Kleinserie modellen-Seinhuis Werdohl

Gestart door Peter, 02 oktober 2009, 12:43:51 PM

Peter

Dat ik een zwak heb voor modellen die in kleine oplagen gemaakt worden, of voor een-persoons merken (merkjes eigenlijk) zullen de meesten onderhand wel weten.
Spijtig is dat die "bedrijfjes" meestal niet of moeilijk in Belgie te vinden zijn, en dat ze meestal slechts bij enkelingen (zonderlingen ??:I;) gekend of bekend zijn. Spijtig omdat die mensen dikwijls prachtige dingen maken, waarvan de prijs dikwijls aangenaam laag is.
Een van die merken is het Duitse merk Vampisol van Jens Kaup.

http://www.vampisol.de/

Ik ben net aan het prachtige seinhuis Werdohl begonnen voor bij mijn bahnbetriebswerk (depot) Het grootste gedeelte is in speciale "tandartsen gips" maar de bouwdoos bevat ook kunstof ramen en een plaat "laser-cut" fineer met alle houten balken enz. (op maat!!)
De service van die bedrijfjes is dan ook perfekt te noemen.
Toen ik de juiste lijm (Ruderer L530TF) hier niet vond en er ook geen echt alternatief voor is (UHU-hart is een redelijke!! vervanger) was Jens Kaup zo vriendelijk van mij GRATIS op zijn kosten een tube te sturen. Over service gesproken.
Een samenvatting van de bouw zal ik hier op het forum plaatsen of een artikeltje in MSM zelf.
Tot dan

Edit:
PS.: Vergeet zeker niet naar de links te kijken op de website van Vampisol. D'r zitten echte pareltjes bij
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

#1
Mooi gerief!

Vooral het seinhuis van Werdohl, dat kort tegen Ludenscheid ligt, waar ik 5 jaar gezeten heb met den ABL

grtn

Rudy

Peter

#2
Zoals beloofd,de bouw van mijn seinhuis Werdohl.
Dit is de eerste keer dat ik een model in gemengde bouwwijze maak.
Tja, je bent nooit te oud om te leren, nietwaar.

Dit is het bedoelde gebouw



Het grootste deel van het gebouw bestaat, zoals in het echt, uit steen, in dit geval een speciale soort tandartsgips, gemakshalve reeds in wit en grijs. Je krijgt er trouwens twee kleine zakjes van dat gips bij om naden en eventuele foutjes weg te werken.





Een eerste laagje (verdunde!!) Vallejo verf.
Deze verf werd/wordt trouwens voor heel het gebouw gebruikt, en zoals aangeraden door Jens Kaup steeds verdund en als washings. Bij de bouwdoos zit trouwens een uitstekende uitleg, met foto's, en je kan ook altijd op de uitstekende service via email van Jens rekenen.



De zijwanden samen met een tube van de aangeraden en inderdaad uitstekende lijm van Ruderer



Al wat meer kleur en de (volgens de uitleg) gebruikte verweringstechnieken met de hiervoor uitermate geschikte Vallejo verf op waterbasis.



Wordt vervolgt.[:D][:D][:D]

PS: moderators, mischien dit draadje verplaatsen naar 'scenery'
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

#3
Is verplaatst, Peter.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

#4
Peter ,voor wanneer is het artikel in MSM????[}:)][}:)]

Gerrit

adrievans

#5
Hele leuke site,het station wat ze hebben ziet er goed uit alleen zou ik het gebruiken als fabriekje.
Heb zojuist ook het seinhuis en de lijm bestelt.
Ben benieuwd.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

#6
Adrie schreef:

 
citaat:
Heb zojuist ook het seinhuis en de lijm bestelt


Als je wil kunnen we ervaringen uitwisselen[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

adrievans

#7
citaat:
Geplaatst door Peter

Adrie schreef:

 
citaat:
Heb zojuist ook het seinhuis en de lijm bestelt


Als je wil kunnen we ervaringen uitwisselen[:D][:D][:D]



Nou,gezien jouw prestaties met gebouwen zal dit uitwisselen grotendeels van jouw kant komen met mij als leerling.[:)]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

#8
Adrie,

Ook voor mij is het, op deze manier een bouwdoos monteren, een nieuwe ervaring. maar ik moet zeggen dat het veel beter meevalt dan ik eerst verwachte. Zeker het kleuren en verweren gaat veel gemakkelijker. Je hebt nog wel als extra de set 41 609 van Auhagen nodig (een klein setje met dakgoten en afvoerbuizen) Je kan dit natuurlijk ook zelf maken (ik niet)
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

#9
Peter,

dit kan toch eigenlijk niet; een niet al te goedkope bouwkit waar je dan nog zelf moet zorgen voor de dakgoten en de afvoerbuizen! Zouden de grote firma?s zulke praktijken bedrijven, werd er moord en brand geschreeuwd.

Verder moet ik toegeven, dat de modellen van Vampisol er zeer goed en degelijk uitzien. Ik zal me ook eens een spoor nul model moeten aanschaffen!

Jacques Timmermans

Peter

#10
Jacques schreef:

citaat:
een niet al te goedkope bouwkit


Tja, inderdaad, goedkoop is die kit niet echt,(alhoewel 68 euro??) maar dat is relatief natuurlijk. Maar dat je nog extra onderdelen moet bij kopen gebeurt wel meer bij die kleine merken. Alternatief kan je het natuurlijk zelf maken.
Ik vind het de prijs waard, zeker gezien de kwaliteit, en het feit dat je geen alledaags (spreek Faller-Kibri enz.) model op je baan hebt staan.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#11
De werken aan dit seinhuis schieten goed op.
Het gebouw zelf staat in elkaar en is geschilderd en geweathered.
Ik ben vandaag (te weinig tijd gehad) begonnen met de 100+ houten latjes van het vakwerk aan te brengen. Een werkje dat heel goed is om je zenuwen tot rust te laten komen (anders komt er niets van terecht) Zoals op de tweede foto te zien zitten deze in een houten plaatje, gedeeltelijk met laser al uitgesneden. Ze moeten er EEN VOOR EEN uitgehaald worden, afgebraamd (soms iets ingekort), met watervaste houtlijm ingsmeerd en aangebracht worden.
Het goede: er in een plan bij waarop al die latjes genummerd zijn, en een ander plan waar ze aangebracht moeten worden.

Zoals ik al zei: heeeeeeel rustgevend[:D][:D][:D][:D]
Morgen een paar foto's
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door Peter
Zoals ik al zei: heeeeeeel rustgevend[:D][:D][:D][:D]
Daar dienen hobbies toch voor, niet [?] [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#13
Een paar foto's

Het gaat goed vooruit



Met het dak er (los) opgezet is het al helemaal iets anders:



Vol aandacht (in onze gemeenschappelijke hobbykamer) bezig die houten latjes af te bramen, daarom het beste naar het licht houden, vasthouden met een plat bektangetje zonder groeven, en met een fijn plat vijltje gelijk vijlen. (heel goed voor de zenuwen[:D][:D][:D]

Met vriendelijke groeten
Peter

adrievans

#14
Slik,waar ga ik aan beginnen.
Als het goed is komt ie in de loop der week aan.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.