Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Idee

Gestart door Gerolf, 19 oktober 2009, 15:53:47 PM

Gerolf

Naar aanleiding van ...
Hebben jullie idee?n voor nieuwe rubrieken, of idee?n om bestaande rubrieken op dit forum aan te passen?
Voor we de mist in gaan: rubrieken schrappen kan niet ;)

Idee?n voor nieuwe rubrieken:
- "schatting van uw (tweedehands) model"
- "spoorse babbelhoek" (om een onderscheid te maken met de niet-spoorse babbels)

Idee voor rubriek-aanpassing:
- "mallen gieten" uitbreiden naar "gereedschap en materiaalverwerking" (dit is intussen al gebeurd, vijgen na pasen dus, maar het illustreert wat er mogelijk kan zijn)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Mij lijkt, voor vele die niet de goesting of mogelijk hebben om een eigen website te onderhouden met de bouw van hun modelspoorbaan, een rubriek "Mijn baan", met een eigen draadje als "Blog" per bouwer wel interessant. De rubriek "Ooit zal het klaar zijn", lijkt me meer voor allerhande uit de kluiten gewassen probeer-projecten (minstens even boeiend! [;)]).

't Is maar een idee.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

citaat:
Geplaatst door Saraan

Mij lijkt, voor vele die niet de goesting of mogelijk hebben om een eigen website te onderhouden met de bouw van hun modelspoorbaan, een rubriek "Mijn baan", met een eigen draadje als "Blog" per bouwer wel interessant. De rubriek "Ooit zal het klaar zijn", lijkt me meer voor allerhande uit de kluiten gewassen probeer-projecten (minstens even boeiend! [;)]).

't Is maar een idee.


Daar heb je een punt! Dat zien we hier ook veel te weinig, als je kijkt op 3railforum, dan toont iedereen daar zijn baan. Op Erwin zijn topic 'sporenplan Berchem -Antwerpen Centraal' na, kan ik dergelijke topics op een hand tellen
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Daar valt ook iets voor te zeggen, Michiel [;)]
Er staan her en der verschillende dergelijke topics, dan kunnen die bij elkaar staan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Michiel, ik heb uw bericht 2 keer moeten lezen om te begrijpen wat je precies bedoelde. Het zou dan iets worden zoals het draadje van "Antwerpen-Centraal" van Erwin ofzo.

Lijkt me leuk, op die manier staan alle banen in 1 rubriek en kan je ze makkelijk terugvinden.

Langs de andere kant is een blog snel aangemaakt en even snel geupdated als hier op het forum.
Maar onthoud dat ik het een goed idee vind.

Schatting van uw (tweedehands) model vind ik een subliem idee. Dat moet van een straf persoon gekomen zijn. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Michiel, ik heb uw bericht 2 keer moeten lezen om te begrijpen wat je precies bedoelde.
Je hebt een punt, Jurgen. Als ik niet oplet met het neerpennen van mijn gedacht, dan krijg ik zonder het te willen van die vreselijk bombastische volzinnen die men 3 maal moet herlezen om te snappen wat ik eigenlijk bedoel. [:D]

Maar terug over naar: "nieuwe rubrieken voor het forum"!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Lijkt mij een goed idee, wat ik graag in een bepaalde rubriek zou willen zien is een bespreking van een nieuw aangekochte loc, rij-eigenschappen, afwerking, merk en natuurlijk, maar dat is dan weer iets gevaarlijks, de prijs.

Ook als het niet goed is moet ( mag) dat toch gezegd worden.

Kunnen we ook niet een rubriek maken hoe je een decoder kan inbouwen in de analoge loc, hoe begin je aan zoiets, waar moet je op letten, wat mag je zeker nooit doen en waar moet je wel op letten.
Het zal mss voor iedere loc anders zijn, maar de grote lijnen zijn toch hetzelfde , niet??

Ook scenery , welke kleuren gebruiken, hoe je ondergrond bewerken,verschillende railsystemen ballasten, rails zonder bedding ballasten en rails met bedding ballasten.

Verweren van je rollend materiaal, welke verf, hoe begin je eraan, enz..

Verlichting in huisjes, hoe aansluiten, waar op letten dat het licht niet door de kieren schijnt.

Veel van deze dingen staan reeds op het forum, maar worden veel te weinig gebruikt, of er is geen vraag naar.

Wat de reden is dat er zo weinig mensen hun baan willen laten zien, mss drempelvrees , maar je moest eens weten wat ik ooit allemaal al heb moeten horen, meestal zijn het terechte opmerkingen, maar af en toe komt er iemand nogal grof over, niets van aantrekken, uit onze fouten kunnen we leren h?.

Benieuwd wat hier allemaal nog uit de bus gaat komen, dit blijf ik zeker volgen.[;)]

jacques timmermans

Ervin en anderen,

als we jullie idee?n en voorstellen volgen, wat wel toe te juichen valt, zijn we dan gezien de omvang ervan niet een nieuw (online) magazine aan het cre?ren?

Jacques Timmermans

poco loco

Auteur  Onderwerp    
poco loco
Machinist


Belgium
Berichten 486
Berichten - 06/07/2008 :  09:48:46          
--------------------------------------------------------------------------------

Ik merk dat ongevallen op heel wat aandacht kunnen rekenen.
Zie nu ook Huy.

Ik kan mij voorstellen dat het op de modelspoorbaan ook wel eens mis loopt.
Is het geen goed idee hierover een draad te openen?
Niet zo zeer om als ramptoeristen de GEVOLGEN in overschouw te nemen (foto's), maar eerder om de OORZAKEN van wat er juist fout ging te bespreken (falend bloksysteem, slechte programmering, verstrooidheid,...).

Groeten,
Luc.

doomslu
Administrator


Luxembourg
Berichten 2876
Berichten - 06/07/2008 :  10:10:18      
--------------------------------------------------------------------------------

Geen slecht idee. Uit z'n fouten leert men.

Niet vergeten te vermelden hoeveel Preisers er bij betrokken waren...  

--------------------------------------------------------------------------------
luc * MODEL RAILROADING IS FUN *



bij deze:

"Herhaling idee voor nieuwe rubriek".

Luc.

Gerolf

Jacques opmerking indachtig: dingen zoals "een decoder inbouwen" is meer iets voor MSM zelf, denk ik.

Waar ik naar vraag, zijn rubrieken: dus groepen van onderwerpen.
"Mijn baan" is een (goed) voorbeeld: in deze rubriek kan ieder die geen eigen website heeft zijn baan(-project) voorstellen in een aparte verhaallijn (topic)

Wat het veranderen van rubrieken betreft: ik zie soms wat vreemde groepen, zoals "koppelingen" bij "modelspoor praktijk". Persoonlijk vind ik dit nogal eng afgebakend, en moet dit breder kunnen (ook wielen en draaistellen, ...) maar hoe benoem je dan de rubriek?

Poco loco's idee: Misschien een rubriek met "besturingsproblemen", maar het moet dan wel duidelijk zijn dat er een onderscheid is met de rubriek "digitaal".

Maar: vooraleer er een hoop nieuwe rubrieken worden gecre?erd: Eigenlijk zijn er nu al heel wat rubrieken "ontstaan", het forum is in de loop der jaren gegroeid, en soms zelfs wat scheefgegroeid [:I]
Ooit moeten we komen tot een logische indeling, met minder, maar duidelijke rubrieken.
Een goed streven zou zijn: 7 hoofdrubrieken, met elk maximaal 7 subrubrieken.
Maar dat laatste vereist nog h??l wat denkwerk. waarvan ik niet denk dat dit haalbaar is met de grote forumgroep.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Ik zou een aparte rubriek Finescale (maar dan alleen maar Finescale, S4, P87, H0pur...) wel tof vinden. Nu heb ik soms de indruk dat mijn berichten verloren gaan tussen de andere... en ik bedoel hier niets mee op gebied van kwaliteit maar... als vreemde eend... je begrijpt wel wat ik bedoel veronderstel ik?

