Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

reeks 14 ?

Gestart door Kedeng Kedeng, 12 juni 2005, 17:17:44 PM

Kedeng Kedeng

Welke treinen komen in aanmerking om de reeks 14 te worden van de NMBS?

svvander

citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

Welke treinen komen in aanmerking om de reeks 14 te worden van de NMBS[?]



Ik denk dat er al een draad is opgestart onder deze hoofding.
Ze zijn er nog niet uit... het kan zowel een E-loc als een diesel worden...
Kanshebbers zijn/waren... Astride, Prima (of gelijkaardig), Siemens Eurosprinter, MAK, Adtrans Blue Tiger en G2000 van Vossloh.
Wat het ook wordt... we weten het nog niet.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Met de herstructurering die de NMBS heeft doorgevoerd op 01/01/2005, is de nood aan locomotieven erg gestegen.
't Is te zeggen, vooral bij B-Cargo. Blijkbaar zijn de te behalen doelen, het "beter wapenen" tegen de concurrentie (vooral van private maatschappijen zoals Railion en/of maatschappijen die zich organiseren in een soort van alliantie => zie European Bulls). Deze allianties hebben het voordeel dat ze steeds hun materiaal op kortere tijd kunnen vernieuwen en niet steeds afhankelijk zijn van vaste klanten. Door een samenwerking, blijft de onderlinge concurrentie vrij laag en kan de prijs van deze maatschappijen heel hard concurren met de betere spoorwegmaatschappijen.

De 77/78 reeks was maar een klein deeltje van deze vernieuwing en het budget dat werd voorzien, is hierdoor ook weeral erg geslonken.
Maar juist door deze herstructurering, de opsplitsing in verschillende holdings, kwam er voor B-Cargo een nieuwe noodzaak. Door het overnemen van personeel en materiaal en het eigen beheer daarvan (dus niet langer gezamelijk door de NMBS), kwam er blijkbaar nog meer vraag naar transport via de spoorwegen. Niet nationaal, maar internationaal. Vermits e-loc's in Europa, bijna steeds meerstroomlocomotieven moeten zijn, ligt de kans dus heel groot, dat we een hele nieuwe reeks zware diesels gaan zien.
Eerst zou er geopteerd worden, voor vernieuwingen van het oudere materieel (vooral op electronisch gebied).
Bron: werknemer NMBS
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Kedeng Kedeng

Dus dan is de kans groot dat het de G2000 van Vossloh kan zijn
Want daar zijn ze toch testen mee aan het doen (misschien met andere
treinen ook maar dat weet ik niet)

Het was ook wel te denken dat de NMBS voor een diesel (HLD) loc
zou gaan, want met de verdwijning van verschillende (HLD) reeks
blijft de reeks 55 nog over en een paar ander.  

matti


   Voor de reeks 14 kwamen de DB reeks 185 en de Franse Prima in aanmerking, maar voorlopig is er afgezien van de bestelling van meerspannings elocs . B-cargo zou wel sterk ge?ntereseerd zijn in de aanschaf van nieuwe diesels met hoog vermogen (class 66, G2000, Blue Tiger), hoewel hier nog niks van offici?el is . Wel is het een feit dat de electificatie van de lijn 24 Montzen-Aachen West is stilgelegd vanwege het afzien van een bestelling van de reeks 14 . Er zullen in ieder geval binnen afzienbare tijd Nieuwe sterke goederenloks moeten komen aangezien de toenemende problemen met de reeks 55 . Deze zouden op hun laatste benen lopen, er word zelfs gedacht om ze te vervangen met de reeksen 52-53-54 als deze vrij komen bij TUC-Rail .


                  [8]

rgp

Dag,

de electrificatie van de lijn 24 is TIJDELIJK stilgelegd vanwege herziene financi?le prioriteiten.
Er werd, dacht ik, gekeken naar de DB 189 en niet 185 en de PRISMA-lok.
De 52-53-54 zouden terug geactiveerd worden, niet zozeer omwille van de problemen met de 55, maar vanwege capaciteitsproblemen.  Er is dus wel degelijk nood aan sterke lijndiesels.

Roland

svvander

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

de electrificatie van de lijn 24 is TIJDELIJK stilgelegd vanwege herziene financi?le prioriteiten.
Er werd, dacht ik, gekeken naar de DB 189 en niet 185 en de PRISMA-lok.
De 52-53-54 zouden terug geactiveerd worden, niet zozeer omwille van de problemen met de 55, maar vanwege capaciteitsproblemen.  Er is dus wel degelijk nood aan sterke lijndiesels.

