de perfecte testlokomotief

Gestart door Binco, 18 december 2009, 18:47:33 PM

Binco

om een baan in opbouw te testen heb je een goede testlokomotief nodig
maar aan welke voorwaarden moet die dan voldoen?

- een korte lok (reeks 80) of eerder een lange (reeks 20)?
- gewicht?
- bijpassende sleep?
-...
:D

Michiel

Naar mijn idee is de perfecte teslok een locomotief dat uiterst beroerd rijdt.

- een loc met twee-assige stroomopname, waardoor hij erg stroom-opnamegevoelig wordt (wissels, kruisingen, ...)
- eentje met pantograaf, zodat je ook daar de problemen mee kan checken (tunnels, bruggen, ...)
- eentje die allen maar traag kan rijden, en stil staat bij elk probleem
- eentje met een voorloper, met een eigen willetje en overal uit het spoor wipt

daarachter een uiterst lang rijtuig om vrije-baan in de bochten te checken, en een railpoetser die achter elke oneffenheid blijft haken.

Als deze trein bij jouw probleemloos rondjes rijdt, dan zal bijna elke andere trein dat ook doen.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

chef garde

Een 20 of een 18 is een goed begin, zeker een 6-asser laten bollen.  En als sleep, rijtuigen op schaal 1/87, een paar Roco's of LS rijtuigen zullen uitsluitsel bieden.  Een Lima (bv M4) is al iets korter dan een Roco of een LSM ...

eric

Ik sluit me aan bij Saraan zijn punten.
Het eerste wat hij aanhaald noemen we bij Post B "de K?ff test"
(of andere tweeassige locjes)
Wat ook een vervelend ding op wissels is, de drieassige loc "Hippel" NS serie 500/600
Als die dingen en de K?ffkes over wissels geraken zonder te haperen dan raakt er alles over.

swa

D? ideale testlok zal weer niet bestaan zeker?
Gezien de asopstellingen toch ook een (langere) stomer erbij nemen! En dan, zoals Saraan reeds aanhaalde, liefst eentje m?t voorloper. De stomers geven door hun soms 4 of 5 vaste assen achter elkaar meer problemen dan diesel- of elektrische lok's in bvb korte(re) bochten. En voorlopers zijn vooral niet tuk op (achterwaarts genomen) wissels... Mijn ervaring (wel spoor N) met "tender-aangedreven" lok's is over het algemeen ook niet bijzonder goed.  
En wat goed loopt zonder sleep, doet dat zeker niet gegarandeerd m?t sleep...!!!

Gerolf

Dit kan een uit de hand lopende discussie worden:
"wat is je slechtste maschien" (immers: als die goed rijdt, liggen je rails perfect)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Ik sluit mij ook aan bij saraan, alleen zou ik een sleep lange rijtuigen er achter hangen,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem