Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

trein rijdt niet meer vooruit OPGELOST!

Gestart door amest, 05 september 2009, 19:16:24 PM

amest

Ik heb een treinset (de eerste Zwitserse van trix 21209/21219).

Op mijn analoge baan gebruik ik verschillende transfo's van fleischmann. (redelijk oude)
Voor een bepaald stuk dacht ik de simpele transfo van een piko startset te gebruiken.
Toen ik met bovenstaande trein op dat stuk reed, stopte de trein ineens. Achteruit ging het nog maar enkel "vollen bak". Ik draaide maar een klein stukje (achteruit dan) maar de trein reed dan zeer snel.
Er was nog een (trix 22466) loc die ook ineens snel reed.
ander locs leken normaal traag te rijden.

Ik heb deze transfo er in ieder geval tussenuit gehaald.

Maar kan zo'n transfo dit probleem geven bij een paar treinen.

En kan ik die ene loc laten maken? Of moet heel die motor vervangen worden?
Kan ik door een draadje ergens te verwisselen de loc vooruit laten rijden ipv achteruit? (Enkel vooruit rijden zou nog geen ramp zijn, enkel achteruit (wat nu wel lukt) daarentegen is niet echt interessant.)

De loc maakt geen lawaai als je de transfo (die van fleischmann niet van piko) draait om de loc vooruit te laten gaan. De loc blijft dan uiteraard stil staan, de lampjes vooraan branden dan wel.

groeten,

Arvid

Gerolf

#1
Merkwaardig ...

Ben je met dat treinstel van de ene "transfo" naar de andere gereden ?

Hoe doen de andere locs het op de oude secties?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Greg

#2
Iets bizar lijkt me, ik heb in mijn eerste modeljaren ook zoiets gehad toen ik nog AC analoog reed. Bleek te maken te hebben met het omschakelcontactje (of hoe moet je dat uitleggen, het ding dat door voor de omschakeling zorgt tussen vooruit en achteruit.)
Dat heeft met spanning te maken, en blijkbaar zat er daar iets mis.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

#3
Een paar dingen zijn belangrijk.
Heeft de lok ooit goed gelopen op deze regellaar.

Zoja dan is de lok dus defect geraakt,zeker als andere loks wel goed rijden op die regellaar ligt dat voor de hand.

Zo nee,dan zou het kunnen zijn dat je een lok hebt met een soort decoder er in,geen echte maar een ding waarmme trix ooit getracht heeft 2 treinen tegelijk te laten rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet hoe het werkte en heten,maar er kwam in ieder geval HF spanning bij te pas.

In dat geval zal je die (z.g.n decoder)er uit moeten halen en de lok opnieuw moeten bedraden.
Verder zou ik het op dit moment niet weten.

Niet opgelost
Geef zoveel mogelijk informatie,welke lok,wanneer wel wanneer niet enz.
wim

ysbeer

#4
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Iets bizar lijkt me, ik heb in mijn eerste modeljaren ook zoiets gehad toen ik nog AC analoog reed. Bleek te maken te hebben met het omschakelcontactje (of hoe moet je dat uitleggen, het ding dat door voor de omschakeling zorgt tussen vooruit en achteruit.)
Dat heeft met spanning te maken, en blijkbaar zat er daar iets mis.


Jij hebt het over analoge AC loks ,daar zit een overspanning schakelaar in om de rijrichting te kiezen.
In amest zijn loks zit dat ding niet.
wim

Greg

#5
citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Iets bizar lijkt me, ik heb in mijn eerste modeljaren ook zoiets gehad toen ik nog AC analoog reed. Bleek te maken te hebben met het omschakelcontactje (of hoe moet je dat uitleggen, het ding dat door voor de omschakeling zorgt tussen vooruit en achteruit.)
Dat heeft met spanning te maken, en blijkbaar zat er daar iets mis.


Jij hebt het over analoge AC loks ,daar zit een overspanning schakelaar in om de rijrichting te kiezen.
In amest zijn loks zit dat ding niet.
wim




Daar vreesde ik al voor, maar van DC locs ken ik niet veel. Dus heb ik het hier maar neergeschreven in de hoop dat het bruikbaar zou zijn[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

amest

#6
citaat:
Geplaatst door ysbeer

Een paar dingen zijn belangrijk.
Heeft de lok ooit goed gelopen op deze regellaar.

Zoja dan is de lok dus defect geraakt,zeker als andere loks wel goed rijden op die regellaar ligt dat voor de hand.

Zo nee,dan zou het kunnen zijn dat je een lok hebt met een soort decoder er in,geen echte maar een ding waarmme trix ooit getracht heeft 2 treinen tegelijk te laten rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet hoe het werkte en heten,maar er kwam in ieder geval HF spanning bij te pas.

In dat geval zal je die (z.g.n decoder)er uit moeten halen en de lok opnieuw moeten bedraden.
Verder zou ik het op dit moment niet weten.

Niet opgelost
Geef zoveel mogelijk informatie,welke lok,wanneer wel wanneer niet enz.
wim



de loc heeft 10 cm gereden vooruit op deze regelaar.
daarna niets meer. Achteruit reed hij nog wel maar veel te snel. Heb dan ook snel deze regelaar ertussenuit gehaald.
Heb verder 3 locs geprobeerd waarvan eentje ook te snel reed (ook wel een trix uit vermoed ik dezelfde periode (is dat eind jaren 90?)
De andere was een roco, geen probleem, de laatste was die van piko uit dezelfde startset, dus die ging uiteraard ook goed.

Ik vermoed dat er zo'n dummy decoder inzit. Moet ik die dan vervangen of echt de draden juist verbinden?

Ik heb hieronder vlug even een fotootje gemaakt van de binnenkant en de "uitleg" van de vervanging decoder. Voor de rest stond er niets nuttigs voor dit defect in de handleiding



alvast al bedankt
groeten,

Arvid

ysbeer

#7
Hij is minder oud dan ik dacht,er zit dus een stekker voor een decorder in.
Ja wat kan het zijn ,als de bedrading niet los zit,de print met stekker er goed in zit en geen beschadiging laat zien, wordt het moeilijk.
Als je niets kunt vinden is het wellicht beter de lok op nieuw te bedraden,maar als je daar niets van weet zul je echt een vakman moeten inschakelen.
Het is zonder de lok te zien vrijwel onmogelijk je te adviseren hoe die ombouw te doen.

Maar maak eerst de print los (NIET DE DRADEN) bekijk hem of er geen brandplekjes zijn,draadjes los,ruik er eens aan of je geen brandlucht ruikt,kromme pennen bij dat insteek geval kan ook nog
Maak desnoods die pennen wat schoon met b.v alcohol of zo iets.
En dan tja ausgelu........ sorry
wim

Michiel

#8
Amest ik heb de beschrijving van je probleem nu een tig aantal keer gelezen, en ik blijf het een zeer vreemd verhaal vinden. Het lijkt alsof er een deel van de puzzel ontbreekt. Het merkwaardige is dat er verschillend gereageerd wordt op de trafo van Piko. (en nu komt de speculaas) Heeft die trafo misschien een ander type van sturing zoals faseaansnijding of pulsbreedtemodulatie waar die trix locomotieven dan weer van slag zouden geraken? Misschien een slechte afvlakking die een trix motor niet lekker vindt? Is daar iets over gekend?

Ik zou zo verder ook geen oorzaak kunnen bedenken. Je kan de defecte loc natuurlijk herstellen, maar de oorzaak van het probleem is hierdoor nog niet ontrafelt, en de kans op herhaling blijft dan wel re?el.

Succes met je zoektocht,
groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

#9
Ten zij die trafo wisselspanning uitgeeft denk ik niet dat de trafo de oorzaak kan zijn.
Hij zegt n.l dat andere loks wel goed rijden.
Maar pure wisselspanning op een DC motor ja dat is niet zo best.
Alhoewel maar een kant op draaien nu weer niet een verschijnsel hier van is.
Ik weet het ook niet meer.

Ik lees nu ook nog eens,het is toch geen digitaal unitje he???
Ik dacht niet dat piko zo iets had maar ja je blijft denken he
wim

Klaas Zondervan

#10
Dat printje links op de foto, achterin de tender, zit in een connector geprikt. Ik heb geen idee waar dat ding voor dient. Maar trek het er eens uit, en maak dan met stukjes telefoondraad op die connector een verbinding van bus 1 naar bus 3, en van bus 2 naar bus 4. De stroomafname is dan direct verbonden met de motor.
Zie ook: http://www.morop.org/de/normes/nem651_d.pdf

Ik weet niet zeker hoe je de connectorbussen moet tellen. Ik denk (op de foto gezien) van onder naar boven, maar het kan ook andersom zijn. Op de print zou dat zichtbaar moeten zijn, er hoort een merkteken te staan bij bus 1.

Gerolf

#11
Ik heb zo'n idee dat die dummy decoder naar de vaantjes is. Ook die in de andere trix, ik vermoed dat die een gelijkaardige dummy heeft.
Waarschijnlijk heb je, door met de loc van de ene transfo naar de andere te rijden, beide transfo's eventjes met hun uitgangen aan elkaar verbonden.
Daardoor is er een vreemdsoortige spanning op de rails gaan staan (Je Fleishmann heeft waarschijnlijk een ppm-transfo, die piko een niet-afgevlakte DC, en die spanningen zijn bij elkaar opgeteld of hebben op een andere manier "samen" voor een overspanning gezorgd)

Ik zie op die dummy wat elco's zitten en andere passieve elektronica. Daar heb je waarschijnlijk iets van "opgeblazen".

Klaas zijn advies lijkt me zinvol: overbrug de decoderaansluiting, en je motor zal waarschijnlijk wel goed lopen. Ik vermoed dat je motoren in je trix-modellen het overleefd hebben. Als ze in ??n richting rijden, maar niet in de andere is dat een elektronisch probleem.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

#12
Ik dacht deze avond thuis te proberen of ik zo'n dummy decoder kon wisselen met die van een andere loc. Om te zien of de loc die nu niet vooruit rijdt dat dan wel doet.
Of is dat af te raden?
Dan heb ik eventueel zekerheid dat de dummy decoder niet goed meer is.
Ik probeer daarna eens die zaken te verbinden zoals Klaas aangaf.
groeten,

Arvid

Gerolf

#13
Als je nog zo'n extra dummy hebt, zou ik dat ook proberen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#14
Amest heeft die piko trafo een nummer en opschriften.????????
Zet ze hier eens neer.

Zitten die 2 blauwe condensatoren (links) aan het steek printje of liggen ze er alleen onder??????

wim