Nieuw baanplan

Gestart door hapkin, 22 januari 2010, 12:52:17 PM

just4fun

citaat:
Geplaatst door hapkin

... een goederentrein gaat van A naar B en van B naar A met een andere trein achter de locomotief.
... reizigerstreinen rijden via de keerlussen ...
Ik denk dat je toch wel al een tijdje kan kijken naar de baan voordat dezelfde trein opnieuw voorbijkomt.


Dat klinkt indrukwekkend, met inderdaad wisselend treinverkeer. 'k Had de spoorlengtes in je schaduwstation watkort ingeschat.
Paul

Jurgen

Ik weet niet of je er al over nagedacht hebt, maar als een trein in je keerlussen terecht komt zal hij zijn rondje altijd moeten verder afwerken vooraleer er een andere trein langs kan rijden.

Nu rijdt trein 1 de lus binnen, trein 2 volgt en ook trein 3 komt binnen. Maar trein 1 zal altijd als eerste terug uit die keerlus moeten rijden vooraleer trein 2 verder kan enz...

Het kan de bedoeling zijn h?, maar ik kan het maar beter meegeven v??r dat je je baan begint te bouwen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

hapkin

Jurgen dat is idd een probleem, ik heb er even over gedacht en kom tot dit.

Eerst drie blokken van ieder 250 cm voor de keerlus...
En dan een wissel en 2 x 2 blokken van 250cm (dus vier blokken) om te stoppen en een andere trein te laten voorgaan

Mvg Steve

 


Jurgen

Als je de plaats ervoor hebt kan je in het bovenste gedeelte ook een dubbelspoor aanleggen. Dan heb je nog meer mogelijkheden om je treinen om te wisselen.



Seg, en jij dacht dat er geen reacties meer zouden komen. [:D][;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

hapkin

citaat:
Als je de plaats ervoor hebt kan je in het bovenste gedeelte ook een dubbelspoor aanleggen. Dan heb je nog meer mogelijkheden om je treinen om te wisselen


Ik zou dat wel willen maar ik denk dat dan de keerlusmodule niet meer kan werken... info ???

citaat:
Seg, en jij dacht dat er geen reacties meer zouden komen.


idd [:I][:I][:I]

Mvg Steve


ERVIN

O jawel hoor , ik heb 4 sporen naast mekaar liggen die alle 4 voorzien zijn van een keerlus-module , datgene dat Jurgen voorstelt gaat bij U ook.[;)]

Gerolf

Voor zover ik op je plan kan zien heb je enkel een keerlusmodule nodig omwille van je wisselstraat aan je station.
Ik zou die wissels "schakelbaar" maken tussen je rangeer- en je hoofdspoorgedeelte.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het voorstel van Gerolf is een alternatief, maar mij lijkt het dat er dan maar 1 trein tegelijkertijd over de wisselstraat kan rijden.

Ik heb ook 2 keer 2 keerlusmodules in mijn bescheiden baantje steken, en dat geeft geen enkel probleem.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hapkin

Dag allemaal, ik heb weer een beetje gedacht over mijn schaduwstation.



Nu moet ik zeggen dat het kwa hellingen wel allemaal lukt.
Maar is dit niet een beetje van het goede teveel?
Ik heb nu plaats voor 8 goederentreinen (paars)
En 20 reizigerstreinen (groen en oranje)
Dat zijn 28 treinen van 2 meter...

citaat:
Voor zover ik op je plan kan zien heb je enkel een keerlusmodule nodig omwille van je wisselstraat aan je station


Gerolf voor zover ben ik mee maar hier wil ik wel wat meer uitleg over  
citaat:
Ik zou die wissels "schakelbaar" maken tussen je rangeer- en je hoofdspoorgedeelte



Saraan ik zie het dus niet wat je bedoelt...

mvg Steve

Michiel

Ik vermoed dar Gerolf het volgende bedoelt. Het linker en rechter hoofdspoor worden tegengesteld gepolariseerd (zoals bij DC). Nergens kortsluiting behalve bij de wisselstraat zelf. Je plaatst dus ??n keerlusmodule op de volledige wisselstraat met alle aansluitende opstelsporen. Je schakelt de wisselstraat samen met opstelsporen naar gelang de polariteit van het hoofdspoor dat aansluiting heeft. Dit werkt perfect, maar met de beperking dat er maar 1 trein tegelijk over de wisselstraat mag rijden. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk was. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dat hoeft zelfs geen keerlusmodule te zijn, denk ik. Polariseer je rangeergedeelte afhankelijk van je wisselstand.
Alleen wanneer je vanuit het onderste spoor van of naar je rangeerdeel rijdt, hoef je om te schakelen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hapkin

Wat denken we hier over



Met hoeveel keerlussen zit ik nu...
En wat is de beste oplossing.

Mvg Steve

Michiel

Met het plan hierboven, zou ik verkiezen om 2 keerlusmodules te plaatsen in het enkelsporige deel van beide keerlussen. Snel klaar, geen beperkingen. Maar dat is mijn mening.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik zie alleen een kortsluitings/keerlusprobleem bij de wisselstraat naar je rangeerdeel. De overstekende wissels tussen je hoofdbaan (midden-onder) geven een potentieel probleem.
Isoleer deze van je hoofdbaan, en schakel ze afhankelijk van hun wisselstand. Of denk ik weer te "analoog" [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Volgens mij is het een mooi plan.

Als jij er tevreden mee bent, dan moet je gewoon beginnen bouwen. Je komt vanzelf wel ergens uit.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.