Roland



Inderdaad, zoals je zegt Roland...zo had ik het ook ooit ergens gelezen.
De 52-53-54 zouden vooral ter aanvulling en zeker niet ter vervanging zijn, temeer omdat de onderhoudskost van deze loc's te hoog lag of ligt... (t.o.v. andere moderne locomotieven).
Andere pistes waren:
- verbetering van de 13 (andere motor en andere alektronica)... voorlopig opgeschort wegens te duur.
- leasing of huren van locomotieven bij de buurlanden.
Het laatste zou dus ook een voorlopige oplossing kunnen zijn. In Luxemburg rijdt zo voor het ogenblik een Siemens-Dispolok ME... (de juiste cijfers schieten mij nu net niet te binnen), die ze leasen van Vossloh, nadat Siemens deze verkocht had aan Vossloh.
Ik wacht vol ongeduld op het resultaat. Het lijkt me wel leuk om eens iets nieuws te zien rondbollen op onze Belgische spoorwegen...[:p]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

mark7758

In Luxemburg reed de ME26. Die is weer terug naar siemens en niet meer beschikbaar.
De Belgen zouden graag de 3000 overnemen. (Enkele hebben ze in brussel een bod gedaan per loc dat ongeveer 100.000 Euro per stuk is. En dat terwijl ze bijna 4 miljoen per stuk gekost hebbben.
Dus krijgen ze ze niet.)
De 55ers rijden te veel treinen en zonder echt onderhoud.
Er zijn er bij die alleen nog het depot bezoeken om te tanken. Maar echt een grote onderhouds beurt is al erg lang geleden. Kijk maar eens op de datum van de loc;s er zijn er bij die de laatst grote beurt in de jaren 80 hebben gehad.
Het record staat op een 62er met laatste RG (Grote revisie) in 1966.
Dan weet je toch ook dat ze een keer op zijn.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Klopt het was de ME26. Ik wist niet dat deze al terug was naar Siemens, maar ik las wel dat die voorlopig als vervanging van een andere loc, doorgegeven werd.
Het verhaal van de 3000, had ik ook al gehoord, maar dat leek me een beetje vreemd... daar het om dezelfde loc gaat als de 14!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Zojuist gelezen: De aankoop van de vervanger van de reeks 14 werd definitief opgegeven... er is nu sprake van een algemene revisie van de reeks 23, met een aanpssing van stuurposten: misschien zelf om deze uit te rusten met, jawel, vlottende cabines!!!
Alle voorstellen worden door de NMBS onderzocht.

Wordt vervolgd.

(Bron: Op De Baan, nr 69)
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tom

Volgens mij is het moderniseren van oude HLE's alleen maar de problemen even uitstellen. Zou het dan niet beter zijn deze kosten te laten en meteen te investeren in nieuwe en sterkere loc's?
Tom

rgp

Dag,

Moderniseren kan een betere oplossing zijn in bepaalde gevallen.  De HLE 23 zijn dan wel 50 jaar oud en uiteraard niet zo confortabel als een moderne lok maar hun bedrijfszekerheid is nog zeer goed (beter dan van een 27).
Moderniseren kan dus een specifiek probleem oplossen, zeker in die materie waar de toekomst nog zeer onduidelijk is zoals het goederenvervoer.
Er is ooit sprake geweest om twee 23 permanent te koppelen om zwaardere HKM mee te rijden.
Een 4spanningslok blijkt niet echt nodig, met een driespanningsversie zou men er ook komen.
De huidige moderne diesels afschrijven omwille van de energiekost is een korte termijnspolitiek: de electriciteitsrekeningen zullen ook wel stijgen.
Investeren kan ook tegenvallen: kijk maar naar de resultaten van de SBB: massaal ge?nvesteerd in modern materieel, maar nu wel verplicht investeringen voor meerdere jaren uit te stellen door geldgebrek.


Roland

Dieter

Men had gewoon reeks 51 langer in dienst moeten houden. Indien deze nog eens een grote revisie zouden gehad hebben konden deze na 40jaar dienst nog wel een jaar of 10 15 verder. Evenals de reeks 62 in de commerciele dienst te houden. Dit zijn in mijn ogen 2 vergissingen die de nmbs heeft gemaakt en waaruit nu problemen komen.

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

ERVIN

citaat:

Men had gewoon reeks 51 in dienst moeten houden.
citaat:

JA[:p]dat ze dat maar gedaan hadden,hij was en is mijn grote favoriet!!

rgp

Dag,

De reeks 51 had meer nodig dan een revisie.  En de reeksen 62/63 waren tot op den draad versleten en te weing vermogen.

Roland