Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Bovenleidingongeluk

Gestart door jakke, 12 januari 2010, 08:35:30 AM

jakke

Hallo,
kort geleden was er een bovenleidingsongeluk ergens tssn Aalst en Brussel ?
In de media kon men horen dat "een trein de bovenleiding had losgerukt".
In welke mate kan de trein en of de bestuurder er iets aan verhelpen ?
Ik , met mijn zeer beperkte kennis hierover , zou eerder denken dat de bedenkelijke staat van koppeling , overgang , van die leiding de oorzaak zou zijn .
Kunnen deskundigen hier een uitleg hierover geven ?
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

trainfreak

Er was een breuk ergens in de buurt van Merelbeke.
Het enige wat echt kan helpen, is alles op tijd onderhouden lijkt mij.

In die buurt zitten er nogal veel overgangen van verschillende draadstukken, eens de pantograaf daar tussen geraakt trekt hij de draad mee.
Spoorse groeten
Dimitri

Sicco

Het heet niet voor niets ene breuk, dus die kan overal gebeuren, ook binnen een sectie en niet precies bij de overgangen - al is de bovenleiding daar wel gevoeliger voor breuken). IJzel is een grote veroorzaker van breuken, maar b.v. ook versleten koolstofstrips.

dikken

hallo,

ik denk dat de strenge vors daar ook wel een rol in speelt. Alles wordt brozer en breekbaarder.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Sicco

Het heet niet voor niets ene breuk, dus die kan overal gebeuren, ook binnen een sectie en niet precies bij de overgangen - al is de bovenleiding daar wel gevoeliger voor breuken). IJzel is een grote veroorzaker van breuken, maar b.v. ook versleten koolstofstrips.



'k Weet het, maar die secties zijn volgens mij toch gevoeliger voor zo'n dingen? Met het koude weer krimpt de rijdraad toch ook, en als die overgangen dan net iets groter worden..

Maar op HGBTF las ik dat de draad maar licht beschadigd was. Er kon doorgereden worden met een snelheidsbeperking van 70 km/h.

Link: klik
Spoorse groeten
Dimitri

chef garde

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Er was een breuk ergens in de buurt van Merelbeke.
Het enige wat echt kan helpen, is alles op tijd onderhouden lijkt mij.

In die buurt zitten er nogal veel overgangen van verschillende draadstukken, eens de pantograaf daar tussen geraakt trekt hij de draad mee.

Merelbeke?????  Tussen Denderleeuw en Welle, langs de lijn 50A.  Alles op tijd onderhouden: bij warmte zet alles uit, bij vorst krimpt het net en kan het bij aanraking met een panto breken, zie het als een ongelukkige samenloop van (weers)omstandigheden en geen verwijzing naar Infrabel.  En overgangen van verschillende draadstukken heb je naar mijn mening enkel bij de Sommerfeldtjes die wij in modelspoor gebruiken ...

trainfreak

citaat:
Geplaatst door chef garde

citaat:
Geplaatst door trainfreak

Er was een breuk ergens in de buurt van Merelbeke.
Het enige wat echt kan helpen, is alles op tijd onderhouden lijkt mij.

In die buurt zitten er nogal veel overgangen van verschillende draadstukken, eens de pantograaf daar tussen geraakt trekt hij de draad mee.

Merelbeke?????  Tussen Denderleeuw en Welle, langs de lijn 50A.  Alles op tijd onderhouden: bij warmte zet alles uit, bij vorst krimpt het net en kan het bij aanraking met een panto breken, zie het als een ongelukkige samenloop van (weers)omstandigheden en geen verwijzing naar Infrabel.  En overgangen van verschillende draadstukken heb je naar mijn mening enkel bij de Sommerfeldtjes die wij in modelspoor gebruiken ...



Gisteren was het raak in Merelbeke.
Spoorse groeten
Dimitri

Doornroosje

Bovenleiding heeft niet steeds meer spanningen bij koude. Door de span-elementen op verschillende boveneleidingspalen (die ronde stukken beton met draadwiel bovenaan de paal) zorgen ervoor dat er steeds ongeveer evenveel spanning op de bovenleiding komt. Anders zou in de zomer de bovenleiding maar laag hangen!

Wat de vrieskou wel voor zorgt, is dat de bovenleiding zelf minder flexibel is, het wiel kan vastvriezen, ijsvorming op de bovenleiding tot vonken kan leiden en dergelijke dingen meer.

Komt er zeker nog bij dat onderhoud dringend noodzakelijk is! Maar kennelijk wil men liever hoge postjes bij cre?ren en de werkmensen op het veld langzaam afschaffen. :(

ronny-vdv

Onderhoud ?
Enkele jaren geleden hebben ze aan de aftakking Denderleeuw nog maar nieuwe portieken geplaatst.

Ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

Gerolf

De hoofdoorzaak voor breuken is ijzel (soms ook regen). Slecht contact, vonken en de rijdraad wordt "doorgelast".

Als je met deze vorst een "eerste trein van de dag" ziet rijden is soms heel de omgeving verlicht. Dat zie ik regelmatig op lijn 12 [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha



jakke

Dus nog "trein" nog treinbestuurder kunnen vermijden dat de bovenleiding los geraakt .
Het beschadigen van de leiding kan dus overal gebeuren bij winterse toestanden ?

Jan
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Als je met deze vorst een "eerste trein van de dag" ziet rijden is soms heel de omgeving verlicht. Dat zie ik regelmatig op lijn 12 [;)]

idem op lijn 124 (Brussel-Charleroi), vooral als de trein een helling op moet. Net feest! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum