Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

spoormodelclub?

Gestart door edwintje, 01 december 2009, 10:45:47 AM

Roderik

citaat:
Geplaatst door centauri167

citaat:
Geplaatst door janjozef

Blijkbaar zijn ze daar veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soepeler dan hier in antwerpen, hier zeggen ze vlakaf dat een bepaald lokaal dat al jaren leeg staat voor de club een vergiftigd geschenk zou zijn en daarom krijgen we het niet, en verder hebben ze natuurlijk niets.



'T is natuurlijk niet omdat je een vriendelijke beamte hebt, dat je ook iets gedaan zal krijgen.

Heb zo vroeger ooit gewoond in een stad waar ik naar de sportdienst ging, die persoon heeft me daar meer dan een uur, een rondleiding in de sporthal gegeven, openingsuren, prijzen, hoe te reserveren, ... .
Toen ik dan uiteindelijk een badmintonveld wou reserveren, zei die man sec, we hebben geen plaats meer voor particulieren, enkel nog voor clubs, alles volzet! Daarom had die man eerst een uur lang alles vriendelijk uitgelegd ??



Een uur van zijnen bureau weg? Een uur geen telefoons? ...
Always be modelling!

Mattias

citaat:
Geplaatst door edwintje

hey modelspoorders,[:)]heb mij oog al laten vallen op het oude station van heule.



Is een stationsgebouw niet eigendom van de NMBS-holding, in plaats van de stad waarin het stationsgebouw zich bevindt??

Ofwel is het indertijd doorverkocht naar stad Kortrijk, dat is ook mogelijk...

M
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

edwintje

Hey modelspoorders;[;)]

Ik denk zelf dat er een giro inzit,maar ze krijgen nieuwe lokalen.We zullen toch moeten afwachten op het antwoord van stad kortrijk,hopelijk hebben zij een lokaal voor ons.
Duimen maar.[:)]

Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin.

centauri167

Met alle respect, maar als ik jou berichten hier zo lees, begin ik meer te denken dat je niet beseft aan wat je, ook financieel, gaat beginnen.
Hoe ga je in godsnaam de huur, voorzieningen, verzekeringen, ..., betalen ?
Met het lidgeld van 10 personen of verwacht je dat de gemeente alles gaat betalen ?

Mattias

Sommige verenigingen zoeken nieuwe (actieve) leden.
Is het dan niet makkelijker om misschien die 10km verder te rijden naar een bestaande club? Het zal veel goedkoper zijn dan zelf iets opstarten. Ja akkoord, je zal je moeten houden aan de reglementen van die club en moeten meningen delen, MAAR, het zal je veel kopzorgen besparen.

Ik ben een 5-tal jaar bij de MSC Pacific te Wervik toegekomen. Kheb er heel wat geleerd EN ben blij niet zelf een baan te hebben. [:)]

Paar jaren geleden zat ik ook in het gedacht iets op te starten... Ik ging een locotractor 91 met enkele vrienden aankopen om hem op te knappen en rijvaardig te maken. De loc op zich kostte geen geld. Maar het transport, huur van de sporen, ... Waren t?! Vandaar dat ik dan maar gezegd heb, we laten het voor wat het is!

Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat:
1) De hobby is al duur genoeg
2) Hou rekening met daarbij komende aansluitingen van water, verwarming, elektriciteit, ..
3) Huur van het lokaal
4) Eventuele kosten aan de restauratiewerken van het lokaal
5) ... ga zo maar verder

Neem eerst je tijd om alle voor- en nadelen naast elkaar te zetten. Tracht dan een som van de maandelijkse kosten te berekenen (excl. sporen, locs, wagons, ...)
Leg je trots daarna ook even aan de kant en ga evt. op bezoek bij andere verenigingen in de buurt. Zij zullen u meer info kunnen geven over de vereniging. En daar kun je terecht met al je vragen. Regio Kortrijk zijn er dacht ik 2.
1) MSCPacific te Wervik
2) Locomatic te Zwevegem

Het zal je veel miserie en kopzorgen besparen en je zult veel nieuwe vrienden maken op de koop toe!

Genoeg gepreekt, prettig weekend mensen [;)]
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

edwintje

Hey modelspoorders;[;)]

Als ik een beetje het draadje volg,zie ik toch een beetje tweestrijdigheid in de antwoorden(reactie's),sommigen reageren vrij possitief op het starten van een nieuwe club,anderen hebben hun bedenkingenen zien het niet zo zitten.Wij weten ook dat het opstarten van een modelspoorclub,allerlei kosten met zich meebrengt,en dat we rekening moeten houden met maandelijkse kosten enz......Maar eerlijk gezegt moesten alle mensen zo denken,dan denk ik dat sommigen van ons,nu ook zonder club zaten of er gewoonweg geen clubs bestonden,zij die nu een club zijn hebben toch ook moeten een moeilijke beslissing nemen,en zo te zien zijn ze er ook ingelukt.
En wat moeten wij met onze jeugd aanvangen die dezelfde microbe te pakken hebben als ons,we kunnen toch een club opstarten en enkele oude rotten in onze hobby meenemen,en zo onze opvolgers opleren tot volwaardige modelspoorhobbyisten.nOG Een laatste zegje,als onze bestaande clubs er door vergrijzing of andere omstandigheden de brui aan geven,wat dan,iedereen zou toch een start van een nieuwe club moeten toe juigen of niet.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

eric

Doen wat jullie willen doen, ga ervoor!
Het zal wel lukken en laat je niet uit uw lood slaan.  

