Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

spoormodelclub?

Gestart door edwintje, 01 december 2009, 10:45:47 AM

centauri167

Met alle respect, maar zelf een modelspoorclub te beginnen de dag van vandaag, met steeds minder mensen die deze hobby beoefenen lijkt me een op voorhand verloren zaak.

Niet alleen komt er enorm veel bij te bekijken, vergeten we zeker het financi?le aspect niet, daar je van niets begint ben je ook al niet direct een aantrekpool voor mensen die direct willen rijden met treinen of afgewerkte zaken zien.

Denk dat de enige haalbare optie om een nieuwe club te beginnen, een deel van de mensen van een reeds bestaande mensen mee te nemen.

Wat volgens mij haalbaarder is, is om met enkele zielsverwanten thuis gewoon een baan te maken en daar samen op rijden. Zijn altijd personen die thuis te weinig plaats hebben voor zelf een baan te bouwen.

In dat opzicht. Mijn zolder is bijna volledig af, dus moesten er mensen uit de buurt van Westerlo-Aarschot zijn, die het leuk zouden vinden om zaken een baan te maken en er samen rijavonden op te houden. Laat me dan zeker iets weten.

marctje

hzet amerikaans systeem van "clubs" is eigenlijk zo slecht nog niet. een persoon met genoeg ruimte om een degelijke en tevens kwa afmetingen respectabele baan te maken zoekt in zijn omgeving naar gelijkgezinden, die elk via kleine of grote (naargelang de mogelijkheden)financiele en/of materiele zaken, bijeen krijgt en zo een semi persoonlijke baan maakt waarop hij/zij samen met de "clubleden" rijdagen, workshops en zelfs georganiseerde treinspotters dagen organiseerd. wel moet ik in dit geval wel melden dat je heel goede afspraken maakt met de mensen met wie je zou samenspelen wat er moet gebeuren moest iemand om gelijk welke reden niet meer mee kunnen doen of als de 'eigenaar' met de hobby zou stoppen, verhuizen, komt te overlijden en nog van deze dergelijke zwarte gedachten (ge weet wat ik bedoel). er steekt redelijk wat geld van iedereen in zo'n project.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

centauri167

Je kan hier al 2 soorten van oplossingen voor vinden:
1- de "leden" betalen gewoon een kleine bijdrage voor de baan en de rest van de kosten wordt gedragen door de persoons wiens huis/ baan het is
2- de eigenaar zal de kosten voor een vast deel betalen, de leden maken hier elk een soort van modulesysyeem aan vast, wat ze dus kunnen meenemen moesten ze zelf willen stoppen of als de eigenaar er mee zou stoppen

Voor alles is een oplossing.

Dus alle gelijkstromers in de buurt van Aarschot-Wersterlo met plaatsgebrek/ geldgebrek maar wel gebeten door het treinvirus, neem gerust contact met me op.

edwintje

hey modelspoorders;[:)]

Wat een respons,op onze vraag,het amerikaanse systeem zoals onze conducteur voorstelt,is nog geen slecht idee.
Ik zal er eventjes moeten over nadenken,maar volgens mij is het een haalbare kaart.Toch gaan we eventjes ten rade bij de gemeente,in verband met een lokaal,die toch groot genoeg is voor een middelgrote spoorbaan.Ben zelf nog voorzitter geweest van de heulse tuinclub,waar ik nog steeds actief ben.

Zijn er modelspoorders in de omgeving van kortrijk,moesten wij van start geraken,die zich geroepen voelen om eventueel een club of amerikaans systeem,op poten te zeten of gewoon als lid willen inschrijven.Graag hopend op vele reacties,zitten wij op jullie antwoord te wachten.[;)]

vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[:)]

glamo

Ik ben van meulebeke en wil er wel eens over brainstormen hoe de zaken aan te pakken. Ik rij 2 rail analoog en digitaal. Als je een samenkomst plant laat maar horen.[;)]
 

Steven 1/43 modelling

Hallo Edwintje,

Welk is uw huidig gebruik van treinen, wisselstroom (3-rail) of 2-rail?

Ik en mijn schoonbroer zijn van de regio Kortrijk.

n/a

Hallo Edwintje
Prachtig initiatief, ben nieuw op het forum en vind het prachtig dat er in de achtertuin een modelspoorclub zou kunnen komen[:D]
Groetjes,
Beemerke

cyberbeast

Ik zie het Amerikaanse systeem ook wel zitten. Ik rij 3-rail (Marklin).
Een club met lokaal zit ik niet zitten, vooral zorgen dat de rekening kloppen is voor mij een breekpunt.
 

edwintje

hey modelspoorders,[:)]

Ben blij met de reactie,kzal deze week proberen om nog een afspraak,met de burgemeester van kortrijk aan de haak te slaan.
Wij zullen proberen een dialoog aan te gaan,met de burgemeester,in verband met een zaal,heb mij oog al laten vallen op het oude station van heule.Messchien kunnen we een deal maken bv;huur voor niets,en wij zorgen dat het stations gebouw wordt verfrist en dat we een toffe en goede modelspoorclub zullen worden,weer een project waardoor kortrijk in het daglicht wordt gezet.[;)]

WORDT ZEKER VERVOLGD

vriendelijke groeten Detlev en Edwin[;)]

edwintje

hey collega;[;)]

Mijn huidig gebruik staat nog niet vast,detlev wil 2rail rijden,digitaal.Mijn voorkeur gaat uit naar 3rail digitaal,messchien als we een lokaal tot onze beschikking zullen kunnen hebben,kunnen we twee banen maken.[:p]

vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[:)]

edwintje

hey collega;[;)]

Dat van een eigen firma op richten,als het niet vlot op je werk,vindt ik toch een niet te vergelijken iets.Wij zelf weten al een beetje wat er allemaal van kosten bij komt,bij het opstarten van een modelspoorclub.En zoals het spreekwoord zegt,wie nie waagt, nie wind.[;)]

vriendelijke groeten Detlev en Edwin.[:)]

edwintje

Hey modelspoorders;[;)]

Deze morgen zijn we naar het stadhuis in kortrijk geweest,in verband met onze modelspoorclub.We waren zeer welkom,en de bediende was zeer geintresseerd en gaf een overvloed aan informatie.We kunnen op verschillende mannieren een club opstarten,een ervan wordt het meest gebruikt en dat is,een hobbymodelspoorclub oprichten,minder papierwerk,juist een bestuur oprichten en een brandverzekering afsluiten en natuurlijk een lokaal.Voor het lokaal gaat de stadsbeamte zich op verschillende manieren informeren,een lokaal van stad wordt gehuurd voor een klein prijsje.We zullen zien en afwachten hopend op een positieve reactie vanwege stad kortrijk.

Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

cyberbeast

citaat:
Geplaatst door edwintje

Hey modelspoorders;[;)]

Deze morgen zijn we naar het stadhuis in kortrijk geweest,in verband met onze modelspoorclub.We waren zeer welkom,en de bediende was zeer geintresseerd en gaf een overvloed aan informatie.We kunnen op verschillende mannieren een club opstarten,een ervan wordt het meest gebruikt en dat is,een hobbymodelspoorclub oprichten,minder papierwerk,juist een bestuur oprichten en een brandverzekering afsluiten en natuurlijk een lokaal.Voor het lokaal gaat de stadsbeamte zich op verschillende manieren informeren,een lokaal van stad wordt gehuurd voor een klein prijsje.We zullen zien en afwachten hopend op een positieve reactie vanwege stad kortrijk.

Vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]



Dit is al een veel positiever antwoord dan ik gehoopt had [:)]
 

janjozef

Blijkbaar zijn ze daar veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soepeler dan hier in antwerpen, hier zeggen ze vlakaf dat een bepaald lokaal dat al jaren leeg staat voor de club een vergiftigd geschenk zou zijn en daarom krijgen we het niet, en verder hebben ze natuurlijk niets.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

centauri167

citaat:
Geplaatst door janjozef

Blijkbaar zijn ze daar veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel soepeler dan hier in antwerpen, hier zeggen ze vlakaf dat een bepaald lokaal dat al jaren leeg staat voor de club een vergiftigd geschenk zou zijn en daarom krijgen we het niet, en verder hebben ze natuurlijk niets.



'T is natuurlijk niet omdat je een vriendelijke beamte hebt, dat je ook iets gedaan zal krijgen.

Heb zo vroeger ooit gewoond in een stad waar ik naar de sportdienst ging, die persoon heeft me daar meer dan een uur, een rondleiding in de sporthal gegeven, openingsuren, prijzen, hoe te reserveren, ... .
Toen ik dan uiteindelijk een badmintonveld wou reserveren, zei die man sec, we hebben geen plaats meer voor particulieren, enkel nog voor clubs, alles volzet! Daarom had die man eerst een uur lang alles vriendelijk uitgelegd ??