Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

'zachter' materiaal dan auhagen?

Gestart door conducteur, 24 oktober 2009, 12:20:10 PM

conducteur

Ik probeer mijn allereerste huis te maken uit auhagen muur en dakplaten, je moet echter met je mes zeer hard duwen om er in te kunnen snijden, waardoor je minder precies werkt en je soms kan uitschuiven.
Is Slaters zachter, en beter te  bewerken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

Rian, niet te hard duwen maar verschillende keren over dezelfde snijlijn gaan geeft hetzelfde resultaat en je kan veel juister werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter


citaat:
niet te hard duwen maar verschillende keren over dezelfde snijlijn gaan geeft hetzelfde resultaat en je kan veel juister werken.


Inderdaad [:D][:D][:D]
Je hoeft er ook niet helemaal door te snijden. Na een paar keer over de snijlijn te gaan kan dat stuk gemakkelijk afgebroken worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Zorgen dat je een scherp mes hebt, dan hoef je niet zo hard te duwen. En de vingers van je andere hand buiten de baan van het mes houden.[:D]
Slaters platen zijn niet zachter, maar wel dunner, dus daar ben je sneller doorheen met je mes.

modeltreinbart

Wel opletten dat je de breuklijn een beetje ontbraamt met een veiltje.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

conducteur

Moet dringend eens naar AD verbrughe, ik dacht dat hij ook slaters had, even meenemen en kijken of dat makkelijker werkt.

Na een paar keer over de snijlijn gaan kan dat stuk gemakkelijk afgebroken worden
Na hoeveel keer is dat dan? Ik moet tot bijna helemaal door het plastiek snijden voor ik het kan afbreken....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Rian
Ik heb die techniek geleerd tijdens de jaren dat ik lid was van de IPMS (International Plastic Modellers Society) Hier worden plastiek modellen gebouwd, en dit is zowel schepen, military, auto's enz.
De techniek wordt gebruikt bij het bouwen van modellen die "Vacuum" getrokken zijn. D.w.z. de onderdelen bevinden zich allemaal gevormd in een vel plastiek. Een paar keer rond de rand "scoren" dat is onder zachte druk met een scherp mesje langs de randen gaan en je "snapped" de onderdelen er uit.
Snappen is het plastiek op de snijlijn een paar keer heen en weer bewegen, zodat het onderdeel er al het ware uitspringt.
Daat heel eenvoudig
PS: Vac-forms zijn gemiddeld uit 1 ? 1,5 mm plasticsheet gemaakt.
Ik denke dat ik ergens nog een vac-form heb liggen, dus zal er eens een foto van sturen.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Peter, vac-formed plastic is misschien 0.5 mm dik ,plasticplaat ? la auhagen,Vollmer enz 1.5 tot 2mm dik.
Het is bovendien een andere plasticsoort dus het is logisch dat het snijden daarin moeilijker is.
Het "snappen" waar jij het over hebt lukt wellicht om die dikkere platen in te korten maar niet om bv een venster uit te snijden.
Je kan dat natuurlijk wel op de beschreven manier uitsnijden maar het is v??l beter om dat met de figuurzaag TE KLEIN uit te zagen en mooi op maat te maken met een vijl.
Met Slaters platen heb je die problemen natuurlijk niet omdat ze v??l dunner zijn en je ze gewoonkan uitsnijden.
Hoe dat in zijn werk gaat is al dikwijls beschreven in MSM.

Gerrit

jean-luc

Jongens, jongens, het heeft toch al zoveel in ons lijfblad gestaan !
Je hoeft alleen maar met de achterzijde van een versleten XActo-mesje langs een stalen lat te krassen en je gaat zo door de plastic. Dit alles zonder snijden en zonder kans om in je vingers of het tafelkleed te snijden.
Driemaal krassen met een lichte druk en je bent er. Meer niet.
Je kunt optioneel ook gebruik maken van een figuurzaag zoals Gerrit zegt.

Peter

Gerrit
Mijn seinhuis Antwerpen-schijnpoort is grotendeels met die techniek gemaakt. De ramen zijn allemaal uitgesneden, niet gezaagd. Als je dit zorgvuldig doet heb je weinig bij te werken.
Die Vacu kits waar jij aan refereerd zijn de kleinere modellen op 1/72 zoals bv. een Fiat G-91, een Miles Master enz. Voor de grotere modellen op 1/72 zoals bv. een Vickers Valiant, of een B-45 of een Tu-104 is de plastiek veel dikker. Dat moet wel anders vervormen de grote stukken ondanks versteviging heel snel.
Merken als Aeromodel of Aeroclub hebben meestal 0,5 tot 0,75
Contrail enz. zijn gewoonlijk uit dikker.
BIj harde plastiek, genre Vollmer enz. moet je gewoon een paar keer meer "scoren" dus enkele keren meer door de sneede gaan.

PS: kijk eens op onderstaande (Engelstalige) link
http://www.clubhyper.com/reference/vacformbg_1.htm
Met vriendelijke groeten
Peter

modeltreinbart

Ik maak ook liever gebruik van de slaters platen door het gemakkelijk te bewerken oppervlak wat ik wel doe is een versteving over heel de muurplaat van 0,75 mm er achter kleven voor de stabiliteit.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)