Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vloerhoogte goederenloods

Gestart door ludol, 18 oktober 2009, 22:56:13 PM

ludol


Klaas Zondervan

De vloerhoogte van een goederenloods is vrij eenvoudig te bepalen. Die moet even hoog zijn als de vloer van een gesloten goederenwagen. Dan kun je met een heftruck of een kar zo van de loods in de wagen rijden.

rixke rail

citaat:
Geplaatst door ludol
PS, herkent er iemand de 2 loks die daar staan, ze halen en brengen de wagonsvan de kalkfabriek.http://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/Modelspoor/scenery/Goederenloods/0305-Goederenloods-Caffiers-bouw/B_Caffiers_kalkfabriek.jpg




Lijkt mij familie van onze 230/91, een locotractor van Cockerill,dus ! Zie hier !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Rochevalien

Het kan aan mij liggen hoor ,maar in vind de vraag ;"hoe hoog moet de vloer zijn in een goederenloods?" stellen NA DAT je die gebouwd hebt nogal raar.
Wat ga je doen als die hoogte niet blijkt te kloppen? die loods wat  verzinken in de bodem misschien?
De oplossing van Klaas ligt voor de hand ,alleen weten wij niet welke sporen je gaat gebruiken en van welk merk.

Gerrit

ludol

rixke rail, dat is volgensmij een schot in de roos.
Ik heb even gegoogeld  op de naam locotractor Cockerillen al meer gevonden dan de laatste maanden, bedankt.

Klaas Zondervan, en hoe hoog is dat dan?

Rochevalien, ik had de afmeting gezocht en niet gevonden wel de buffer hoogte van een wagon, deze omgezet naar 1/160ste en zo kwam ik aan een 7mm.  Maar nu kom ik deze tegen http://www.sleutelspoor.nl/projecten/veevervoer.html daar is een hoogte aangegeven van 1235cm schaal N= dat dan 7.718mm . De vraag is dus eigenlijk ?is er een standaard norm voor? en waar kan ik die dan vinden.
Zo hoog en niet anders?? En niet de loods zinkt maar wel het spoor zou moeten zakken heb ik ontdekt op de foto.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ludol

Klaas Zondervan, en hoe hoog is dat dan?
Meet een wagen, en je weet het.

ludol

Ik heb geen N goederen wagen die ik kan meten! Daarom stel ik de vraag, maar ik zal het op een andere manier moeten vinden denk ik.

swa

@ludol: Ik heb hier ??n en ander voor u opgemeten:
hou er wel rekening mee dat alles hier tijdperk III is, en mogelijk kan verschillen met het moderne materiaal, waarmee ik niet vertrouwd ben.

-de vloerhoogte van (2 gesloten) goederenwagons (arnold+fleischmann), gemeten vanaf bovenkant spoor:  9 mm
- idem voor een gesl. veewagen (minitrix): 8 mm

-de laadbakhoogte van (2 versch.) vrachtwagens (wiking), gemeten vanaf straatniveau: ong.8 mm

-de vloerhoogte (kant van de straat) v.d. laad/loskade van een kleine opslagloods, gemeten vanaf straatniveau: 8 mm

Hier is dus nergens rekening gehouden met de hoogte van sporen/bedding/desgevall.isolatie!
voorbeeld: wanneer je, vertrekkend van de maat 9 mm voor de gesloten wagons, een laad/loskade langsheen je spoor wil inplanten, moet je bij deze 9 mm nog de hoogte bijtellen van respektievelijk isolatie+ sporen (biels+spoorstaaf), voor het bepalen van de totale hoogtemaat van je laad/losperron. Dat kan, naargelang het al dan niet gebruiken van isolatie, en/of het merk/model van rails, behoorlijke verschillen geven.
Ik hoop dat ik je hiermee al iets verder geholpen heb.

ludol

Swa, bedankt voor de moeite en voor het duidelijk antwoord[;)], dus de vloerhoogte van de goederenloods is 9mm boven het spoor.
Maar dat zal dan wel weel aan mij liggen dat ik nu weer twijfel.
Of zal ik 8.5 nemen een compromis tussen 8 en 9 wagons & vrachtwagens of is dat geen goede gedachte.
Aan de andere kant zit ik met deze afmetingen van een veevervoerwagon.
http://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/14/laadvloer/veevervoer-2018.jpg
Zo het veel verschil maken in het zicht van 8mm of 9mm?

adrievans

citaat:
Geplaatst door ludol

Swa, bedankt voor de moeite en voor het duidelijk antwoord[;)], dus de vloerhoogte van de goederenloods is 9mm boven het spoor.
Maar dat zal dan wel weel aan mij liggen dat ik nu weer twijfel.
Of zal ik 8.5 nemen een compromis tussen 8 en 9 wagons & vrachtwagens of is dat geen goede gedachte.
Aan de andere kant zit ik met deze afmetingen van een veevervoerwagon.
http://ludo.wimrobijn.be/01-modelbouw/14/laadvloer/veevervoer-2018.jpg
Zo het veel verschil maken in het zicht van 8mm of 9mm?




Ik denk dat je teveel twijfelt,neem inderdaad het gemiddelde (8,5)
Er wordt tussen perron en wagon toch een rijplaat gelegd om de opening te overbruggen.
En als die rij(loop)plaat  bij een veewagen wat schuiner ligt,nou en,
Koeien,paarden en ander vee kan heus wel tegen een heuveltje oplopen.
Kijk maar naar een paardentrailer,die ligt ook 40 cm hoger dan het wegdek.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

swa

@ludol: de maten van uw wagontekening komen toch behoorlijk overeen met hetgeen ik heb opgegeven?
Uw tekening geeft een vloermaat van 1,257 meter weer.
Wanneer ik mijn opgegeven 8 mm vloerhoogte vermenigvuldig met 160 (1:160 schaal) kom ik aan een vloerhoogte van 1,28 meter. Verschil is amper 2,3 centimeter! Zo'n verschillen zal je in de praktijk wel meer tegenkomen hoor! Ook bij vrachtwagens is dat zo, de ene laadbak is de andere niet!

ludol

@Swa, begrepen het zal 8mm worden. Ik had gedacht dat er ergens wel een vaste norm was of zo. Maar goe dat er nog dit forum is dan om tot een oplossing te komen. Bedankt en tot later.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ludol

Ik had gedacht dat er ergens wel een vaste norm was of zo.
Die norm is er ook, en heb ik in het begin al genoemd. Vloerhoogte loods = vloerhoogte wagen.
Maar ja, als jij geen wagen hebt om te meten, dan wordt het lastig.

ludol

Ok jongens, bedankt voor de nuttige tips en antwoorden.