Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM kritisch bekeken

Gestart door coalminer, 09 juni 2005, 22:45:50 PM

Havoc

citaat:
De bijhorende foto's moeten ook van een hoog niveau zijn en voorzien van een verklarende ondertekst.


Wel, dat is een probleem dat ik heb met MSM. Voor een blad dat zoveel fotos bevat en op een kwaliteit papier gedrukt is die een zeer goede foto-afdruk mogelijk zou maken, zijn de fotos soms bedroevend. Veel fotos zijn:
- slechte witbalans. Dit is een "probleem" van digitale fotografie, maar als je fotos voor publicatie maakt kan het geen kwaad om daar eens aandacht aan te besteden.
- veel te donker/te weinig contrast. Er zijn er bij die enkel als nuances van zwart te beschouwen zijn
- de details zijn vaak van te ver. Macro fotografie is niet simpel, maar als je echt details wil laten zien moet je er de moeite voor doen.
- soms gewoon niet scherp

Hierbij denk ik vooral aan de volgende fotos:
- de 1ste foto in de reportage van de Agfa club: die suikerbollen-kleuren zijn echt niet te doen (idem voor de foto met de generatorwagen)
- de montage van de kadee koppeling en de wisselmotor: als je daar details wil zien, vergeet het. Zonder een exemplaar in je handen kan je daar niets van maken.
- de gesloten goederenwagens: verschillen in kleurtonen zijn enorm tussen de verschillende fotos.

Soms heb ik ook de indruk dat enkele fotos minder, maar die die er dan wel zijn groter maken, een betere keuze zou zijn. Hierbij denk ik dan aan de inbouw van de ontkoppelaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

De foto's van de wisselmotor werden gemaakt met een Kodak-toestel van 4 MPixel. Dat maakt kwalitatief hoogwaardige foto's met statief en zelfontspanner.

MAAR IK HAD GEEN WITTE MOCROSWITCHES [:D]

Dat valt dus nogal zwart uit....

Vaak worden de foto's door de auteurs zelf gemaakt bij hun artikelen.
Komt een redakteur bij jou thuis een reportage maken dan fotografeert die ook (met een professioneel digitaal toestel).
Elke afdruk kan maar hoogstens even goed zijn als het aangeleverde materiaal: een foto "verbeteren" is helaas onmogelijk[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

beste coalminer, ik lees een paar jaar modelspoor magazine, maar ik heb er nog niet zoveel op aan te merken. maar natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening, en, ik respecteer die van jou.
groetjes, arne

pabe

Ik kan mij voor een groot gedeelte aansluiten bij coalminer: graag wat buitenlands ( Duits [:)]) opnemen, en ook de artikels graag wat minder uitgesponnen...  Ik heb inderdaad de indruk dat sinds MSM maandelijks uitkomt, de artikels fors 'gerokken' zijn, wat niet altijd prettig leest.  Voor de rest uiteraard een smak Belgisch, anders kunnen we beter de Miba lezen [:D]

erik de noorman

Wat een oplossing zou kunnen zijn om eventueel buitenlandse banen te kunnen tonen. Is naar de verschillen gaan zoeken tussen wat typische buitenlandse is en hoe dat op onze Belgische spoorwegen wordt aangepakt en dan heb ik het niet over de architectuur. Vb: hoe ziet er een sporenplan in een duits station uit, en hoe een belgisch?
Hoe wordt zo'n duits station geexploiteerd, hoe wordt het treinverkeer
beveiligd. Het is maar een idee.

Erik