Rochevalien

Ik zou het laten zoals het nu is en zeker g??n nieuwe rubrieken bijmaken,we zien nu al door de bomen het bos niet meer....
Men moet maar wat meer moeten leren doen om iets meteen in de meest passende rubriek te plaatsen.
En Erwin wil blijkbaar een een on-line tijdschrift maken,dat gaat dan jobs kosten in Schellebelle en zal zeker niet gratis worden.
Gerrit

ERVIN

Het was dan ook maar een idee h?, maar goed, ik heb het begrepen.

Dirky

Hou het in gedachten dat een forum geen naslagwerk kan zijn. Zolang het ledenaantal klein blijft is het overzichtelijk maar naarmate meer mensen het groepje aanvullen kan het ook niet anders dan dat er topics (tot vervelens toe soms) herhaald worden. En nee, als nieuwkomer kan je niet echt eerst alles doornemem om te zien of er de eene of de andere al een draadje over je probleem heeft. (Je moet je maar eens inschrijven in het forum van Miniatur Wunderland. Als je daar een nieuw topic opent krijg je binnen de 24u een vijftal reakties en laat je het dan na het forum dagelijks te bezoeken mag je je topic na een week gaan zoeken op blz 5, 6 of 7).

Ook is het onvermijdelijk dat binnenin een topic een afwijkende weg wordt ingeslagen. (Voorbeeld info over draaibank toebehoren in draadje over type 11 nabouw)... Wie iets wil weten over draaibank toebehoren gaat nooit zoeken in een artikel over type 11.

Misschien nog een tip voor een rubriek of een mentaliteitsverandering: Samenvattingen... en sneller topics afsluiten!

Neem nu het draadje over het gigantische Antwerpen Centraal. Geen enkele nieuweling zal de moed kunnen opbrengen die - wat zijn het - 100 pagina's door te nemen. Ik zou het dan liever in een beknopte vorm zien herverschijnen. Sluit de topic en herplaats een overzicht van een paar pagina's met daarbij de belangrijkste foto's. Eventueel met links naar fragmenten uit de oorspronkelijke (gesloten) draad...
Op die manier zullen we weer het bos door de bomen zien... of was het nu de bomen door het bos [:)]
Een tweede groot voordeel van samenvattingen is ongetwijfeld dat alle prietpraat op die manier verdwijnt en enkel het nuttige achterblijft.

Nu ja... da's mijn gedacht!



Jurgen

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Het was dan ook maar een idee h?, maar goed, ik heb het begrepen.



Hey Erwin, in alle eerlijkheid moet ik toegeven dat Jacques zijn gedacht ook mijn eerste gedacht was.

Maar hiervoor dient dit forum dan ook weer, gooi het in de groep en we zien wel wat eruit voortvloeit.

Het idee is er meestal sneller dan de uitwerking. Maar op de idee?n kan altijd nog verder nagedacht worden, dat zou jij toch ook al moeten weten h?. Zoals jij al dingen bedacht en uitgetest en verder uitgewerkt hebt op je modelbaan. [;)]

Een rubriek met loctesten zou volgens mij perfect moeten kunnen. In MSM test men alleen maar wat men ter beschikking krijgt en dat is volgens mij lang niet alles wat er op de markt komt. Denk maar even terug aan de reeks 21 en 27 die men ergens moest gaan bedelen om te kunnen testen.
Zo krijgt men ook niet altijd een model voor zowel AC als DC en kan men ook maar 1 van beide testen. Dit zou dan op het forum aangevuld kunnen worden door forumleden. Ook de buitenlandse locs kunnen hier besproken worden want dat komt in MSM toch niet aan bod.
Dus zo gek vind ik uw idee toch nog niet.

Voila, uw idee is al verder uitgewerkt se. [:D] Nu heb je meteen ook een idee van wat ik bedoel. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.