Auteur Topic: Heb je wat gezien? Toon het ons!  (gelezen 756918 keer)

Offline Davy

  • Forumlid
  • Berichten: 595
  • Voornaam: davy
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5115 Gepost op: 16 april 2018, 18:13:52 pm »
Tegenwoordig rijden we met de panto's omlaag. Of zie ik nu zo slecht :)


hle1337  Neerwinden, 11.04 (2)
by davy vanmolle, on Flickr

Offline Rangeerduivel

  • Forumlid
  • Berichten: 4.214
  • Voornaam: Rudy
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5116 Gepost op: 16 april 2018, 18:37:03 pm »
Tegenwoordig rijden we met de panto's omlaag. Of zie ik nu zo slecht :)

Dat is er éne van LSModels hé Davy en die hebben heeeeeeeeel fijne panto's! ;D ;D ;D

 ;)

Offline doomslu

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 11.698
  • Voornaam: Luc
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5117 Gepost op: 16 april 2018, 20:05:21 pm »
Je ziet dat vaak hoor... op modelbanen.  ;D

Of misschien willen ze besparen op stroom?  ???
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Offline BC911

  • Forumlid
  • Berichten: 566
  • Voornaam: Bert
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5118 Gepost op: 16 april 2018, 21:41:02 pm »
Dit weekend reed ik op de E19 en zag dit ook gebeuren met de Beneluxtrein die net over de grens ging. Daar leek het mij logisch aangezien ze van net veranderen. De zoon vroeg daarop hoelang ze dan zo zonder panto´s kunnen rijden ... (die kleine altijd met z´n moeilijke vragen  ;)) Iemand die hier iets meer over kan zeggen ...?
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Offline mark7758

  • Forumlid
  • Berichten: 2.284
    • http://www.belux.lu
  • Voornaam: Mark
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5119 Gepost op: 16 april 2018, 22:03:09 pm »
Rijden zonder Panto?
Hangt van de snelheid en de trein af. Maar remmen los. En met een beetje snelheid?
Km of 2 is geen probleem.
Maar dit zijn nieuwe treinen. Die hebben batterijen. :)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, ontwerper Treinbeveiliging NL.

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.180
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5120 Gepost op: 16 april 2018, 22:12:05 pm »
Dit weekend reed ik op de E19 en zag dit ook gebeuren met de Beneluxtrein die net over de grens ging. Daar leek het mij logisch aangezien ze van net veranderen.
Dat spoor langs de E19 is toch de HSL4? In Nederland heet dat de HSL zuid. Dat is allemaal 25kV wisselspanning, dus waarom zouden ze van net moeten veranderen?

Offline D_Loc

  • Forumlid
  • Berichten: 1.217
    • D-Loc's Media
  • Voornaam: Dirk
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5121 Gepost op: 16 april 2018, 23:05:54 pm »
De 1210 is een PCC car waar de HTM er 234 van heeft gehad. Een Amerikaans ontwerp.
Er was ook een variant met een extra rij smalle raampjes boven de grote ramen.

Dirk, was er een speciale aanleiding voor deze oldtimerritten?
Iedere zondag van april tot oktober worden er door het Haags Openbaar Vervoers Museum twee ritten gereden met historische trams. De route die gereden wordt is afhankelijk van de hoeveelste zondag van de maand.
Info: https://www.hovm.nl/nieuw/
Daarnaast rijdt ook nog de Tourist Tram, nu nog alleen in het weekend maar in het vakantieseizoen vaker, dit zijn overigens altijd PCC's: http://www.touristtram.nl/

Absoluut Dirk!!  Fantastisch design, die HTM 1210!
Die PCC's zijn ook mijn favoriete trams  :)
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Offline Dreha

  • Forumlid
  • Berichten: 244
  • Voornaam: Harald
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5122 Gepost op: 17 april 2018, 10:43:00 am »
Citaat
Dat spoor langs de E19 is toch de HSL4? In Nederland heet dat de HSL zuid. Dat is allemaal 25kV wisselspanning, dus waarom zouden ze van net moeten veranderen?
.
Dat is waarschijnlijk omdat het ander onderstation is dat voor de voeding zorgt. Als er daar eventueel een klein faseverschil opzit, dan kan je een behoorlijk probleem krijgen (soort kortsluiting/overstroom).

