Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

stroomloos schakelen opstelsporen

Gestart door railtravelmanager, 12 november 2009, 10:42:02 AM

railtravelmanager

hallo,

ik rijd wisselstroom met M rails en heb diverse opstelsporen waar tot 3 locs achter elkaar staan, hoe zou ik stroomloos kunnen schakelen deze opstelsporen zodat maar 1 loc tegelijk het depot kan uitrijden ...
enige ideetjes ?
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Gerolf

#1
De middengeleider onderbreken en er een schakelaar tussenplaatsen, lijkt me.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railtravelmanager

#2
citaat:
Geplaatst door Gerolf

De middengeleider onderbreken en er een schakelaar tussenplaatsen, lijkt me.



2 draden aan solderen en deze uiteinde verbinden met elkaar met een schakelaar tussen ?
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

ysbeer

#3
citaat:
Geplaatst door railtravelmanager

hallo,

ik rijd wisselstroom met M rails en heb diverse opstelsporen waar tot 3 locs achter elkaar staan, hoe zou ik stroomloos kunnen schakelen deze opstelsporen zodat maar 1 loc tegelijk het depot kan uitrijden ...
enige ideetjes ?



Ze staan achter elkaar,dus zoals al gezegd een schakelaar per stukje waar een lok staat.
Punt is natuurlijk dat bij de tweede lok niet alleen spoor twee moet worden ingeschakeld maar ook spoor 1.
Idem voor lok 3 maar dan ook 2 en 1 er bij.
Bij gelijkstroom zou dat perfect met diode gaan maar helaas werkt dat bij AC niet.
nu zal alleen een schakelaar met meerdere contacten een redelijk werkbare op lossing zijn.
wim

bumper

#4
Ik heb in een electrozaak een printje gekocht,om zelf in elkaar te solderen, met vier triacs die door 9v gelijkstroom geschakeld worden. Via deze triacs kunt U wisselstroom schakelen. Baanstukken isoleren en de voeding over een triac laten lopen. Met een diode matrix zoals beschreven in MSM schakel ik mijn wissels en de stopsecties in mijn schaduwstation.Ik heb dit alles experimenteel in elkaar gestoken en dit werkt prima. Of dit nu electronisch de goedkoopste weg is weet ik niet,want ik ken er ook niet zoveel van. En vermits een beginneling als ik het zelf in elkaar geknutseld krijgt,zal het ook wel geen hoogtechnologie zijn. Maar het werkt.
Hopelijk brengt het voor U een oplossing.
 

mahtoska1

#5
Hallo Railtravelmanager,
Is digitaal rijden voor jou een optie? Dan kan je locs afstellen waar je maar wil.

Beste Z groeten,
Pieter