Futurisme boven treinsporen-station Luik-Guillemin

Gestart door conducteur, 15 september 2009, 17:50:19 PM

conducteur

Station Luik-Guillemins
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Inleiding
----*Station Luik-Guillemins
*Opening    1 mei 1842
*Telegrafische code    FL
*Aantal perrons    9
*Lijn(en)    34 - 36 - 37 - 125 (- HSL 2 - HSL 3)
*Co?rdinaten    50?37'N 5?34'E
*Reizigerstellingen1
-Weekdag--13.463
-Zaterdag--8.186
-Zondag 7.428   (2007)

*Beheerder    NMBS-Holding
*NMBS-infofiche
Station Luik-Guillemins

Station Luik-Guillemins (Frans: Li?ge-Guillemins) is het belangrijkste spoorwegstation van de stad Luik. Het station ligt op het einde van verschillende spoorlijnen. In reizigersaantallen is dit het op tien na grootste station in Belgi? en het op twee na drukste station van Walloni?, na Ottignies en Namen (reizigerstelling 2007)2.

Het station is genoemd naar de wijk Guillemins, waarin het ligt. Deze wijk is op zijn beurt weer genoemd naar de kloosterorde van de Wilhelmieten, die daar in 1287 een klooster stichtte.

Het station in het begin van de 20e eeuw
   

Het station in de jaren '70
Inhoud


   * 1 Nieuw station
         o 1.1 Constructie
   * 2 Treinverbindingen
   * 3 Trivia
   * 4 Externe link
   * 5 Bronnen en referenties
   * 6 Bronnen, noten en/of referenties

Nieuw station

Op het eind van de twintigste eeuw werd duidelijk dat de hogesnelheidstreinen een specifieke infrastructuur vergden, met even grote investeringen in de sporen als in de stations. Langs de hogesnelheidslijn tussen Brussel en Keulen (HSL 2 tussen Leuven en Luik en HSL 3 tussen Luik en Keulen) is Luik een belangrijk HSL-station.

Het oude station voldeed niet meer: de perrons waren te smal en gebogen en de gehele stationsomgeving had een armoedige uitstraling. Verder ontbrak het station aan elke vorm van luxe en was het ronduit krap voor de passagiersstromen. Bovendien beperkten de vele spoorwissels de aankomst- en vertreksnelheid. De komst van de HSL treinen is aangegrepen het station naar de huidige standaards op te waarderen en de stopplaats circa 100 m te verplaatsen. Voor een lange TGV trein is het ongunstig om in een bocht te stoppen om reizigers te laten uitstappen. Een TGV-stopplaats is bij voorkeur gelegen aan een 'recht' perron.

Na een internationale wedstrijd werd het project van de bekende architect Santiago Calatrava gekozen. Calatrava's ontwerpen zijn spraakmakend en bovendien heeft hij zich meermalen bewezen met het ontwerpen van stations. Zo ontwierp hij eerder al het Stadelhofen-station te Z?rich, het station van Luzern, het TGV-station van Lyon-Saint-Exup?ry, het intermodaal station Oriente in Lissabon en het nieuwe PATH-station in New York.

Het nieuwe station is gemaakt van staal, glas en wit beton, en beschikt over een monumentale koepel van 200 m lang en 35 m hoog. De datum van de oplevering was oorspronkelijk gepland voor eind 2007, maar dit werd niet gehaald. De feestelijke opening van het station gaat door op 18, 19 en 20 september 2009.

Treinverbindingen

Internationaal

   * Thalys : Parijs - Brussel-Zuid- Luik - Aken - K?ln Hbf
   * Thalys : Luik-Guillemins - Namen - Parijs
   * ICE : Brussel-Zuid - Luik - K?ln Hbf - Frankfurt (Main) Hbf

Nationaal

   * IC A : Oostende - Brussel - Luik-Guillemins - Eupen
   * IC D: Rijsel - Namen - Luik - Herstal
   * IC E: Knokke/Blankenberge - Brussel - Luik-Guillemins/Genk
   * IC F: Luik-Guillemins - Brussel - Qui?vrain
   * IC M: Brussel-Zuid - Namen - Luik - Liers
   * IC O: Maastricht - Luik-Guillemins - Brussel-Zuid
   * IR c : Luik-Guillemins - Hasselt - Antwerpen-Centraal
   * IR m: Liers - Luik - Luxemburg
   * IR q: Luik-Guillemins - Welkenraedt - Aken
   * L: Luik-Palais - Verviers-Centraal
   * L: Luik-Guillemins - Borgworm
   * L: Luik-Palais - Statte
   * L: Herstal - Luik - Jemelle
   * L: Luik-Gullemins - Wezet - Maastricht

Trivia

   * Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het nieuwe station Luik-Limburg zou heten, zodoende de historische band tussen Luik en Limburg te benadrukken.bron? De Luikenaars reageerden echter weinig enthousiast op de voorgestelde naamswijziging. Mede hierdoor zal ook na de voorziene inhuldiging op 18, 19 en 20 september 2009 de huidige naam "Luik-Guillemins" behouden blijven3.


