Eenvoudige Testbaan (digitaal)

Gestart door Gizzmo, 18 oktober 2009, 18:29:31 PM

Gizzmo

Hi all,

Tijd om de koe bij de horens te vatten!
De winter komt eraan dus een goed moment om met men eerste baan te starten. Nu vroeg ik me af of iemand me even op weg zou kunnen helpen met een testbaantje?

Graag wil ik eerst op een kleine plaat 60x122 cm een baantje maken waarmee ik kan experimenteren voor we aan het grote werk beginnen.
De baan zal in schaal N worden gemaakt en moet uiteindelijk door koploper bestuurd worden. Verder werk ik met Flexrails van peco, dus zit ik niet vast aan default spoor afmetingen.

Ik zoek dus een baan ontwerpje met enkele wissels en waar een trein of 3 op kan rond rijden ...

GreetZ
David



Gizzmo

#1
Eerste probeersel



Is er een mogelijkheid om een trein te laten omdraaien zonder een keer lus te gebruiken?

Gerolf

#2
citaat:
Geplaatst door Gizzmo
Is er een mogelijkheid om een trein te laten omdraaien zonder een keer lus te gebruiken?
Een draaischijf of keerdriehoek [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#3
In een keerdriehoek hebben we toch ook ons keerlusprobleem?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gizzmo

#4
ik vermoede het ook al ... maw. er is geen manier om een trein te laten omdraaien zonder een keerlus schakeling (of draaischijf)... ?

Gerolf

#5
Kan koploper het keerlusprobleem aanpakken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gizzmo

#6
Nog even 2 testbaantjes getekend ...




GreetZ
David

SuSke

#7
Gizzmo, op de website van koploper vindt je een volledige beschrijving over een testbaantje, baanplan inclusief, dat je alles stap voor stap uitlegt.

Misschien kan je daar iets mee??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gizzmo

#8
Ik had nog al zoiets opgevangen ...
Maar kan iemand ook vertellen  waar ik die testbaan kan terug vinden?
Ik kan hem jammer genoeg niet vinden.

Many Thx!
David

ERVIN

#9
www.pahasoft.nl/

Voila , hier is alles terug te vinden.[;)]

Gizzmo

#10
Zover was ik al Ervin [:D]
Maar een testbaan heb ik nog niet kunnen terug vinden?


CORRECTIE --> ik heb hem gevonden [:p]

loebaske

#11
Koploper kan dit perfect aan met het Dinamo, is zowat HET besturingssysteem[:)]

Gizzmo

#12
Ik ga hem in combinatie met de S88XPressNetLI interface proberen!
Hierdoor kan ik mijn rocco multimouse op de PC aansluiten en via het Lenz protocool met Koploper laten communiceren.

Of zoiets [:D]

Gizzmo

#13
OK, het is even geleden ... maar we zijn eindelijk een stap verder met de testbaan.
Ik heb gekozen om te starten met de testbaan voor koploper "Aelderbaan".

Nu probeer ik uit te zoeken hoe ik de bezetmelding moet gaan toepassen. Hiervoor gebruik ik de S88 van Wim Ros, maar voor ik men rails begin door te slijpen wil ik het toch nog even bij jullie checken.

Dus hier gaan we:

(Ik gebruik Peco rails en Electofrog wissels)

De groene delen zijn de verschillende blokken (7)
Blauw zijn de wissels (ongededecteerde delen)
De gele streepjes zijn isolerende rail lasjes (voor de peco wissels)
De rode streepjes zijn de plaatsen waar ik de binnenste rail zou gaan doorslijpen.
S1: Sectie 1, signaal voor bezetmelding
S2: Sectie 2, singnaal voor remmenmelding

(Er wordt enkel met de richting van de klok meegereden)

Hier nog even hoe het in de beginners handleiding van Koploper staat.



Graag jullie reactie, hopelijk heb ik het bij het rechte einde [8)]
GreetZ,
David

ToThePoint

#14
Gizzmo

Bij bezetmelding op S1 gaat de trein reeds afremmen om volledig te stoppen als ie op S2 komt, hou daar rekening mee !
Ikzelf heb een HO testbaan en heb ondervonden dat 30cm een stopdetectie voor het uiterste stoppunt het absoluut minimum is.

 >- = wissel
 | = is waar de rail doorgeslepen is
   
...|-----S2-----|.........................|-----S1-----|
                           
 >-|4 stopsectie | 3 ongedetecteert | 2 inrijsectie |1-<

Als de trein over 1 rijd dan word aan koploper een signaal geven dat het blok bezet is, gaat vertragen totdat ie aan 3 komt. 3 is bij mij doorgeslepen op minimaal 30 cm van het uiterste stoppunt want de loc rijd nog een beetje verder +- 10 cm. U kan in Koploper toch instellen dat ie verder moet rijden, maar ik vind dat gefoeffel.
In het begin niet paniekeren want koploper leert remmen met de desbetereffende trein. De ene keer gaat ie wat te ver staan en de andere keer te kort stoppen, maar na een 10tal pogingen zal koploper geleert hebben hoe ie de lok moet aansturen, en dat voor elke loc appart.
Ook rijden met geijkte snelheden is een aanrader.
Het doorslijpen aan de binnenkant van een bocht is inderdaad de enige mogenlijkheid. De buitenste rail veroorzaakt gegarandeerd ontsporingen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI