Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ballast

Gestart door conducteur, 24 november 2009, 21:27:47 PM

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#1
't ziet er niet slecht uit. De korrelgrootte is in elk geval prima.
Wat ik wat minder vind: weinig kleurschakering, maar je bent vooral wat "slordig" geweest bij het ballasten: teveel steenslag op de dwarsliggers en weggelopen korrels.
Hoe ben je te werk gegaan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#2
Heb eerst naast het spoor twee 'strepen' grijze verf gelegd. Daarin wat ballast gelegd. Daarna tussen de dwarsliggers ballast gelegd. En met de gekende houtlijmmethode, eerst met de plantenverstuiver, en daarna gewoon met de houtlijmmix erover gedruppeld.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

railman56

#3
rian, zoals gerolf reeds aanhaalde is de kleur en grootte van je ballast wel goed voor een nieuw aangelegd spoor
het leggen en dan vooral de rechtse kant moet je toch verbeteren
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

dirkkerckhofs

#4
Ik neem aan dat dit een proefstukje is. Ik volg de commentaren hierboven.
Ik heb wel eerst mijn sporen en dwarsliggers gewheatered alvorens de ballast aan te brengen. Want dat zal nu moeilijker zijn.
Voor de finishing touch is het wel goed dat je na het ballasten en wheateren van je sporen en dwarsliggers over het geheel nog eens licht gaat met een fijne roestkleurige waas met een airbrush of een minimum aan poeders, afhankelijk hoe "nieuw" of "oud" je spoor er uit moet zien. En als je sporen definitief liggen, zou ik toch eerst de bodembedekking naast de sporen aanbrengen: fijn grind of grond met gras opnieuw naargelang de leeftijd van je spoor dat je wil simuleren. In het echt is het ook zo dat de ballast boven op de bestaande bodem komt.

Dirk

ysbeer

#5
citaat:
Geplaatst door conducteur

Heb eerst naast het spoor twee 'strepen' grijze verf gelegd. Daarin wat ballast gelegd. Daarna tussen de dwarsliggers ballast gelegd. En met de gekende houtlijmmethode, eerst met de plantenverstuiver, en daarna gewoon met de houtlijmmix erover gedruppeld.



De verdunde houtlijm is niet uit te roeien,maar als je van veel lawaai en keivast liggende rails houd absoluut aan teraden.
wim

marimon

#6
wat gebruik jij dan Wim ?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Peter

#7
Wim, dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Mijn baan is op de wijze geballasteerd.
Ik heb 18 mm multiplex, daar op strokrn kurk van ER enz. Daar zijn de sporen op gelijmd met Pattex en ballast van Woodland/Noch.
Deze eerst bevochtigd met water en Agepon, en vervolgens met water verdunde witte lijm (Ponal) en weer een paar druppeltjes Agepon.
Dat ligt muurvast, en degen hier op het forum die mijn baan al eens hebben gezien kunnen getuigen dat er praktisch geen geluid is. Enkel het klikken van de wielen hoor je.
Je moet je ondergrond natuurlijk ook goed ondersteunen (om de 40 cm)en vastschroeven op het frame en NIET nagelen.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

#8
citaat:
Geplaatst door marimon

wat gebruik jij dan Wim ?



ik gebruik latexlijm(of boekbinders lijm)dat blijft flexibel
Peter
ja op alles geeft het uitzonderingen,maar ik hoop dat je het met me eens bent dat het flex lijm van de rails zijn voordelen heeft.
Ik zelf heb circa 2 meter houtlijm ballast en ik hoor verschil.
Dat mijn tafel niet stevig is zal onderhand wel niet meer denken,want ik het gebouwd of er een olifant op moest zitten.(al vaak verteld)
Ook blijft ik stellen dat flexibel gelegde rails iets kunnen veren,en dat dat dan weer een beter contact met de loks geeft.
Maar ook dat blijft omstreden door het forum
wim.


ERVIN

#9
citaat:
Geplaatst door ysbeer


ik gebruik latexlijm(of boekbinders lijm)dat blijft flexibel

Ook blijft ik stellen dat flexibel gelegde rails iets kunnen veren,en dat dat dan weer een beter contact met de loks geeft.
Maar ook dat blijft omstreden door het forum
wim.





Ook ik gebruik elastische lijm, ook ik heb proeven gedaan met houtlijm al dan niet verdund, ik kan Ysbeer hierin alleen maar gelijk geven, ook dat de flex-rails iets kunnen veren is hier proefondervindelijk vastgesteld dat er een beter contact tussen loc en rails is , en niet alleen een beter contact maar ook nog eens stiller.[;)]

Maar we gaan een beetje off-topic h? , terug naar Conducteur zijn ballast , zoals hier al gesteld is , het is te proper qua kleuren en te rommelig gelegd qua structuur, maar oefening baart kunst, en ik kan het weten hoor.[;)]

conducteur

#10
...voor de allereerste keer (eigenlijk tweede keer, maar die eerste kan ik moeilijk meetellen als ballast leggen[:D]) vind ik het resultaat toch niet slecht.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

#11
Nee conducteur slecht is dat zeker niet , maar zoals ik al zei, oefening baart kunst , ik weet zeker dat jij het nog beter gaat kunnen.[;)]

Hou ons op de hoogte.

Baureihe 103

#12
Beste Conducteur en anderen,

Ik heb voor het ballasten lijm van Jeweha gebruikt
(dat merk zou hier toch bekend moeten zijn[;)] )
Voordeel is dat de lijm elastisch blijft en bijvoorbeeld
er voor zorgt dat er geen rijgeluid naar de grondplaat wordt door gegeven.
Meng de lijm met 1deel water en 1 deel spiritus en je kan de lijm zo
direct op het ballast laten lopen. De oppervlakte spanning van het mengsel is zo laag dat de korreltjes niet gaan drijven tijdens het bevochtigen.

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.

conducteur

#13
Waar vind ik dan zo'n latex-lijm? In den hubo? Wat kost dat ongeveer?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#14
Boekbinderslijm in poedervorm: 11,38 voor 1kg of 3 voor 100g(Schleiper)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw