Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

trein rijdt niet meer vooruit OPGELOST!

Gestart door amest, 05 september 2009, 19:16:24 PM

Gerolf

#15
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zitten die 2 blauwe condensatoren (links) aan het steek printje of liggen ze er alleen onder??????
Als je naar die tekening op de foto kijkt, zie je dat ze aan de dummy vasthangen, Wim [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#16
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Zitten die 2 blauwe condensatoren (links) aan het steek printje of liggen ze er alleen onder??????
Als je naar die tekening op de foto kijkt, zie je dat ze aan de dummy vasthangen, Wim [;)]


Ik ben daar zo zeker niet van,volgens mij zit er een lip aan die print die tussen de condensatoren valt.maar ja wie ben ik[:o)][8)]
Ik denk (heel eigenwijs)dat ze electrisch aan die grote print zitten
Ergens herinner ik mij nog dat bij de eerste selectrix decoders de condensator er buiten zaten (maar dat kan ook onzin zijn)
wim

Klaas Zondervan

#17
Nou Wim, ik weet wel zeker dat die twee elco's op dat insteekprintje zitten. De tekening laat daar geen twijfel over. Je ziet daar bij de omcirkelde 1 dat het printje er uit moet, en daar zijn die elco's toch duidelijk aangegeven.

amest

#18
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Amest heeft die piko trafo een nummer en opschriften.????????
Zet ze hier eens neer.

Zitten die 2 blauwe condensatoren (links) aan het steek printje of liggen ze er alleen onder??????

wim


op de piko trfa staat
55003/SC4.1
input AC 12V 450mA
output DC 0-12V 450mA

Die twee blauwe condensatoren zitten aan het steek printje, eronder is niets meer. (alle de motor zelf natuurlijk wel )


Ik heb ook eens een andere dummy decoder erin gestoken
Dan rijdt de loc naar beide kanten . De lampjes doen het dan wel niet.
ALs ik de originele er terug insteek dan rijft de loc niet meer [B)], zal waarschijnlijk niet voorzichtig genoeg geweest zijn? In ieder geval lijkt daar het probleem toch te zitten dus iets meer kapot is dan ook weer niet zo erg.

Moet ik nu best zo'n nieuwe dummy decoder gaan halen, probleem is wel dat er weinig plaats is. Die van de andere loc past bv. niet . Ik kon het wel testen maar zou de tender niet dicht hebben gekregen.

Of kan ik zoals Klaas voorstelde gewoon een aantal zaken verbinden.
Bus 1 - 3 en
bus 2 - 4

Ik kan daar niets mee naar de knoppen helpen als ik iets verkeerd verbind?
En de lampjes vooraan, zullen deze dan werken?
groeten,

Arvid

ysbeer

#19
Ik zou gewoon verbinden,er kan weinig of niets meer kapot gaan.
Haal dat printje er maar uit voorlopig.
Als hij nu rijdt kunnen we aan de lampjse beginnen

gerolf
Je had toch weer eens helemaal gelijk[^][^]
wim

amest

#20
Ik heb net even geprobeerd.

Ik denk niet dat ik de perfecte draadjes heb want het ging niet vanzelf, maar het lukte wel. De loc rijdt heen en weer.
Heel hard bedankt voor alle info.
Weliswaar zonder dat de lampjes vooraan branden. (achteraan zijn er geen).

Kan ik daar nog iets voor doen?
groeten,

Arvid

Gerolf

#21
Hebben die lampjes ooit gebrand?
Ik heb net even gekeken naar een soortgelijke loc (Adler), en die heeft alleen imitatie-lampjes
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#22
citaat:
Geplaatst door amest

Weliswaar zonder dat de lampjes vooraan branden. (achteraan zijn er geen).
Kan ik daar nog iets voor doen?
Tot nu toe heb ik het alleen maar over de motor gehad, de verlichting heb ik even laten rusten totdat dit werkte.
Aan de verlichting  kun je inderdaad nog wat doen.
De voorverlichting zit aan bus 5. Om die te laten branden zijn er 2 mogelijkheden.
1. Je maakt nog een verbinding van 1/3 naar 5, dan brandt de voorlamp zowel bij vooruit als bij achteruit rijden.
2. je zet een diode tussen 1/3 en 5, die moet dan naar 5 wijzen. De voorlamp brandt dan alleen als de loc vooruit rijdt.

Hetzelfde geldt voor de achterlamp, als die er is. Die zit op bus 6. Alleen moet daar de diode andersom zitten. Dus hij moet van 6 naar 1/3 wijzen. Dan brandt de achterlamp alleen bij achteruit rijden. Maak je alleen een draadverbinding, dan zal hij bij vooruit en achteruit rijden branden.

Zal zo nog even een tekening laten zien.

PS: hier het schema.

Het gedeelte in het groene vlak is de dummystekker zoals die b.v. in Fleischmann locs voorkomt voor analoog gebruik, maar dit is van toepassing voor alle locs met een 6-polige decoderinterface.

amest

#23
Ok, bedankt

ik zal dat vanavond of morgen proberen en laat het resultaat hier wel weten.
Gerolf : d lampjes vooraan hebben wel degelijk gebrand...
groeten,

Arvid

amest

#24
Het lukt me niet om de lampjes te laten branden terwijl de trein rijdt.

Als ik bus 1-3 met bus 5 verbind, brandt er niets.
1-3 met 6 lukt dan weer wel voor de lampjes? Maar dan rijdt de loc niet meer.
Ik heb dan geprobeerd een diode ertussen te zetten maar dan brandt het niet (heb voor de zekerheid de diode ook omgedraaid en terug geprobeerd. De loc rijdt dan wel.

Nog een kleine opmerking : als ik de dummy stekker gebruik van een andere gelijkaardige loc, rijdt de trein maar branden de lampjes ook niet.
Blijkbaar is het printje in de loc niet helemaal standaard?
groeten,

Arvid

Gerolf

#25
Probeer hetzelfde eens, maar dan met 2-4 ipv 1-3
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

#26
Juist, daar had ik eigenlijk ook aan mogen denken[:I].
Maar ik heb altijd schrik dat ik zaken stuk maak als ik verkeerde verbindingen maak.

Ik heb het wel geprobeerd nu dus van bus 2-4 naar bus 6 zonder diodes->
de loc rijdt voor- en achteruit en de lampjes vooraan werken enkel als er vooruit gereden wordt.
De lampjes achteraan zijn er enkel voor de sier ...

Nu moet ik het enkel nog proper wegsteken in de tender

Bedankt iedereen voor de prachtige hulp.
groeten,

Arvid

Klaas Zondervan

#27
Als ik het zo eens bekijk, dan denk ik dat de stroomafname net andersom in elkaar zit als op mijn tekeningetje. Dus de lamp zit met ??n kant niet aan de stroomafname links, maar aan de stroomafname rechts. En als je dan 1-3 met 5 of 6 verbindt, dan wordt de lamp kortgesloten en doet dus niks.

De verbinding tussen lamp en stroomafname komt meestal tot stand doordat beide aan het locchassis zitten. En dat chassis zit bij jouw loc kennelijk aan de rechter stroomafname.
En dat het met een diode ertussen niet werkt, dat kan komen doordat er op de vaste print ook al een diode tussen zit.
Om dat vast te stellen zou je een volledige analyse van de interne bedrading moeten maken. Dus van alle draden, printsporen en diodes vaststellen hoe ze aan elkaar zitten.