Bronnen en referenties


Bronnen, noten en/of referenties:


  1. #8593; De bron voor de gegevens is NMBS Reizigers Nationaal ? Reizigerstellingen. De tellingen worden meestal uitgevoerd in de maand oktober: gedurende 9 opeenvolgende dagen (5 werkdagen en de 2 omliggende weekends) worden dan door het stations- en treinbegeleidingspersoneel visuele tellingen verricht. Voor 2007 zijn de tellingen uitgevoerd tussen 13 en 21 oktober. De methode bestaat erin het aantal in- en uitstappende reizigers te tellen in alle stations en stopplaatsen en dit voor alle treinen van het binnenlands verkeer. Het getal naast het kopje 'weekdag' slaat op het gemiddeld aantal opstappende (dus niet het aantal afstappende) reizigers op een weekdag (maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag opgeteld gedeeld door vijf), zaterdag en zondag staan apart vermeld.
  2. #8593; NMBS Reizigerstellingen 2007
  3. #8593; La nouvelle gare s?appellera toujours Guillemins!, La Meuse, geraadpleegd op 19 mei 2009 (in het Frans).

   * http://www.belrail.be

Mediabestanden
Wikimedia Commons    Meer mediabestanden die bij dit onderwerp horen, zijn te vinden op de pagina Li?ge-Guillemins op Wikimedia Commons.
Spoorwegstations in de stad Luik    

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Luik-Guillemins"
Categorie?n: Spoorwegstation in Belgi? | Luik (stad) | Moderne architectuur


Powered by MediaWiki
Wikimedia Foundation

   * Deze pagina is het laatst bewerkt op 15 sep 2009 om 01:16.
   * De tekst is beschikbaar onder de licentie Creative Commons Naamsvermelding/Gelijk delen, er kunnen aanvullende voorwaarden van toepassing zijn. Zie de Gebruiksvoorwaarden voor meer informatie.
     Wikipedia? is een geregistreerd handelsmerk van de Wikimedia Foundation, Inc., een organisatie zonder winstoogmerk.














tip: zoom in met ctrl+scrollen, dan is het artikel leesbaar
IMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/stationluikrechtsboven.png/IMGIMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/stationluiklinksboven.png/IMG

IMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/stationluikI-1.png/IMGIMGhttp://i397.photobucket.com/albums/pp53/conducteur/stationluik.png/IMG
P.S. De laatste s paste niet meer in de titel van dit draadje, vandaar de typfout.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janjozef

#1
Wat mij tegenwoordig, met de crisis die eigenlijk al jaren duurt, het meest stoort is dat openbare gebouwen zo duur worden gebouwd, een koepel van 200m lang, had dat niet veel goedkoper gekund, betalen we nog niet genoeg belastingen. Net als het station in leuven vind ik0 het ook nog aartslelijk, idemdito dat nieuw gedrocht in Antwerpen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ERVIN

#2
Welk nieuw gedrocht in Antwerpen Janjozef??[:I]

Peter

#3
Waarschijnlijk bedoeld Jan het nieuwe gerechtsgebouw, bijgenaamd de grote frituur door de omgekeerde puntzakjes op het dak[:D][:D][:D] dat de belastingbetaler milioenen euros kost enkel om de ruiten eens te kuisen. En dit terwijl het oude, nu het opgekuist is, zo prachtig is.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

#4
inderdaad, maar in Antwerpen ken ik er nog dat nieuwe museum op het eilandje, het nieuwe deel van Antwerpen Centraal, nog een gedrocht van een geplande brug waar nooit iemand overheen gaat rijden, en ga zo maar door
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

factageklerk

#5
Ik vraag me af of deze constructies nu onderhoudsvriendelijker zijn , het ziet er snel vuil uit en als het moet gereinigt worden kost dit een bom geld. Eigenlijk begrijp ik ook niet waarom dit altijd door een buitenlandse architect moet gerealiseerd worden , is hier dan geen talent genoeg in Belg?e?. In Antwerpen valt het nog wel mee alhoewel ik van mening ben dat die 2? stationsingang het uitzicht en de meerwaarde van Antwerpen-Centraal heeft aangetast, net als die 2 liftkokers vooraan het stationsgebouw op het Astridplein. Leuven is ook zoiets het regent er nog altijd binnen en is de vernieuwing nog steeds niet klaar. Wat Luik betrefd vind ik dat dit te ver boven de stand gebouwd is dat had men beter in Brussel-zuid of noord gedaan zou veel economischer verantwoord geweest zijn ......