Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Weatheren van een rongenwagen

Gestart door Baureihe 103, 11 november 2009, 21:30:32 PM

Baureihe 103


Beste Forumleden,

Om dat ik op dit moment nog niet in de gelegenheid ben geweest om een
nieuw topicje te maken met een nog onbehandelde wagon heb ik toch maar nog maar een keertje in de archieven gezocht of ik wat leuks kon vinden.
Het onderstaande model is zonder gebruik van een airbrush geweatherd.
Dat heb ik maar eens gedaan om te laten zien dat je met zeer beperkte middelen nog iets leuks kan maken. Weatheren is voor iedereen en dus ook zonder een airbrush goed te doen

Veel plezier met het lezen van het onderstaande relaas.

<b>Update 19 april 2008</b>
Bij de M?rklin stand in Dortmund heb ik een verrassingspakket gekocht. En tot mijn grote vreugde was de zak riant gevuld met een rongenwagen voorzien van een voertuig.
Maar wat zijn die nieuwe wagens schoon, ze glimmen, wel erg mooi gedetailleerd maar dat past natuurlijk niet bij mijn zwaar vervuilde stammetje goederenwagons.
Daarom maar weer eens de kwast ter hand genomen om te kijken wat hier nu weer van te maken is. Het leuke aan deze wagon is dat de laadvloer van hout is, en zo?n wagen rijdt er nog niet tussen.

Foto1
Nog helemaal schoon en glimmend.




Foto 2
Eerst de laadvloer met een lichte kleur (Revell steengrijs gemengd met wat beige) dekkend geschilderd.



Foto 3
De zijkanten met een vuil kleur in de wetwash (verdunde verf Revell rost gemengd met antraciet) gezet zodat het vuil hoofdzakelijk in de diepere delen gaat zitten.



Foto 4
Gehele wagon rondom vervuild met de basiskleur, en de hoge delen met een wattenstaafje grof gereinigd. Nu krijg je al wat meer diepte te zien op je model.



Foto 5
Tijdens het reinigen ook gelijk met een klein kwastje en wat acryl reiniger de opschriften weer wat leesbaar gemaakt.
Bij het grootspoor worden de opschriften ook zo nu en dan weer
wat beter zichtbaar gemaakt.



Foto 6
De laadvloer met een nagenoeg zwarte wetwash behandeld.
Dit heb ik gedaan om duidelijk de verschillende planken te kunnen zien. De verf is hier nog niet geheel droog waardoor de vloer nog wat glimt.



Foto 7
Andere zijde van de wagon met nog steeds een natte laadvloer. Wat duurt dat lang voordat het droog is zonder f?hn. Ja en omdat deze verf dus erg dun is aangebracht kan ik nu verder even niets want als je de wagon in dit stadium gaat kantelen vloeit de verf naar ??n zijde en dan is het effect geheel weg, wachten dus.



Foto 8
Zo de boel is droog en ik kan nu een drybrusch aanbrengen met in dit geval een roodbruine kleur (mengsel van Revell ziegelrot met rost). Deze kleur komt ongeveer overeen met de kleur van de onbehandelde wagon.



Foto 9
Tweede drybrusch laag aangebracht met een iets lichtere kleur.
Door te werken met verschillende kleuren tijdens het drybrushen krijg je een wat reeler resultaat.
Verdikkeme ligt nog steeds dat vieze wattenstaafje in beeld.



Foto 10
De laadvloer direct na elkaar een paar drybrusch behandelingengegeven met diversen aard kleuren (Revell earth en darkearth.



Foto 11
het begint er op te lijken.



Foto 12
Dit is dan weer de laatste foto met de wagon op LGB formaat, zodat goed de
Verschillende kleuren ontstaan door de diversen behandelingen te zien zijn.
Goed is te zien doordat de hoge delen tussentijds met het wattenstaafje een beetje schoon gemaakt zijn dat de opdruk/belettering door M?rklin aangebracht nog zeer goed is te lezen.
ook zijn de ringen aan de zijkanten van de laadvloer uit de anonimiteit gekomen en zichtbaar



Het was mij weer een genoegen en tot het volgende project dan maar weer,

Gr. Bert :)


Gerepareerd

Bestaat er een andere hobby.

marc goovaerts

Danke Bert !

Da's dus precies wat we bedoelden... Dit wordt een prachtige reeks.

jacques timmermans

Bert,

op jouw manier van verwering valt niets op te merken. Prima! Ga zo verder. Enkel het schilderwerk aan de laadvloer zou je wat zorgvuldiger moeten uitvoeren; de grijze verf op de zijwanden van de wagen stoort geweldig, ook al probeer je ze door het washen met verdunde zwart-grijze verf te temperen.

Als je geen vaste hand hebt kun je beter proberen de laadvloer te demonteren en deze afzonderlijk verven. Zo vermijd je vieze onrealistische verfstrepen op de zijwanden.

Jacques Timmermans

Baureihe 103

Beste Jacques,

Ik heb best een vaste hand hoor,(soms wat minder blijkt[:D]) maar je met niet vergeten dat de laatste foto op spoor 1 formaat is geplaatst.
De zijkanten demonteren is trouwens bij dit model geen optie
ze zitten als een huis niet los te krijgen.

Groetjes Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

railman56

niettemin knap werk met geslaagde foto's en uitleg
bedankt, weeral wat wijzer geworden
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Baureihe 103

Bestaat er een andere hobby.

Baureihe 103

klaar voor de volgende aanpassing op het forum
Bestaat er een andere hobby.

loebaske

Wou eens wat bijleren, maar blijkbaar geen foto's meer  :(




Heeft het dan nog zin dat dit draadje blijft ???


Metpetergaathetbeter

ik denk dat jij bert's é-mailadres ook hebt waarom het hem niet eens te vragen of de mogelijkheid er is die terug te plaatsen, een nee heb je een ja kun je misschien krijgen ? :-\ ;)