Offline BC911

  • Forumlid
  • Berichten: 566
  • Voornaam: Bert
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5123 Gepost op: 17 april 2018, 10:48:03 am »
Dat lijkt mij een logische verklaring. Bedankt voor deze input. Ik ben zelf geen techneut op dit vlak, maar geef graag de juiste info door aan de zoon als we zo iets zien, want dat blijft enorm goed hangen bij die gasten ..  ;)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Offline mark7758

  • Forumlid
  • Berichten: 2.284
    • http://www.belux.lu
  • Voornaam: Mark
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5124 Gepost op: 17 april 2018, 11:40:41 am »
Citaat
Dat spoor langs de E19 is toch de HSL4? In Nederland heet dat de HSL zuid. Dat is allemaal 25kV wisselspanning, dus waarom zouden ze van net moeten veranderen?
.
Dat is waarschijnlijk omdat het ander onderstation is dat voor de voeding zorgt. Als er daar eventueel een klein faseverschil opzit, dan kan je een behoorlijk probleem krijgen (soort kortsluiting/overstroom).

Even korte uitleg.
Er staat 25Kv~ op de bovenleiding als we dan naar een andere trafo 25KV~ gaan komt er een "Fase-scheiding". Deze mogen treinen met 1 loc passeren met omhoog staande pantograaf. Wel moet de snelschakelaar (Soort hoofdschakelaar) uit staan. En dan mogen we weer vol vermogen opschakelen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, ontwerper Treinbeveiliging NL.

Offline BC911

  • Forumlid
  • Berichten: 566
  • Voornaam: Bert
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5125 Gepost op: 17 april 2018, 12:45:30 pm »
Bedankt voor de info. En misschien dan even verder vragen als dat mag  ;). En als er 2 locs zijn? Want dat was geval. Eentje vooraan en eentje achteraan.
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Offline Klaas Zondervan

  • Forumlid
  • Berichten: 5.180
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5126 Gepost op: 17 april 2018, 13:29:03 pm »
Op een vakbeurs (Railtech in Utrecht) is mij eens verteld dat er op de fasescheiding een stroomloos stuk draad tussen zit waar een hele trein in past. Dat zal dus bijna een halve kilometer zijn, want b.v. de Eurostar is al 400 meter lang. En dat zou dan gepasseerd kunnen worden zonder de panto's neer te laten of iets af te schakelen. Maar het kan zijn dat er ook andere constructies worden toegepast.

Is er trouwens iemand die weet war die fasescheidingen zitten?

Offline C.B.

  • Forumlid
  • Berichten: 774
    • http://www.cb-fotorail.net
  • Voornaam: Claudio
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5127 Gepost op: 17 april 2018, 14:02:14 pm »
Fasescheidingen worden voor ons (TB/machinist) aangekondigd met borden langs de baan , maar ook via de ERMTS display van de lok. (Het is zelfs mogelijk dat de lok automatisch uitschakelt bij het paseren van zo’n scheiding)

Wat betreft de T13 met de stroomafnemer naar beneden , het is best mogelijk dat die problemen heeft gehad , er is een depannage  om alles terug 100% in dienst te krijgen , en dat kan alleen maar als de stroomafnemer even naar beneden moet.

Offline C.B.

  • Forumlid
  • Berichten: 774
    • http://www.cb-fotorail.net
  • Voornaam: Claudio
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5128 Gepost op: 17 april 2018, 14:07:00 pm »
Ingeval met 2 loks , doet de 2e lok gewoon mee als de eerste (als ze beiden in het netwerk zitten)
Zoniet , mag de 2e lok niet in dienst zijn en moet als voertuig mee.

Offline mark7758

  • Forumlid
  • Berichten: 2.284
    • http://www.belux.lu
  • Voornaam: Mark
Re: Heb je wat gezien? Toon het ons!
« Reactie #5129 Gepost op: 17 april 2018, 14:40:05 pm »
Op een vakbeurs (Railtech in Utrecht) is mij eens verteld dat er op de fasescheiding een stroomloos stuk draad tussen zit waar een hele trein in past. Dat zal dus bijna een halve kilometer zijn, want b.v. de Eurostar is al 400 meter lang. En dat zou dan gepasseerd kunnen worden zonder de panto's neer te laten of iets af te schakelen. Maar het kan zijn dat er ook andere constructies worden toegepast.

Is er trouwens iemand die weet war die fasescheidingen zitten?
Ja. Op de Betuweroute en op de HSL. (Nederland, heb geen wegbekendheid in Belgie. :( )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, ontwerper Treinbeveiliging NL.