Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Havenkraan

Gestart door adrievans, 03 september 2009, 13:13:06 PM

adrievans

Ik was hier al mee begonnen in het draadje denkpistes,maar omdat het wat langer gaat duren en door de vele behulpzame suggesties ga ik hier verder.
Doelstelling is wat het ooit moet worden.
De afgekeurd constructie vond ik te grof worden.
De nieuwe constructie is waarmee ik verder ga,de schuine tussenbalken ga ik maken van plastic profielen.
IMGhttp://i225.photobucket.com/albums/dd63/adrievanst/project%20havenkraan/ProjectHavenkraan.jpg/IMG
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

Adrie,
Welkom in de wereld van de zelfbouwers. Je vernieuwde kraanstellage ziet er al heel goed uit, alhoewel ik je eerste poging zeker niet slecht vond. Integendeel.
Laat maar regelmatig foto van de bouw hier op het firm zien.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Styreenprofieltjes zijn zeker geschikt om dergelijke constructies (deels of volledig) mee te maken. Mijn "dam"-brug bestaat vrijwel volledig uit styreen.
Messingprofieltjes zijn echter "fijner" gefreesd (helaas ook duurder)
Indien je werkstuk erg dicht bij je "publiek" staat, zou ik toch zoveel mogelijk messing gebruiken.
Waarom je tussenribben uit kunststof? Een probleem bij het solderen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Styreenprofieltjes zijn zeker geschikt om dergelijke constructies (deels of volledig) mee te maken. Mijn "dam"-brug bestaat vrijwel volledig uit styreen.
Messingprofieltjes zijn echter "fijner" gefreesd (helaas ook duurder)
Indien je werkstuk erg dicht bij je "publiek" staat, zou ik toch zoveel mogelijk messing gebruiken.
Waarom je tussenribben uit kunststof? Een probleem bij het solderen?



Inderdaad een probleem met solderen,de eerste constructie donderde weer half in elkaar door solderen in de hoekpunten.[xx(]
Toen het wel in elkaar zat heel veel werk om de solderplekken weer toonbaar te maken.
Dit is overigens een probeersel die,als het lukt,ooit ergens een plaatsje krijgt.(voor of achteraan,wie het weet mag het zeggen)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

janjozef

solderen op verschillende temperaturen kan helpen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Kort en heet werken, en (indien nodig) de reeds gesoldeerde uiteinden intussen koelen.
Dat koelen kan je met water (een vochtige doekje of watten er omheen) of met een metalen klemmetje, dat als koelvin dienst doet.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Jan : verschillende temperaturen kan niet want ik heb 2 vaste soldeerbouten,niet eentje die je kan instellen.

Gerolf : zelfs dan ging het bij mij af en toe mis,twee paar handen zou af en toe makkelijk zijn.
Gezien mijn fysieke beperkingen ga ik maar over op de mix van messing en plastic.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Peter

Het ideaal in zo'n geval is een weerstand-soldeertoestel. Dit verwarmd enkel en alleen op die plaats waar je wil solderen. Ik dacht dat Gerolf[:I][:I] daar (al??) ervaring mee heeft.
Ik heb het zelf niet maar ik heb Paul Bellon van PB-messingmodelbouw het verschillende keren zien gebruiken bij het monteren van die (niet eenvoudige) bouwdozen van treinstellen, en dat ging heel goed.
Met vriendelijke groeten
Peter

adrievans

citaat:
Geplaatst door Peter

Het ideaal in zo'n geval is een weerstand-soldeertoestel. Dit verwarmd enkel en alleen op die plaats waar je wil solderen. Ik dacht dat Gerolf[:I][:I] daar (al??) ervaring mee heeft.
Ik heb het zelf niet maar ik heb Paul Bellon van PB-messingmodelbouw het verschillende keren zien gebruiken bij het monteren van die (niet eenvoudige) bouwdozen van treinstellen, en dat ging heel goed.



Peter,het blijft voor mij een hobby,waar ik een beperkte hoeveelheid euro`s aan wil besteden,en om daar dan een speciaal apparaat voor te kopen,wat ik zelden ga gebruiken,zie ik niet zitten.
Ik roei met de riemen die ik heb.
Niet dat ik een slecht inkomen heb maar je kan het maar 1 keer uitgeven h
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

Klopt, ik heb zo'n toestelletje (zelfgebouwd). Prima hulpmiddel, en mits zelfbouw niet duur. Je hoort (leest) er nog wel eens iets over [;)]
Momenteel ben ik een soort van stelling aan 't solderen, maar doe dit toch met het klassieke soldeerstation.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Ik heb wat tijd gevonden om verder te prutsen,ik heb een aantal steunen tussen de staanders geplaatst.(of hoe het ook mag heten[|)].
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

rixke rail

Ik wacht vol ongeduld op het eindresultaat !
Maar laar U vooral niet afjagen, Adrie !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Peter

Het wordt alvast een prachtig stuk.
Doe zo voort Adrie, je bent heel goed bezig.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

mooi werk Adrie! Neem vooral de nodige tijd...

Rochevalien

Adrie, ik kan geen spoor van soldeersel vinden op je bouwsel, gebruik jij soms een weerstand soldeerapparaat? Ik vind het in elk geval al knap gedaan wat je hier laat zien,in elk geval geen pruts werk[:D][:D].

Gerrit