Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Lijn 21A Maaseik - Hasselt

Gestart door brelec, 27 juni 2005, 00:35:39 AM

brelec

Hoi iedereen, ik hoop dat ik dit op de juiste plaats zet maar ik ben al verschillende jaren op zoek naar zo veel mogelijk informatie over alles rond de Lijn 21A en dan meer over het stuk tussen Maaseik en As (dat ondertussen een mooi fietspad geworden is).

Graag zou ik de stations langs deze lijn (waarvan alleen As nog bestaat) op schaal nabouwen. Ook stukken zoals de afslag naar het zinkfabriek te rotem (en het stationnetje daar) zou ik graag zo veel mogelijk foto's hebben. Tot op heden is dit nog niet echt gelukt. Ook lokale heemkundige kringen hebben niet zo veel info hierover.

Nu ben ik op zoek naar mensen die mij tips, adressen, herhinneringen, ... kunnen geven van deze lijn. Of lokaties waar ik zulke info kan vinden (zoals plannen enzo) er moet toch ergens info over te vinden zijn.

Groetjes,

Raf
 

hobbyist

Ik heb het staionnetje van As nagebouwd. Voor de foto's van het station van Eisden moet u zich terplaatse begeven. Aan de overgang is er een foto geplaatst van voor de brand. Van de andere stations zoals van Elen, Maaseik vindt je terug in het boek " stationsarchitectuur in Belgie deel 1 " van de uitgeverij Brepols isbn nr 90-5622-048-9. Ik zelf ben ook op zoek geweest voor de plannen van deze stations / seinhuizen bij de NMBS maar helaas zijn ze niet bereidwillig om ze te copieeren

tonycabus

Toch maar eens proberen bij het documentatiecentrum in de Frankrijkstraat, nabij Brussel-Zuid, Raf!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

hobbyist

heb ik als eens gedaan maaar verwezen mij naar Hasselt maar ook daar tot drie maal toe geweest toch helaas nooit nog iets van gehoord.

brelec

Beste Hobbyist,

Ben jij van in de buurt van deze lijnen? Ik zou wel eens graag je station van As een zien... Het boek heb ik al, ook nog een aantal postkaarten van Maaseik, Rotem (zinkfabriek). Maar met plaatsten waar ik kan gaan zoeken wist ik niet. Ga dan toch maar eens proberen in de Frankrijkstraat. Het feit dat ze in Brussel liggen is al heel positief. Aan de copies geraken wil ik nog wel eens wat moeite voor doen...

Waar kan je normaal voor info gaan zoeken in Hasselt? Is dat in het station? Het is een meer jarenplan bij mij dus heeft geen haast.

Raf
 

hobbyist

Voor plannen van het station van As kan je terecht bij het Kolenspoor dat daar gevestigd is. Voor de andere plannen ben ik in het station van Hasselt geweest bij de dienst infrastructuur. Indien u deze bij de dienst infra kunt krijgen gelieven mij hiervan op de hoogte te houden. Het station van As is verschillende keren verbouwd geweest en zul je verschillende voorbeelden kunnen bouwen naargelang het tijdstip. Wat ze mij ooit hebben verteld is dat er een stoomtrein was ontspoord en het station aan een zijde vernield was.
zo,'n n30 km van As kan je eigelijk niet meer in de buurt noemen. Ik woon op een wandelafstand van de mijnen van Beringen.

succes met u zoekactie