wagon hiervoor aan die caboteur gehangen hebben. Ik volg je draadje met belangstelling.

Dirk




Even wat opzoeking gedaan  :  een ?caboteur? is een kustvaarder (uit de scheepvaart dus !).
Een kustvaarder voer langs de kust van  dorp tot gemeente met een haventje om goederen op- en af te laden ?
Van een ?(train-)caboteur? kunnen we dus  waarschijnlijk idd. wel stellen, dat hij op ??n (of meerdere ?) lijn(en) station per station de goederenkoeren bezocht om stukgoed of wagons op en af te halen per lokale handelaar of bedrijf ?
In ieder geval iets uit lang vervlogen tijden dus ?
Maar hoe vertaalde men dat in het Nederlands ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

#8
Ik had begrepen dat "caboteurs" nog opereerden tijdens de jaren '70. Zo lang vervlogen is die tijd toch nog niet. [;)]

Maar wat een caboteur in het nederlands zou zijn, weet ik ook niet. Eigenlijk vreemd, want er zijn zoveel TPIII en TPIV rijders, maar over deze dienst blijkt niet veel geweten.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

B-Cargo

#9
collega's van mij die nog eind jaren 60 bij de NMBS begonnen zijn hebben nog van die cabotage treinen begeleid. Vanuit Leuven ging het via bv. de lijn 36 naar Landen en dan richting Tienen en Landen (met de toenmalige nog bestaande aftakkingen). Als factagepersoneel begeleidden ze de trein en handelden de vrachtpapier af op de goederenkoeren. Zo werden in de tijd nog Korbeek-lo en Lovenjoel aangedaan op L.36! mooie verhalen van reeds lang vervlogen tijden (die cabotage trein werd toen gesleept door bv. een 62'er)
Groetjes,

just4fun

#10
citaat:
Geplaatst door Saraan

Maar wat een caboteur in het nederlands zou zijn, weet ik ook niet. Eigenlijk vreemd, want er zijn zoveel TPIII en TPIV rijders, maar over deze dienst blijkt niet veel geweten.


Zo vreemd is dat niet. Ik ken wel een cabotagetrein, een begrip uit Tp III. Heel veel begrippen in Vlaanderen had een Franse naam of een uit het Frans afgeleid woord. De dag van vandaag probeert men alles te vertalen, maar of het dan correct is ...?
Misschien was er in die tijd gewoon geen Nederlands spoorbegrip voor 'caboteur'?
Trouwens caboteur is inderdaad kustvaarder (zo ver rijkt m'n Frans nog wel), dus ook de Franstaligen blijken het begrip ergens geleend te hebben.
Paul