cyberbeast

Zonder twijfel heb je gelijk edwin.
Ga ervoor.
 

centauri167

citaat:
Geplaatst door edwintje

Hey modelspoorders;[;)]

Als ik een beetje het draadje volg,zie ik toch een beetje tweestrijdigheid in de antwoorden(reactie's),sommigen reageren vrij possitief op het starten van een nieuwe club,anderen hebben hun bedenkingenen zien het niet zo zitten.Wij weten ook dat het opstarten van een modelspoorclub,allerlei kosten met zich meebrengt,en dat we rekening moeten houden met maandelijkse kosten enz......Maar eerlijk gezegt moesten alle mensen zo denken,dan denk ik dat sommigen van ons,nu ook zonder club zaten of er gewoonweg geen clubs bestonden,zij die nu een club zijn hebben toch ook moeten een moeilijke beslissing nemen,en zo te zien zijn ze er ook ingelukt.
En wat moeten wij met onze jeugd aanvangen die dezelfde microbe te pakken hebben als ons,we kunnen toch een club opstarten en enkele oude rotten in onze hobby meenemen,en zo onze opvolgers opleren tot volwaardige modelspoorhobbyisten.nOG Een laatste zegje,als onze bestaande clubs er door vergrijzing of andere omstandigheden de brui aan geven,wat dan,iedereen zou toch een start van een nieuwe club moeten toe juigen of niet.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]



Het is niet omdat het initiatief eerbaar is, dat het daarom ook haalbaar is.
Komt er nog bij dat er, kennelijk, al 2 clubs in de buurt zijn. Daar er al weinig mensen zijn die dit nog als hobby hebben, kan een verdere verdeling van het beperkt aantal leden ook een negatief effect hebben voor de bestaande clubs.

Heb je trouwens al een financi?le planning gemaakt van de kosten en de manier waarop je deze gaat betalen ? Dit lijkt me de eerste stap en zeker niet de onbelangrijkste.

edwintje

Beste conducteur,

Graag had ik het met jou eens over de kosten gehad,welke bijkomende en vaste kosten komen volgens jouw eraan te pas, maak eens een finianceel plan.En waarom zouden de bestaande clubs in de omgeving er onder lijden,iedere club geeft toch een eigen visie,een eigen werking enz.......Allee hopend op een goed finianceel ontwerpplan van uwentwege,verblijven we.


Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin.

Greg

Ik denk dat je centauri167 bedoeld?

Maar ik volg wel zijn gedachtengang. Want stel dat je 3 clubs hebt in je regio en 30 modelbouwers.

Dan mag je stellen dat indien er 1 club is ongeveer alle leden daar lid van zullen zijn.

Indien er 3 clubs zijn heb je dan 3 clubs met 10 leden (om het even simpel te stellen)

Maar vergeet niet dat om een club te laten draaien je wel het nodige geld nodig hebt (verwarming, elektriciteit, huur gebouw, materialen,...)
Dit zijn zware vaste kosten, iedereen geeft hiervoor lidgeld, maar daarmee kan je de kosten niet dekken.

Als je 30 leden in 1 club zitten en ze geven elk 10 euro als lidgeld en leveren 10 euro winst aan drank per jaar.
Dan heb je 600 euro. Als je vaste kosten van gebouw elektriciteit e.d. 500 euro zijn kan je rondkomen.

Als je 3 cubs hebt en je volgt hetzelfde ritueel dan heb je jaarlijks 20*10= 200 euro.
Daarmee kan je die 500 niet dekken per club. Het mag nog minder zijn omdat het een kleinere club is, maar dit krijg je gewoon veel moeilijker rond.

Het is een simpel cijfervoorbeeld met compleet irrelevante gatallen, maar het geeft wel een beetje een beeld denk ik.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

n/a

Beste treinliefhebbers,

Ik ben al een paar jaar lid van Locomatic en zit ondertussen al in het bestuur ervan.
Nieuwe leden zijn altijd welkom en voor het moment zijn we met een 24 tal leden.
Kom gerust eens kijken op onze opendeurdagen op 17 en 18 april(zie ook op forum)
Ondertussen hebben wij onze 1* internationale ruilbeurs(7maart) in samenwerking met Hobbyrail erop zitten
en we mogen gerust spreken van een klein succes.(6 nieuwe standhouders erbij voor de volgende editie in september.
oa Van Biervliet,Van Daele,Olaerts,Cldecor,Gorail,enz
Op onze clubbaan(44m op 4,5m en 6m op 2,5m)rijden zowel AC/DC gewoon en AC/DC digitaal.

mvg Francis