Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Tomix

Gestart door swa, 22 september 2009, 12:28:47 PM

swa

Tomix heeft een stofzuiger/railreiniger/slijper wagon in zijn gamma.
Het betreft een model in schaal N.  Mogelijk bestaat het ook in andere schalen, dat weet ik dus niet zeker.
Mijn vraag is nu of er iemand ervaring mee heeft (liefst met het N-model)?
Is het de moeite waard om deze aan te schaffen, of zijn de resultaten niet goed? Is het aangeraden soortgelijke systemen te gebruiken op de modelbaan? De recenties op het internet zijn goed, maar hoe betrouwbaar zijn ze...?  Daarom vuur ik de vraag hier af.

janjozef

datzelfde model bestaat in HO, maar ik heb er geen enkele ervaring mee

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Hallo Swa,

Ik heb een Tomix schaal N. Als stofzuiger levert ie goed werk. Wel wat lawaaierig, maar heel nuttig na een zomerstop of stoffige werkzaamheden. Ik heb hem nu ook gedigitaliseerd, en dat gaat ook zonder teveel moeite.

Als railreiniger kan ik hem niet gebruiken. Hij loopt vast in R1 bochten van Fleischmann met de rotterende schijfjes. Die vallen in een R1 bocht naast de rail, en bij de overgang naar het rechte stuk blijft de schijf haken en kantelt de wagon.

Ik had gehoopt om de Tomix ook als droge of natte reiniger te kunnen inschakelen op mijn baan, maar dat gaat dus niet. Hiervoor heb ik dan maar iets anders aangeschaft. Maar als stofzuiger ben ik heel tevreden over mijn Tomix.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tricolor

Hallo Swa,

Ik gebruik ook de Tomix in N , vooral de stofzuig functie.
Werkt heel goed , altijd vebaasd van de hoeveelheid stof die in het "bakje" zit.
zoals Saraan al aangaf is het heel nuttig na "werken" aan de baan.
Ik heb wel de reiniger getest maar gebruikl het in feite niet , ging wel de baan rond maar bleef wel hier en daar "happeren".
Mijn baan is niet zo groot en kuis de rails liever handmatig.
laatste opm : heel lawaaierig zoals Sarran al melde.

Mvg,
Bjorn

Michiel

Swa, mocht je in de verleiding komen om een Tomix 6421 te gaan kopen, hier zijn ze nieuw zo'n 20 euro voordeliger dan in Duitsland. Met de lage dollar lijkt me dat te overwegen waard. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)