Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

verschil tussen de 62 en 75

Gestart door christophev, 18 juni 2005, 17:26:43 PM

christophev


Wat is het verschil tussen de serie 62 en de serie 75 / 65.
Het enige verschil is het vermogen verschild maar 5 kw vermogen.  Het gewicht verschild ook een beetje ook de bouwer van bijde loks is bn. Maar voor de rest vind ik geen verschil. Het schijnt det de 75 /65 een rangeer diesel zou zijn gebruikt maar hij heeft ongeveer de zelfde kast als de 62 wat mij niet  echt handig lijkt voor te rangeren.

mark7758

Het verschil zit hem in de overbrenging.
reeks 62.
Diesel motor - Generator - Elektro motor.

reeks 75
Diesel motor Hydraulische overbrenging.
En dan zo ik maar niet ingaan op de kleine verschillen.
Kijk eens in de boeken van Max Delie. Daar vindt je heel veel info.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Dieter

Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!


svvander

citaat:
Geplaatst door Wim

  13



13? Wat bedoel je Wim?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Jurgen

citaat:
Geplaatst door svvander

citaat:
Geplaatst door Wim

  13



13? Wat bedoel je Wim?



Wel dat is zeer simpel [:)].
75 - 62 = 13
Dus het verschil is 13. Afin, toen ik nog naar school ging toch, h? [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

tonycabus

Van je landgenoten moet je het hebben, h? Mark[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

mark7758

Inderdaad ik weet waar het IQ zit.
Meestal niet bij mij.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

christophev


seg
bij die 75 is dat dan hydrolisch olie die word opgdrukt en dan tegen een rad word bespoten?  Of wat moet ik mij daar bij voorstellen.

tonycabus

Zoiets, ja!
En met verstelling van de schoepen worden "versnellingen" geschapen.
Het Duitse "Voith" is marktleider in dit soort transmissies, maar je vindt er vrij weinig van op hun website.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

christophev


Waarom kiezen zo voor die voits wat me een onderhoudsgevoeling ding lijkt?  het systheem van de 62 met die generator en dan electromotor lijkt mij een heel stuk bedrijf zekerder?  of heb ik dat mis

tonycabus

Misschien hebben ze dat bij de NMBS ook gedacht, daar hadden ze al ervaring mee (200,201,202,203,204,205 toen). Dus dan maar 210 en 212 volgens het diesel-elektrisch principe. Ze hadden m.i. niet voldoende ervaring met DH lijndiesels. De motorstellen reeks 43,44 en 45 zijn blijkbaar bij het inbouwen van de GM-diesel voorzien van Voith-transmissies.
Als ik het mis heb graag verbeteren!!!

Grtz
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Dieter

http://www.ho-modelspoorwegen-modelbouw.be/nmbs6263a.htm

Dit is ook een leuke site waar je over verschillende loks het levensverhaal kunt vinden. Zowel in grootspoor als in modelspoor.

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

tonycabus

Leuk dossier is dat, Dieter!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)