Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

plaatsing seinen Duitse baan T III

Gestart door dirkkerckhofs, 15 januari 2010, 23:11:26 PM

dirkkerckhofs

Hieronder vinden jullie een afbeelding van het spoorverloop in het hoofdstation van mijn Duitse baan in tijdperk III waar ik nu arm- en rangeerseinen zou willen plaatsen. Ik heb zo goed mogelijk MSM en de boekskes van M?rklin gelezen, maar ik ben niet zeker of ik alles goed begrepen heb.

Nog wat nuttige info:
ik rij op C-rail
de cijfers zijn de referenties van de Marklinseinen
het spoor dat afbuigt rechts onder loopt naar een rangeerheuvel

IMGhttp://i288.photobucket.com/albums/ll161/dirkkerckhofs/mijn%20modelbaan/seinenstation.jpg/IMG

7039 = ??narmig hoofdsein
7041 = hoofdsein met twee ongekoppelde armen
7042 = rangeersein

Klopt het een beetje? :I:I:I

ysbeer

#1
Zo een beetje wel alleen
2 vleugel signalen zijn alleen nodig als er ook 3 keuze zijn n.l
normaal:recht spoor zonder afbuigende wissels
zacht:spoor met afbuigende wissel
stop:niet rijden
Op de plaatsen waar de trein geen keuze heeft zoals spoor 2 van bovenaf is een vleugel oke.
Meegebogen wissel mogen op standaard snelheid genomen worden zodat ook daarbj 2 vleugels overbodig zijn.
Dus alleen waar het hoofd spoor zich splitst in recht en krom moet een twee vleugel signaal.(links onderste spoor vor het station)
Rechts ook maar signaal staat te dicht op het wissel.
Hoofd signaal voor de tunnel vervangen door voorsignaal,hoofd signaal staat te dicht op het station en mist voor signaal (beide zijde)
wim

jacques timmermans

#2
Dirk,

dit is wel een beetje veel van het goede! Gezien jouw station in epoche III speelt staan er wat veel seinen opgesteld voor een doorgangsstation aan een dubbelsporige hoofdlijn met wat rangeer mogelijkheden.
Normaal gezien waren in die tijd enkel de doorlopende storen, in jouw geval, de perronsporen van in- en uitrijseinen voorzien. Of het bij jouw sporenplan nuttig is om inrij en of voorsignalen te plaatsen blijft de vraag omdat deze toen en nu nog vaak honderden meters voor het eigenlijke signaal opgesteld zijn.
Op het goederen gedeelte, zoals jij het voorzien hebt, waren in het beste geval enkel de uitrijsporen van een op afstand bedien mechanisch sein voorzien; op de rest van de laad- en lossporen en opstelsporen bediende men zich toen van de zgn. "Rangierhaltsignalen". Dit waren halfronde borden met een rechte onderkant die aangaven tot hoever er op een bepaald spoor gerangeerd mocht worden.
Nuttige (Duitse) lectuur (auteur Stefan Carstens)hierover vind je bij de MIba.

Jacques Timmermans

dirkkerckhofs

#3
@Wim: de enige hoofdseinen met twee armen moeten dus links op spoor 3 (van boven af te tellen) en rechts op spooor 2 komen? Volgens wat ik gelezen had, waren voorseinen niet verplicht? En wat gebeurde er in de realiteit wanneer er direkt na een tunneluitgang een wissel was, want dat is de reden dat mijn seinen rechts inderdaad zo kort op het station staan?

@Jacques: bedankt voor je oproep om het simpel te houden, want zo zou ik het ook graag hebben. Ik ben eens gaan googlelen naar een afbeelding van die Rangierhaltsignalen, maar vond niks. Heb jij soms een afbeelding, want waarschijnlijk kan ik die dan wel zelf maken.

Dirk

jacques timmermans

#4
Dirk,

kijk eens hier: http://www.christianseisenbahnseiten.com/d_index.php?lokpfad=10000000_23000000_23010000_23011400

Om op Google uitleg over Rangierhalt signalen te krijgen, moet je niet op de Belgische site van Google kijken, maar op de Duitse versie: http://www.google.de/search?hl=nl&source=hp&q=rangierhaltsignal&btnG=Google+zoeken&aq=f&oq=


Jacques Timmermans

dirkkerckhofs

#5
Bedankt Jacques, ik ga voor de halve cirkel. Er is ook die oranje "W", maar dat was blijkbaar DR en niet DB.

Groet
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Dirk,

kijk eens hier: http://www.christianseisenbahnseiten.com/d_index.php?lokpfad=10000000_23000000_23010000_23011400

Om op Google uitleg over Rangierhalt signalen te krijgen, moet je niet op de Belgische site van Google kijken, maar op de Duitse versie: http://www.google.de/search?hl=nl&source=hp&q=rangierhaltsignal&btnG=Google+zoeken&aq=f&oq=


Jacques Timmermans


jacques timmermans

#6
Dirk,

daar vergis je je, de "oranje" W zoals je aanhaalde werd wel degelijk in bij de DB en zelfs nu nog bij de DB Ag gebruikt!


Jacques Timmermans

dirkkerckhofs

#7
Waar of hoe werd er een sein geplaatst als er direkt na een tunneluitgang een wissel was? En in het algemeen: hoeveel meter voor een wissel moet een sein staan (T III)?