Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Heb je wat gezien? Toon het ons!

Gestart door OMC, 02 januari 2010, 22:55:42 PM

BC911

Dit weekend reed ik op de E19 en zag dit ook gebeuren met de Beneluxtrein die net over de grens ging. Daar leek het mij logisch aangezien ze van net veranderen. De zoon vroeg daarop hoelang ze dan zo zonder panto´s kunnen rijden ... (die kleine altijd met z´n moeilijke vragen  ;)) Iemand die hier iets meer over kan zeggen ...?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

mark7758

Rijden zonder Panto?
Hangt van de snelheid en de trein af. Maar remmen los. En met een beetje snelheid?
Km of 2 is geen probleem.
Maar dit zijn nieuwe treinen. Die hebben batterijen. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Citaat van: BC911 op 16 april 2018, 21:41:02 PM
Dit weekend reed ik op de E19 en zag dit ook gebeuren met de Beneluxtrein die net over de grens ging. Daar leek het mij logisch aangezien ze van net veranderen.
Dat spoor langs de E19 is toch de HSL4? In Nederland heet dat de HSL zuid. Dat is allemaal 25kV wisselspanning, dus waarom zouden ze van net moeten veranderen?

D_Loc

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 april 2018, 15:45:08 PM
De 1210 is een PCC car waar de HTM er 234 van heeft gehad. Een Amerikaans ontwerp.
Er was ook een variant met een extra rij smalle raampjes boven de grote ramen.

Dirk, was er een speciale aanleiding voor deze oldtimerritten?
Iedere zondag van april tot oktober worden er door het Haags Openbaar Vervoers Museum twee ritten gereden met historische trams. De route die gereden wordt is afhankelijk van de hoeveelste zondag van de maand.
Info: https://www.hovm.nl/nieuw/
Daarnaast rijdt ook nog de Tourist Tram, nu nog alleen in het weekend maar in het vakantieseizoen vaker, dit zijn overigens altijd PCC's: http://www.touristtram.nl/

Citaat van: chef garde op 16 april 2018, 13:47:48 PM
Absoluut Dirk!!  Fantastisch design, die HTM 1210!
Die PCC's zijn ook mijn favoriete trams  :)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Dreha

CiteerDat spoor langs de E19 is toch de HSL4? In Nederland heet dat de HSL zuid. Dat is allemaal 25kV wisselspanning, dus waarom zouden ze van net moeten veranderen?
.
Dat is waarschijnlijk omdat het ander onderstation is dat voor de voeding zorgt. Als er daar eventueel een klein faseverschil opzit, dan kan je een behoorlijk probleem krijgen (soort kortsluiting/overstroom).

BC911

Dat lijkt mij een logische verklaring. Bedankt voor deze input. Ik ben zelf geen techneut op dit vlak, maar geef graag de juiste info door aan de zoon als we zo iets zien, want dat blijft enorm goed hangen bij die gasten ..  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

mark7758

Citaat van: Dreha op 17 april 2018, 10:43:00 AM
CiteerDat spoor langs de E19 is toch de HSL4? In Nederland heet dat de HSL zuid. Dat is allemaal 25kV wisselspanning, dus waarom zouden ze van net moeten veranderen?
.
Dat is waarschijnlijk omdat het ander onderstation is dat voor de voeding zorgt. Als er daar eventueel een klein faseverschil opzit, dan kan je een behoorlijk probleem krijgen (soort kortsluiting/overstroom).

Even korte uitleg.
Er staat 25Kv~ op de bovenleiding als we dan naar een andere trafo 25KV~ gaan komt er een "Fase-scheiding". Deze mogen treinen met 1 loc passeren met omhoog staande pantograaf. Wel moet de snelschakelaar (Soort hoofdschakelaar) uit staan. En dan mogen we weer vol vermogen opschakelen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

BC911

Bedankt voor de info. En misschien dan even verder vragen als dat mag  ;). En als er 2 locs zijn? Want dat was geval. Eentje vooraan en eentje achteraan.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Klaas Zondervan

Op een vakbeurs (Railtech in Utrecht) is mij eens verteld dat er op de fasescheiding een stroomloos stuk draad tussen zit waar een hele trein in past. Dat zal dus bijna een halve kilometer zijn, want b.v. de Eurostar is al 400 meter lang. En dat zou dan gepasseerd kunnen worden zonder de panto's neer te laten of iets af te schakelen. Maar het kan zijn dat er ook andere constructies worden toegepast.

Is er trouwens iemand die weet war die fasescheidingen zitten?

C.B.

Fasescheidingen worden voor ons (TB/machinist) aangekondigd met borden langs de baan , maar ook via de ERMTS display van de lok. (Het is zelfs mogelijk dat de lok automatisch uitschakelt bij het paseren van zo'n scheiding)

Wat betreft de T13 met de stroomafnemer naar beneden , het is best mogelijk dat die problemen heeft gehad , er is een depannage  om alles terug 100% in dienst te krijgen , en dat kan alleen maar als de stroomafnemer even naar beneden moet.
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Ingeval met 2 loks , doet de 2e lok gewoon mee als de eerste (als ze beiden in het netwerk zitten)
Zoniet , mag de 2e lok niet in dienst zijn en moet als voertuig mee.
Groetjes.
Claudio.

mark7758

Citaat van: Klaas Zondervan op 17 april 2018, 13:29:03 PM
Op een vakbeurs (Railtech in Utrecht) is mij eens verteld dat er op de fasescheiding een stroomloos stuk draad tussen zit waar een hele trein in past. Dat zal dus bijna een halve kilometer zijn, want b.v. de Eurostar is al 400 meter lang. En dat zou dan gepasseerd kunnen worden zonder de panto's neer te laten of iets af te schakelen. Maar het kan zijn dat er ook andere constructies worden toegepast.

Is er trouwens iemand die weet war die fasescheidingen zitten?
Ja. Op de Betuweroute en op de HSL. (Nederland, heb geen wegbekendheid in Belgie. :( )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

mark7758

Citaat van: BC911 op 17 april 2018, 12:45:30 PM
Bedankt voor de info. En misschien dan even verder vragen als dat mag  ;). En als er 2 locs zijn? Want dat was geval. Eentje vooraan en eentje achteraan.
Bij 2 loc's is het Snelschakelaar uit. Dan Panto omlaag. (Beide loc's) en later weer Panto op. En snelschakelaar in.
Reden. Je zou dan via de 2 loc's een verbinding kunnen maken tussen de fase's.  (KUNNEN. Technisch is het bijna onmogelijk bij Eloc's. Bij een treinstel is het echt mogelijk. TGV met panto voor en achter.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Toch nog even over doorzagen. Volgens de informatie die ik destijds op Railtech kreeg is het spanningsloze deel langer dan de langste trein, dus zelfs een TGV met panto voor en achter zou geen verbinding tussen twee fasen kunnen maken. Is die informatie dan niet correct?

mark7758

Nee. Helaas. Neem maar een Youtube filmpje en ga op onderzoek uit.  8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.