1608 Marklin

Gestart door the_gold, 27 oktober 2009, 17:07:55 PM

the_gold

Ik heb enkele jaren geleden een 1608 van marklin gekocht. Ik heb sinds kort ook een 1606 en de 1601 maar hier zitten nog oude koppelingen op en pantografen die veel te hoog uitkomen.

heeft er iemand nog het boekje van zijn 1608 met eventueel de artikelnummers in van de koppelingen en de nummers van alle 3 pantografen?

Mvg

Jurgen

Dat kan je gewoon downloaden van het internet. Op de M?rklinsite vind je alle info terug.

Gewoon het artikelnummer ingeven en je kan dan de loc aanklikken en rechts zie je "ersatzteile" staan. Je moet het artikelnummer 37632 ingeven, dan krijg je de gouden 1608 te zien.

Volgens mij is de koppeling wel gewoon identiek hoor. Gewoon de koppeling uit de houder trekken en een nieuwe insteken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

the_gold

Bij de 1606 zit er geen houder in. Bij de memling 1601 dan weer wel denk ik.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door the_gold

Bij de 1606 zit er geen houder in. Bij de memling 1601 dan weer wel denk ik.



3363 (met locnummer 1608), 33631 (Memling 1602), 33632 (Memling 1601) en 37632 (1608 Gold) hebben inderdaad allemaal dezelfde koppelingen en NEM-schachten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

the_gold

ook dezelfde pantografen waarschijnlijk dus? Want de 1606 heeft dezelfde als de 1608 maar ze komen dubbel zo hoog uit... wat echt geen realistisch zicht is. Daarom dat ik daarop dus pantografen en koppelingen zou steken zoals op de 1608.

Zou je anders eventjes een foto'tje willen nemen Jurgen van je 1601 en 02 met de Belgische panto omhoog? je moet natuurlijk niet hoor[:)]

groetjes

cgraaf

De stroomafnemers zijn "gewoon" Sommerfeldt, en zelfs de kleur is gewoon zwart, zoals Sommerfeldt ze verkoopt. Catalogusnr. 927 met standaard het brede Belgische sleepstuk. Andere sleepstukken zijn bij Sommerfeldt los te verkrijgen.

Ik neem aan dat de stroomafnemers hetzelfde zijn voor alle 16-en (behalve de antieke 1605 en gele 1602, die met de afgrijselijke Marklin stroomafnemers uitgerust zijn), dus als je die hebt hoef je ze niet te vervangen.

Wat bedoel je met "hoger uitkomen":
- Staan ze hoger op het dak? Zo ja, dan zou de kunststof bevestigingsvoet met isolatoren anders zijn voor de 1608 dan de anders loks, lijkt me onwaarschijnlijk,
- Staan ze op zelfde hoogte maar scharen ze verder uit en is het "bereik" hoger? Daar zit per stroomafnemer wel wat verschil in. Ik weet wel dat Sommerfeldt deze stroomafnemers door de jaren wat heeft aangepast, dat kun je zien aan de dikke onderstang, die de laatste jaren dunner is geworden dan bij de eerste modellen. Ik weet niet of de mate van uitscharen ??n-op-??n overeenkomt met de dikke of dunnere onderstang, maar dat kun je controleren. Tegenwoordig worden alleen de dunne onderstangen nog geleverd.

Gr,
Chris
 

Jurgen

Als je pantografen omhoog staan, worden ze toch tegen gehouden door een draad? Standaard gaat zo'n panto veel te hoog.

Een oplossing die iets goedkoper zal zijn is om elke panto met een draadje vast te maken zodat hij op een realischtische hoogte zou staan. Nieuw panto's aankopen lijkt me eerder iets voor rijke mensen. [:D]

Bij mij rijden mijn locs trouwens met hun panto's naar beneden. Ik heb geen bovenleiding op mijn baan en als ze naar hun schaduwstation zouden rijden met hun panto's omhoog zouden ze er zonder weer uitkomen.

Als je nu echt een foto wil hebben zal je toch nog even geduld moeten hebben want mijn 16'en zitten in hun doos door wateroverlast bij ons in huis, maar dat is een ander probleem. Voorlopig kan ik dus geen foto maken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

the_gold

De 1601 is vandaag binnen gekomen met de juiste koppelingen en pantografen.

Ik moet dus enkel nieuwe pantografen bestellen voor de 06 en nieuwe Nem- koppelingen en al mijn 16'ers zijn rijvaardig klaar[:o)]
Een Vitrains model heb ik nog niet aangeschaft.

Nu zoek ik enkel nog de memling 02!


groetjes.