Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

schakelen wissel door slechts 1 locomotief

Gestart door stoomloc, 06 januari 2010, 12:33:27 PM

stoomloc

Ik zit met het volgende probleem : al mijn locomotieven zijn van een schakelmagneet voorzien om zo in het schaduwstation de wissels te schakelen via een reedcontact. Ik heb 1 locomotief die automatisch een wissel buiten het schaduwstation moet schakelen. Dit kan natuurlijk niet meer gebeuren door in  het midden van de sporen een reedcontact te leggen.

Een eventuele mogelijkheid die ik van een vriend doorkreeg is om langs de kant van het spoor een reedcontact te leggen en op de locomotief aan de zijkant een schakelcontact te hangen.

Is er iemand die nog een andere oplossing kan voorstellen ?

Groeten,

Wim

Michiel

Mischien als je 2 reedschakelaars op de lengte van de loc van elkaar legt, en in de lok vooraan en achteraan een magneetje plaatst, zal enkel deze lok beide reedkontacten tegelijk kunnen schakelen. Beide reedschakelaars moet je dan gewoon in serie gebruiken en om gaat de wissel. 't Is maar een idee.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Alleen als je iets weet van electronica.
Koop een HALL generator (is een IC 2 a 3 euro)zet die op de plaats van het reed contact
Zet alle magneetjes noord/zuid behalve die ene ,die zet zuid/noord.
Zet de hall generator zo tussen de sporen dat hij reageert op noord/zuid en klaar is het.
Maar als je niets van elctronca verstaat,doe dan zo als saraan schrijft.
Hall generator kan direct een relais schakelen
Noord/zuid of zuid/noord reageren is een voud omdraaien van de IC.

http://www1.conrad.nl

Hall-effectsensor SS41  
 
 
Afbeelding kan afwijken
Afbeelding 1   Grote afbeelding    


Digitale positiesensor/hall-effectsensor
 
Bestnr.: 505287 - 89
Nummer fabrikant:
SS41
1,71 EUR

                             
stuk(s)  
 

Schrijf als eerste een review
Dit product delen:    

   Product vergelijken    



Gunstige kwantumkorting
Aantal in stuk(s) Prijs in EUR Besparing in EUR
1 1,71 --  
3 1,56 8% = 0,15  







wim

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Saraan

Mischien als je 2 reedschakelaars op de lengte van de loc van elkaar legt, en in de lok vooraan en achteraan een magneetje plaatst, zal enkel deze lok beide reedkontacten tegelijk kunnen schakelen. Beide reedschakelaars moet je dan gewoon in serie gebruiken en om gaat de wissel. 't Is maar een idee.

groetjes,



Wim,
Bedankt voor de info. Maar ik ga het voorstel van Michiel uitproberen. Ik zal laten weten of het lukt. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten,

Wim

stoomloc

Hallo Michiel,

Bedankt voor de tip hoe ik mijn probleem eventueel kon oplossen.

Ik heb dit gisteren pas kunnen uitgeproberen en het werkt.[:D] Eigenlijk vrij eenvoudig, maar toch effectief. Michiel, bedankt[:)]

Groeten,

Wim

Michiel

Wim,

erg tof dat je laat weten dat je het effectief hebt gebouwd, en dat het werkt. Mogelijk brengt het anderen dan ook tot inspiratie voor gelijkaardige oplossingen.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)