Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Wat is rangeren ???

Gestart door Kedeng Kedeng, 16 juni 2005, 19:27:00 PM

Kedeng Kedeng

Ik hoop dat dit geen stomme vraag is maar wat is rangeren ???
Ik hoor er van alles over maar weet niet wat het is
kan iemand mij het uitleggen en zeggen wat de bedoeling er van is.

matti

Awel, Rangeren is ondermeer het leveren of het ophalen van wagons bij de klanten, het samenstellen van treinen, het verwijderen van afgekeurde wagens(beschadigd, slecht beladen,..) uit treinen, het versporen van locomotieven, het samenvoegen van verschillende motorstellen of het ontkoppelen ervan, extra rijtuigen toevoegen aan een trein voor de spitsuren, kortom Alles waarbij materieel moet verplaasts worden om een trein te kunnen laten rijden .

Bij het rangeren heeft men in hoofdzaak 4 methoden .
1: Het afzetten van de wagens : De te rangeren wagens blijven aan de lok gekoppeld tot ze op hun juiste plaats staan .
2: Het afstoten van wagens : Door met de loc fors te versnellen en plots te remmen kunnen losgekoppelde wagens worden afgestoten . Zij bollen dan los door de wissels naar hun plaats .
3: Het heuvelen van wagens : Met behulp van een zogenaamde rangeerheuvel kunnen wagens op de snelst mogelijke manier gesorteerd worden . Een trein die moet gesorteerd worden word eerst halflos gelegd . Dit wil zeggen dat koppelingen van de wagens die van elkaar moeten reeds los gedraaid worden maar wel ingehaakt blijven . Met een loc (tegenwoordig computergestuurd) word deze trein dan over een speciaal aangelegde heuvel geduuwd . Terwijl de wagens met een konstante snelhijd bergop geduwd worden steekt een rangeerder met een houten stok de koppelingen los . Eens de wagens over de berg zijn bollen ze door de zwaartekracht naar hun plaats . De wissels worden door hetzelfde computersyteem als datgene de loc bestuurd goedgelgd . Vroeger bestonden deze systemen uiteraard nog niet en was het ook niet gemakelijk om alle wissels optijd juist te leggen . Een miszending of erger een ontsporing warens soms het gevolg .
4: een Engelse Rangering : Deze methode is in Belgi? eigenlijk verboden wegens te gevaarlijk alhoewel ik het een 10tal jaar geleden eens gezien heb . Enkele wagens (als het er te veel zijn lukt het niet) worden door de loc riching een wissel getrokken . Door voor de wissel even te remmen drukken de buffers tegen elkaar en kan de koppeling losgestoken worden . De loc versnelt daarna weer om een zekere afstand tussen loc en wagens te krijgen . Als de loc over de wissel is word deze omgelegd en bollen de wagons naar het andere spoor . Deze methode word vanwege het verbod zeer zelden toegepast, alhouwel er soms plaatselijk een uitzonderlijke toelating kan gelden voor de bediening van een moeilijk aangesloten klant .

 Is dit zowat het antwoord dat u ver wachte ??

  [8]

mark7758

En ter aan vulling.
Het rangeren gebeurt met een snelheid van Max 40km.h en men moet rekening houden ten allen tijden direct te kunnen stoppen.
Het rangeren gebeurt zonder treinnummer en meestal in overleg met de dispasing of verkeersleiding.
Men moet rekeningen houden met alle seinen en borden. (Bepaalde seinen in Belgie zijn alleen voor rangeeropdrachten)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

M4m

Als we het even anders bekijken:
Je hebt een rangeerbeweging en je hebt een trein.
Een trein rijdt van station naar station (heeft ook een treinnummer).

Een rangering is zowat al de rest.
Je hebt dus ook de rangeerlokomotieven, deze zijn zo gebouwd dat de treinbestuurder een goed uitzicht heeft naar beide zijden, ze hebben ook maar ??n stuurcabine zodat de treinbestuurder niet steeds van stuurpost moet veranderen als hij weer eens de andere richting uit moet.

Duidelijk [?]
Spoorse groeten, Peter